بخش پی‌سی‌آر بیمارستان‌ نفت تهران به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از راه‌اندازی بخش PCR بیمارستان‌ تهران به‌منظور آمادگی برای مقابله با هرگونه تهدیدات میکروبی و زیست محیطی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

حبیب‌الله سمیع در گفت‌وگو با شانا عنوان کرد: راه‌اندازی بخش PCR در بیمارستان‌های تهران، اهواز و بوشهر نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات ویژه‌ای است، چرا که بخش آزمایشگاهی PCR از آن دست بخش‌های تخصصی است که لازمه انجام آزمایش‌ها و تست‌های تخصصی و متعاقب آن دریافت پاسخ‌های قابل اعتماد، ایجاد محیطی استاندارد همراه با تجهیزات تخصصی است.

وی افزود: ضرورت ایجاد بخش PCR از سوی پدافند غیرعامل عنوان شده است که ما باید این امکانات را خودمان در صنعت نفت فراهم کنیم تا آمادگی لازم برای مواجهه با تهدیدات میکروبی و زیست‌محیطی داشته باشیم، به این منظور راه‌اندازی بخش PCR که همه بیماری‌های ویروسی و نیز از جمله بیماری کرونا را پوشش می‌دهد در دستور کار سازمان ‌بهداشت و درمان صنعت نفت قرار دارد و به جد پیگیری می‌شود.

پیشگیری؛ اولویت نخست بهداشت و درمان نفت

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با اشاره به عادی شدن فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در سطح کشور عنوان کرد: متأسفانه در روزهای اخیر شاهد جهش ویروس کرونا در سطح کشور و قرمز شدن شرایط برخی از شهرها بوده‌ایم که به‌رغم سنگین‌تر کردن فعالیت همکاران کادر پزشکی، تأکید می‌شود که مردم عزیزمان اهتمام ویژه‌ای نسبت به رعایت مسائل و پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند.  

سمیع از عامل پیشگیری به عنوان اولویت نخست سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای مقابله با ویروس کرونا یاد کرد و با بیان اینکه امیدواریم با رعایت دستورعمل‌های بهداشتی، تولید مستمر در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی بدون وقفه تداوم داشته باشد، افزود: محور اصلی کار بر رعایت اصول پیشگیری است، به این منظور استفاده از ماسک در مکان‌های بسته، شست‌وشوی مکرر دست‌ها، ضدعفونی کردن سطوح و نیز رعایت فاصله هوشمند اجتماعی در تمام تجمعات به‌خصوص در مناطق عملیاتی از جمله مواردی است که رعایت آن از سوی همه کارکنان الزامی است.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با در اختیار داشتن ۹ بیمارستان، ۴۰ الی ۵۰ کیلینک تخصصی و فوق‌تخصصی و مراکز سلامت خانواده مستقر در مناطق عملیاتی صنعت نفت، وظیفه مدیریت شرایط اضطراری اپیدمی کووید-۱۹ را به‌عهده داشته است. بیمارستان‌های تحت پوشش این سازمان به دو اورژانس مجزا برای بیماران کرونایی و غیرکرونایی تجهیز شده است که برای بستری مبتلایان به کووید ۱۹ اقدام‌های لازم انجام می‌شود.

آمادگی بهداشت و درمان برای مقابله با جهش دوباره کرونا

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از آمادگی کامل این سازمان برای مقابله با جهش دوباره این ویروس در فصل سرد سال خبر داد و گفت: با توجه به قرمز شدن شرایط خوزستان و برخی شهرهای جنوبی کشور در اپیدمی کرونا، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با طراحی و تدوین دستورعمل‌ها و تمهیدات ویژه برای بستری و پایش مستمر وضع جسمی مبتلایان به کووید-۱۹، در مقابله با شیوع کرونا در سطح صنعت نفت اقدام‌های گسترده‌ای انجام داده است.

سمیع تصریح کرد: از تعداد هزار تخت موجود در بیمارستان‌های نه‌گانه مستقر در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، ۲۰۰ تخت به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است و همچنین توسعه بیمارستان نفت اهواز به تجهیزات و دستگاه‌های کاربردی و معرفی بیمارستان ماهشهر و آبادان به‌عنوان بیمارستان معین کرونا در سطح هر دو شهرستان از دیگر موارد مورد تأکید سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بوده است.

ارائه خدمات تخصصی در پلی‌کلینیک آزادی

این مقام مسئول در ادامه اظهارات خود از ارائه خدمات تخصصی در پلی‌کلینیک آزادی خبر داد و گفت: راه‌اندازی بخش همودیالیز پلی‌کلینیک آزادی به‌منظور استفاده کاربری بخش همودیالیز بیمارستان صنعت نفت تهران به‌عنوان ICU دوم داخلی برای پشتیبانی از مراجعان در پیک بیماری کووید- ۱۹ در اسفندماه ۹۸ از اقدام‌های تأثیرگذار سازمان بهداشت و درمان بوده است که این بخش با ظرفیت ۱۰ تخت توانسته نسبت به ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت به بیماران نارسایی کلیه در زمان مناسب عمل کند.

سمیع توزیع ۱۰۰ دستگاه تب‌سنج در مناطق عملیاتی و ستادی در سطح وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، خرید تجهیزات برای راه‌اندازی PCR در بهداشت درمان تهران و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی PCR در بهداشت درمان اهواز و بوشهر را از دیگر موارد مورد تأکید سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا برشمرد.

وی گفت: تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ مورد بستری بیماران کرونایی در سطح بیمارستان‌های نه‌گانه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت انجام شده است که یک‌سوم از این تعداد بیماران، افراد بومی منطقه بوده‌اند که سرویس رایگان از مجموعه نفت دریافت کردند. همچنین با توجه به اینکه اغلب مراجعه‌کنندگان از قشر بازنشسته صنعت نفت بودند، توصیه می‌شود این عزیزان با توجه به کهولت سن و نیز با وجود داشتن بیماری‌های زمینه‌ای، شرایط پیشگیری را بیش از هر زمان دیگری رعایت کنند.

سمیع یادآور شد: خوشبختانه در کادر پزشکی و پرستاری مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا نداشتیم و نیز تعداد مبتلایان به کرونا در بخش‌های عملیاتی نفت، گاز و پتروشیمی نسبت به آمار کشوری در سطح پایینی قرار دارد.

تعامل با اچ‌اس‌یی در سطح مطلوبی است

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت همچنین از تعامل و همکاری تنگاتنگ این سازمان با مدیریت اچ‌اس‌یی خبر داد و گفت: خوشبختانه روابط و هماهنگی خوبی میان دست‌اندرکاران اچ‌اس‌یی از سطح مدیریت ارشد تا مدیران اچ‌اس‌یی شرکت‌های چهارگانه صنعت نفت برقرار است. دستورعمل‌هایی مبتنی بر دستورعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور تهیه و تدوین شده که هم‌اکنون در سطح وزارت نفت و مناطق عملیاتی در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون سازمان بهداشت و درمان کشور با کمبود کادر نیروی پزشکی روبه‌رو است، گفت: متأسفانه بعضی از همکاران کادر پزشکی در ماهشهر، اهواز و آبادان به کرونا مبتلا شدند و در قرنطینه خانگی هستند و در نتیجه امکان حضور در بیمارستان و ادامه فعالیت درمانی را ندارند و به ناچار ما در شرایطی قرار داریم که نیازمند مساعدت و حمایت عزیزان کادر درمانی به خصوص پرستار ICU کار، متخصص بیهوشی و متخصص عفونی در دیگر استان‌های کشور هستیم، از این رو فراخوانی به‌منظور تأمین کادر نیروی درمانی مورد نیاز از سوی سازمان بهداشت و درمان اعلام شد که خوشبختانه تاکنون برخی از همکاران ما از استان‌های شمالی و دیگر شهرها برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: همچنین مجوزهای لازم به رؤسای بهداشت و درمان مناطق آبادان و اهواز برای جذب نیروی درمانی به صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت داده شده است.

متولی توسعه مراکز درمانی عسلویه، تأمین اجتماعی است

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت درباره فعالیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی در عسلویه (که اخیرا نیز گزارش‌هایی با این محوریت به منظور زیر سوال بردن خدمات صنعت نفت در این بخش منتشر شد) توضیح داد: در نشست‌های مکرر با مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و نیز مسئولان سازمان تأمین اجتماعی به‌منظور برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی در مناطق جنوبی کشور، تقسیم‌بندی انجام شد که بر اساس آن عسلویه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، شهر جم با سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و بیمارستان کنگان به عنوان معین دو منطقه عسلویه و جم از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خدمات درمانی دریافت کنند.

سمیع با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی جمعیت سرانه‌پرداز قابل توجهی در منطقه عسلویه دارد، اظهار کرد: اغلب مردم بومی عسلویه تحت پوشش بیمه درمان سازمان تأمین اجتماعی هستند و باید خدمات درمانی خود را از این سازمان دریافت کنند، حتی افرادی که در مناطق نفت، گاز و پتروشیمی شاغل هستند رسمی نیستند و تابع قانون کار هستند و سرانه درمانشان را به تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند، بنابراین بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد جمعیت ساکن در منطقه درصد بالایی از جمعیت نفتی را تشکیل می‌دهند، بنابراین سازمان وظیفه دارد در قبال این سرانه قابل توجهی که از کارکنان مشمول قانون کار دریافت می‌کند خدمات مناسب درمانی را ارئه کند.

وی با اشاره به اینکه در نشست‌های متعدد با وزارت بهداشت، سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان متولی اصلی طرح توسعه بیمارستان عسلویه پیشنهاد شد، افزود: هم‌اکنون بیمارستان جم به عنوان بیمارستان تحت پوشش سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، با بخش‌های تخصصی متعدد پذیرای مردم بومی منطقه چه در شرایط کرونا و چه قبل از کرونا بوده است و بالغ بر ۸۰ درصد بستری‌های این بیمارستان را افراد بومی منطقه تشکیل می‌دهند.

تروماسنتر؛ اولویت توسعه‌ای سازمان

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در ادامه به ساخت مرکز درمانی تروماسنتر عسلویه اشاره کرد و از آن به‌عنوان یک اورژانس پیش‌بیمارستانی یاد کرد و گفت: با توجه به گستره تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه عسلویه، احداث تروماسنتر یکی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر این منطقه به‌شمار می‌آید، زیرا تأسیسات پالایشگاهی و پتروشیمی واقع در منطقه عسلویه و کنگان نیازمند حمایت و پشتیبانی جدی در زمینه حوادث احتمالی است، در نتیجه با استقرار یک اورژانس پیش‌بیمارستانی با امکانات ویژه می‌توانیم آمادگی لازم را برای مواجهه با حوادث احتمالی که ممکن است در آینده رخ دهد، کسب کنیم.

سمیع اظهار کرد: مکانی که برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است مورد تائید اچ‌اس‌یی نیست و هم‌اکنون سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در تلاش برای رفع مشکل جانمایی این پروژه است. همچنین براساس آخرین مصوبه مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران و تائید مقام عالی وزارت، مدیریت طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز به‌عنوان مجری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان بهره‌بردار این پروژه تعیین شده است.

کد خبر 304262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =