آخرین وضع گازرسانی به سیستان و بلوچستان توسط شرکت‌های معین

بررسی آخرین وضع پروژه‌های گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان توسط شرکت‌های گاز استانی معین نشان از روند رو به رشد گازرسانی در این استان دارد.

به گزارش شانا، گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان با هدف محرومیت‌زدایی به‌عنوان آخرین استان بدون گاز کشور در سال‌های اخیر با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

استان مرزی سیستان و بلوچستان دومین استان پهناور کشور است؛ ۱۱.۴ درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده و ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار نفر جمعیت دارد، اما با وجود دارا بودن ظرفیت‌های فراوان صنعتی و اقتصادی سال‌های طولانی از نعمت گاز بی‌بهره بوده که سبب شده مردم این استان سال‌های زیادی را در رنج و زحمت حمل سیلندرهای بزرگ و کوچک گاز مایع و کمبود آن به سر ببرند، در عین حال باعث صرف هزینه‌های زیاد برای مردم و واحدهای تولیدی و مشکلات تأمین سوخت برای نیروگاه‌ها، صنایع و واحدهای صنعتی و اقتصادی می‌شد تا اینکه دولت یازدهم بزرگ‌ترین طرح توسعه گازرسانی کشور را در اسفند ۹۵ با آغاز پروژه گازرسانی به زاهدان کلید زد.

تسریع در پیشرفت گازرسانی به این استان اما آنقدر اهمیت یافت که دولت دوازدهم اواخر سال ۱۳۹۷ پنج شرکت گاز استان‌های دیگر را به‌عنوان معین گازرسانی به سیستان و بلوچستان تعیین کرد.

بر این اساس شرکت گاز استان‌های خراسان رضوی، سمنان و همدان در توسعه گازرسانی به شهر زاهدان با شرکت گاز سیستان و بلوچستان همکاری می‌کنند؛ شرکت گاز استان گیلان معین گازرسانی به شهر زابل است و شرکت گاز استان فارس این وظیفه را برای گازرسانی به شهر خاش انجام می‌دهد.

با این شرایط طبق توضیحات مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان، مجموع شبکه‌گذاری انجام‌شده در کل استان از ابتدای سال تاکنون به بیش از ۲۰۰ کیلومتر رسیده که به جذب بیش از ۵۲ هزار مشترک جدید گاز طبیعی نیز انجامیده است.

پیشرفت ۹۵ درصدی فاز اول گازرسانی به خاش

غلامعباس حسینی، مدیرعامل شرکت گاز استان فارس با اشاره به سهم شرکت گاز استان فارس در گازرسانی به شهر خاش استان سیستان و بلوچستان به خبرنگار شانا گفت: با توجه به توانمندی شرکت گاز استان فارس در انجام پروژه‌های گازرسانی، این شرکت به‌عنوان یکی از چهار شرکت معین گازرسانی در طرح ضربتی گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان انتخاب شد.

به گفته وی، سهم این شرکت شامل طراحی، پیمان‌سپاری و اجرای عملیات گازرسانی به شهر خاش و کارخانه سیمان خاش با اجرای ۳۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری گاز و نصب چهار ایستگاه تقلیل فشار گاز است که ۳۶ هزار خانوار را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس اعلام کرد که اعتبار این طرح حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و تاکنون ۹۵ درصد پیشرفت داشته است و به‌زودی پایان می‌گیرد.

طبق توضیحات حسینی، طراحی، پیمان‌سپاری و اجرای عملیات گازرسانی به سه شهر میرجاوه، نوک‌آباد و ده رئیسی به همراه ۶۰ روستای شهرستان خاش با ۶۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری و نصب ۱۱ ایستگاه تقلیل فشار نیز به‌عهده این شرکت است که ۴۵ هزار خانوار را تحت پوشش قرار می‌دهد و با اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان اجرایی خواهد شد که در مرحله طراحی و برنامه‌ریزی قرار دارد.

اجرای بیش از ۹۰ کیلومتر شبکه گازرسانی در زابل

حسین اکبر، مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به مسئولیت این شرکت برای گازرسانی به شهر زابل، گفت: ما پروژه گازرسانی به زابل را از مرحله طراحی عملیات آغاز کردیم که این پروژه به سه فاز تقسیم شد و تاکنون ۶۷ درصد کار در فاز اول انجام شده است. 

به گفته وی، در این فاز تاکنون بیش از ۶۰ کیلومتر شبکه توزیع و ۳۰ کیلومتر خطوط  تغذیه اجرایی شده که تاکنون ۴۲ میلیارد هزینه داشته و برای پایان آن ۱۷ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

طبق توضیحات اکبر، اجرای عملیات فاز دوم نیز امسال آغاز می‌شود که شامل ۱۲۰ کیلومتر شبکه توزیع، ۱۷ کیلومتر خطوط تغذیه و حدود ۳ هزار انشعاب است و هزینه این عملیات نیز ۳۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان، برنامه‌ریزی‌های لازم برای آغاز فاز سوم نیز انجام شده که آن هم شامل ۲۱۴ کیلومتر شبکه توزیع و ۳ هزار انشعاب است.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان گازرسانی به چهار شهر ادیمی، محمدآباد، دوست محمد و زهک از توابع شهرستان زابل را هم از وظایف عمیلاتی این شرکت برشمرد و گفت: اجرای این پروژه‌ها نیز ۱۳۴ میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد و در مجموع شامل ۱۸۰ کیلومتر شبکه توزیع، ۸۴ کیلومتر خطوط تغذیه و حدود ۸ هزار و ۵۰۰ انشعاب می‌شود.

اکبر تأکید کرد که عملیات گازرسانی در فاز اول امسال تکمیل خواهد شد و پروژه عملیاتی فاز دوم نیز تا پایان سال حدود ۶۰ درصد پیشرفت خواهد داشت.

گام‌های پایانی برای تکمیل پروژه گازرسانی به زاهدان

حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی با بیان اینکه این استان سهم ۱۰ درصدی در گازرسانی به سیستان و بلوچستان داشته است، به خبرنگار شانا گفت: حدود ۴۵۰ کیلومتر شبکه‌گذاری باید توسط شرکت گاز خراسان رضوی اجرا شود که تاکنون بیش از ۴۲۰ کیلومتر آن انجام شده است.

به گفته وی، ساخت ایستگاه تقلیل فشار گاز دروازه شهری (CGS) هم به آنها محول شده که کار آن به اتمام رسیده است؛ احداث ۱۱ ایستگاه تقلیل فشار (CPS  و TBS ) نیز در دستور کار قرار دارد که تاکنون تقریباً ۷۰ درصد پیشرفت فیریکی داشته است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی تأکید کرد: هم اکنون ۸۰ کیلومتر از عملیات انجام‌شده آماده تزریق گاز است و اگر شهرداری کار آسفالت‌ریزی را انجام دهد ما می‌توانیم عملیات انشعاب و نصب علمک را آغاز کنیم که پیش‌بینی می‌شود ۲۲ تا ۲۳ هزار علمک در این عمیلات نصب شود.

عبدالله فیاض، مدیرعامل شرکت گاز استان همدان نیز با اشاره به میزان سهم این شرکت در گازرسانی به زاهدان، گفت: اجرای ۱۳۵ کیلومتر خطوط تغذیه و شبکه، احداث، نصب و راه‌اندازی چهار ایستگاه تقلیل فشار و انتخاب پیمانکار برای نصب ۳ هزار علمک تعهد شرکت گاز استان همدان در این پروژه عملیاتی بوده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا اعلام کرد که میزان بودجه هر دو پیمان با اضافه کار ۲۲ میلیارد تومان است.

به گفته فیاض، این پروژه سال گذشته ۸۸ درصد و در سه ماهه نخست امسال ۱۲ درصد پیشرفت داشته است و هم‌اکنون در مرحله تست خطوط و گازدار کردن به سر می‌برد.

علیرضا شریفی‌نژاد، مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان هم در این باره اظهار کرد: سهم شرکت گاز سمنان در این طرح ضربتی، احداث ۸ کیلومتر شبکه فولادی، اجرای ۱۶۲ کیلومتر پلی‌اتیلن، احداث سه ایستگاه تقلیل فشار، احداث دو ایستگاه حفاظت کاتدیک و نصب ۳ هزار انشعاب خانگی و تجاری بوده است که برای آن حدود ۲۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بودجه از محل اعتبارات شرکت گاز سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

به گفته وی، این پروژه تا پایان خردادماه امسال در بخش احداث خطوط گازرسانی ۶۴ درصد، در بخش احداث ایستگاه‌های تقلیل فشار ۷۰ درصد و در بخش انشعابات خانگی ۳۸ درصد پیشرفت داشته است.

مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان همچنین با اشاره به پیشرفت این عملیات در سال ۹۸ گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه تا پایان سال ۹۸ در بخش احداث شبکه ۴۸ درصد، در بخش ساخت ایستگاه‌های تقلیل فشار ۴۵ درصد و نصب انشعابات ۲۰ درصد بوده است.

با این تفاسیر به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان با اتمام پروژه گازرسانی به شهر زاهدان ۶۵ تا ۷۰ هزار مشترک جدید گاز به مشترکان استان سیستان و بلوچستان افزوده خواهد شد که به این ترتیب تعداد مشترکان گاز طبیعی در استان به بیش از ۱۱۳ هزار مشترک خواهد رسید.

کد خبر 304254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =