اصلاح و راه‌اندازی تجهیزی کاربردی در پایانه کوروش

سامانه هیدرولیک وینچ پایانه شناور فرآورشی کوروش که از تجهیزات حائز اهمیت این پایانه است از سوی کارشناسان ابزار دقیق FPSO دوباره طراحی، اجرا و رفع اشکال شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، سامانه وینچ و هیدرولیک شناور کوروش از تجهیزات اساسی و مرتبط با عملیات صادرات نفت‌خام است و تعمیر و نگهداری آن از اولویت‌های واحد تعمیرات به شمار می‌آید. پایانه شناور فرآورشی کوروش مجهز به دو سامانه Station Power Pack قدیم و جدید به ترتیب برای سامانه Hawser (به‌منظور Tandem Mooring System) و دیگری برای استفاده از AFT و FWD است که به دلیل اشکال در سه راهه هیدرولیک در مسیر خروجی پمپ هیدرولیک شماره ۱ و ۲ سیستم قدیمی، امکان استفاده از آنها از ابتدای تحویل‌گیری FPSO وجود نداشت و با وجود درخواست خرید برای تهیه شیر سه راهه و سولونوئید مورد نیاز برای رفع اشکال این تجهیز، این قطعه دریافت نشد.  

خاص بودن سولونوئید و استفاده‌های چند باره این تجهیز در عملیات با طناب، یا انتقال سبد محل بار به سکوی سرچاهی، بنا بر تصمیم‌های واحدهای برق و ابزار دقیق، به موازات بررسی مدارک مهندسی، ساخت بوبین در دستور کار قرار گرفت و در خلال ساعات پیاپی، آزمایش، ارزیابی و مشخص شد با اصلاح مدار برقی تغذیه بوبین، افزون بر کاهش اتلاف توان، تجهیز در دمای پایین‌تر و با عمر بهتر کار خواهد کرد.

برای انجام این کار یک عدد تایمر و یک عدد مقاومت یک کیلو اهم ۱۰ وات برای محدود کردن جریان به مدار هر بوبین اضافه شد و براساس این تغییر، جریان بوبین پس از استارت و غلبه بر اینرسی اولیه، به حداقل جریان مورد نیاز محدود شد. همچنین رفع عیب از منبع تغذیه ۲۴ ولت DC مربوط به فلومتر، اصلاح بخش اتوماتیک مدار و تنظیم‌های شدت جریان عبوری روغن هیدرولیک روی فلومتر مربوطه از اقدام‌های دیگر برای استفاده اتوماتیک وینچ بوده است.

در یک سال گذشته اقدام‌های اصلاحی و نوآورانه فراوانی در منطقه کیش انجام شده که نشان‌دهنده توان بالای مهندسی کارکنان آن منطقه و راهبری مناسب است.

کد خبر 304351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =