تعیین تکلیف منابع مالی حاصل از صادرات انرژی ایران به عراق

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ایران از منابع مالی خود در عراق، برای واردات کالاهای اساسی مانند دارو استفاده می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، عبدالناصر همتی که به عراق سفر کرده است، پس از دیدار با علی العلاق، رئیس بانک مرکزی عراق اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای منابع مالی قابل توجهی در عراق است و با توافقی که امروز (۲۸ خردادماه) با رئیس بانک مرکزی عراق صورت گرفته، تصمیم گرفته شد بخشی از کالاهای اساسی مورد نیاز کشورمان از این کشور همسایه وارد شود.

وی افزود: دو کشور ایران و عراق سال گذشته توافقنامه سازوکار پرداخت مالی را به امضا رساندند و بهره‌برداری از منابع ایرانی در عراق در چارچوب این توافقنامه صورت می‌گیرد.

همتی با اشاره به مذاکرت مثبت خود با همتای عراقی تأکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط پولی و مالی با عراق از طریق بانک مرکزی و دیگر بانک‌های عامل در این کشور است.

رئیس بانک مرکزی عراق نیز گفت: بخش اعظم منابع مالی ایران موجود در عراق مربوط به صادرات انرژی (گاز و برق) است و  با این توافق جدید، از این پس از این منابع مالی استفاده می‌شود.

العلاق اضافه کرد: در نشست امروز توافقنامه سازوکار مالی که سال گذشته بین بانک‌های مرکزی دو کشور به امضا رسید مرور شد و پیرامون اجرایی کردن بخش‌هایی از آن از جمله صادرات کالاهای ضروری به ایران توافق صورت گرفت.

وی در پاسخ پرسشی که آیا ممکن است این توافق جدید تحت تأثیر دخالت‌های خارجی قرار گیرد، گفت: توافقنامه سازوکار مالی با کسب موافقت همه طرف‌ها صورت گرفته و یک توافقنامه شفاف است.

العلاق تأکید کرد: با این توافقنامه در سطح بین‌المللی موافقت شده است.

کد خبر 303947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =