افزایش تاب‌آوری شرکت ملی گاز در راستای تولید مستمر

رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌یی) شرکت ملی گاز ایران از افزایش تاب‌آوری این شرکت در راستای تولید مستمر خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، غلامرضا بهمن‌نیا با اشاره به وظایف، برنامه‌ها و اقدام‌های واحد بهداشت، ایمنی و محیط‌ زیست شرکت ملی گاز گفت: مدیران پیشین، جایگاه اچ‌اس‌یی را در صنعت گاز نه‌تنها به‌خوبی ترسیم کردند، بلکه اقدام‌های بسیار خوبی نیز در این زمینه انجام دادند، نه فقط به‌عنوان یک موضوع پوششی و حمایتی، بلکه به‌عنوان یک فرهنگ که در بخش صنعتی و غیرصنعتی شرکت جا بیفتد.

وی ادامه داد: از بدو ورود بنده به این واحد، اقدام‌هایی انجام و تلاش شده بیشتر در راستای اقدام‌های  قبلی این امور باشد، اقدام‌هایی در زمینه تدوین یک نظام و طرح جامع اچ‌اس‌یی برای شرکت ملی گاز؛ در واقع نخستین چیزی که احساس نیاز می‌شد، یک طرح جامع بلندمدت با معرفی اهداف کلان و راهبردهای بزرگ بود.

رئیس اچ‌اس‌یی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: به نظر می‌رسد شرکت ملی گاز ایران در این چند سال، در زمینه تدوین این راهبردها نیازمند یک رویکرد تعالی و سرآمدی باشد، بنابراین در نخستین گام، مجموعه اچ‌اس‌یی شرکت در پی تدوین راهبرد، نقشه راه و ایجاد طرح جامعی برآمد که در آن رویکرد شرکت ملی گاز، اهداف بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت آن، ترسیم شده باشد.

طرح جامع اچ‌اس‌یی شرکت ملی گاز سال ۱۴۰۰ رونمایی می‌شود

بهمن‌نیا  تأکید کرد: این موضوع به‌عنوان یک زیرساخت در اچ‌اس‌یی شرکت ملی گاز طراحی و در این زمینه، اقدام‌های خوبی هم انجام شده و امیدواریم اوایل سال آینده از این طرح جامع رونمایی شود و ما بتوانیم طرح جامع اچ‌اس‌یی را در تمامی مجموعه این شرکت و شرکت‌های تابع اجرایی کنیم و این امید را داشته باشیم که رویکرد تعالی به شکل کاملاً روزآمد و پیشرو در کل مجموعه شرکت به‌وجود بیاید و ان‌شاءالله استقبال خوبی هم از آن بشود.

وی افزود: در بخش اچ‌اس‌یی، در گام نخست به دنبال آن بودیم که بدانیم شرایط فعلی ما از نظر عملکردها و شاخص‌ها چه بوده تا بتوانیم براساس آنها، هدف‌گذاری خود را انجام دهیم. در مراحل اولیه تلاش کردیم بانک جامعی از اطلاعات مربوط به شاخص‌های مرکزی تمامی سازمان‌ها طی سه تا پنج سال گذشته را در بیاوریم و آن را به‌عنوان منبع حرکتی خود در نظر بگیریم. مسلماً در بخش‌هایی ضعیف، در بخش‌هایی قوی و در بخش‌هایی نیز کاملاً متوسط گام برداشته‌ایم، اما به نظرم، شاید مهم‌ترین مسئله آن است که بتوانیم نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنیم و برنامه‌های بهبود خود را بر آن پایه بچینیم.

رئیس اچ‌اس‌یی شرکت ملی گاز ایران  اظهار کرد: در کنار این قضیه، باید بتوانیم از این بانک هم در تدوین اهداف و هم در ایجاد شرایط رقابت‌پذیری و Bench Marking  (فرآیندی مستمر و سیستماتیک برای شناسایی، تحلیل و پیاده‌سازی بهترین اقدام‌هایی که موجب ارتقای عملکرد سازمان می‌شود)، استفاده کنیم.

بهمن‌نیا همچنین گفت: تلاشمان این بوده که در واقع، برنامه ارزیابی و عملکردی سالانه شرکت‌ها را احیا کنیم؛ برنامه‌ای که در سال‌های قبل به‌شدت تاثیرگذار و اثربخش بوده و به دلیل توقف کوتاه‌مدتی که در انجام آن اتفاق افتاد، شاهد رکودی هرچند کوچک، در رقابت بین شرکت‌ها بودیم. البته اخیراً با مجوزی که از هیئت‌مدیره شرکت ملی گاز گرفته شده، فرآیند ارزیابی عملکرد شرکت‌های تابع به‌طور دوره‌ای و سالانه با یک مدل جدید در دست اقدام است که امیدوارم این مدل در سال ۹۹ عرضه شود؛ مدل بسیار جدید و پیشرفته‌ای است که می‌تواند شور و هیجان خاصی را بین شرکت‌ها در عرضه عملکردشان و تداوم ارتقای آنها به‌وجود آورد.

وی افزود: مطمئنم وقتی شرکتی مأموریت تولید، پالایش، انتقال و توزیع این انرژی ایمن، پاک و بهره‌ور را دنبال می‌کند، باید یک سیستم ارزیابی کاملاً به‌روز و مؤثری را داشته باشد که ضمن ارزیابی و اندازه‌گیری شاخص‌های مهم عملیاتی آنها و ایجاد رقابت، از فرصت‌های بهبود و  بهینه‌کاوی هم به‌خوبی استفاده کند، بنابراین مطمئن هستم که ارزیابی عملکرد امسال با این مدل جدید، برای حرکت شرکت ملی گاز ایران در مسیر توسعه پایدار، روزآمدی و سرآمدی، راهگشا خواهد بود.

آمادگی لازم برای کاهش حوادث در تأسیسات زیرساختی گاز وجود دارد

رئیس اچ‌اس‌یی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اقدام‌های این بخش در حوزه ایمنی، اظهار کرد: ما روی بحث آتش‌نشان‌ها و ارزیابی توانمندی‌هایشان و همچنین تجهیزاتی که مورداستفاده قرار می‌دهند، به‌عنوان کسانی که در خط مقدم آتش و حوادث غیرمترقبه قرار دارند، برنامه‌ریزی کردیم؛ کار خوبی هم در این زمینه انجام و ارزیابی خوبی صورت گرفت که این همه با ارتقای دانش و آگاهی همراه است.

بهمن‌نیا تصریح کرد: پس از آن، برنامه‌های مربوط به آمادگی نیروهای امدادی مدیریت واکنش در شرایط اضطراری را در اولویت قرار دادیم که با توجه به اینکه به لحاظ سیاسی در شرایط خاصی قرار داریم و امکان وجود بحران‌هایی در مجموعه شرکت ملی گاز، تأسیسات و زیرساخت‌های آن وجود دارد، تلاش کردیم شرایط اضطراری را مدیریت و با آموزش‌های مختلف، جاری و ساری کنیم و توانمندی همکاران را در برخورد با هرگونه شرایط اضطراری بالا ببریم.

وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد این اقدام‌ها  ما را مصون خواهد کرد یا حداقل آثار و پیامدهای هرگونه حادثه‌ای را در تأسیسات زیرساختی ما کاهش خواهد داد. فکر می‌کنم این حرکت‌ها در اصل، مسیر تاب‌آوری شرکت ملی گاز را در تأسیسات زیرساختی ترسیم می‌کند؛ این‌گونه حرکت‌ها، حرکت‌های بنیادی هستند که شرکت را در برابر هرگونه آسیب‌پذیری پایدار و در واقع، این فرصت را ایجاد می‌کنند که بتوانیم تولید پایدار را به‌طور مستمر ادامه دهیم.

پایش اندازه‌گیری مستمر تمام آلاینده‌ها در راستای مدیریت سبز

رئیس اچ‌اس‌یی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اقدام‌های این بخش در حوزه محیط‌زیست نیز گفت: در بخش محیط‌زیست اقدام‌های  بسیار خوبی انجام شده، بحث مربوط به مدیریت سبز بسیار جدی است و اقدام‌ها و آموزش‌های خوبی هم تاکنون ارائه شده و پایش اندازه‌گیری مستمر تمام آلاینده‌ها به‌طور کامل و دقیق در حال انجام است و تمام شاخص‌ها اندازه‌گیری می‌شود.

بهمن‌نیا  با بیان اینکه در بخش آلاینده‌ها گازهای گلخانه‌ای، پسماندها، پساب‌ها، آلاینده‌های خاک، آب و هوا به‌طور کامل اندازه‌گیری می‌شوند، افزود: فکر می‌کنم با این همه اطلاعات خوبی که از شاخص‌های عملکردی داریم، برنامه‌های خوبی هم تدوین کرده و پیگیر هستیم از طریق شرکت‌های تابع، این موارد اجرایی شوند و بتوانیم در سال‌های آینده براساس این برنامه‌ها و پیگیری و پایش ما، به نتیجه خوبی برسیم.

وی همچنین درباره اقدام‌های انجام‌شده برای کاهش گازهای ارسالی به مشعل، گفت: کارهای زیادی در این زمینه انجام شده، اما به‌طور خاص در بحث فلرینگ (کاهش گازهای ارسالی به مشعل) که موضوع بسیار کلیدی است، ردیابی‌های دائمی از سوی ما و حتی سازمان‌های بیرونی در حال انجام است، ضمن آنکه خوشبختانه اقدام‌ها و برنامه‌های خوبی هم در پارس جنوبی و توسط منطقه ویژه اقتصادی پارس (گاز، نفت و گاز پارس، مجتمع پارس جنوبی و منطقه ویژه) تدوین شده، بودجه‌ها اختصاص یافته و مقرر شده پروژه‌های تعریف‌شده به‌طور بسیار دقیق و منظم پیگیری و ردیابی شود. امیدواریم تا ۱۴۰۴، این پروژه‌ها تقریباً به‌طور جامع تمام شود و بتوانیم گزارش‌های نتیجه‌بخشی را در این زمینه ارائه دهیم.

رئیس اچ‌اس‌یی شرکت ملی گاز ایران درباره پدافند غیرعامل در این شرکت و چگونگی کارکرد آن، توضیح داد: پدافند غیرعامل به‌عنوان یک تعریف جامع، قصد دارد آسیب‌پذیری‌های زیرساخت‌های حیاتی جامعه را تشخیص و راهکارهای عملی و مؤثر را در این زمینه تدوین و تمرین کند تا اطمینان حاصل شود صنعت گاز از تاب‌آوری قابل‌قبولی برخوردار است.

بهمن‌نیا تصریح کرد: به نظر من، این کار بسیار ارزشمند است و ما با رویکردی جدید در زمینه زیرساخت‌های فیزیکی، زیرساخت‌های سایبری و IT، روی این مسئله کار می‌کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کشور، این موضوع به‌طور جدی دنبال می‌شود و در این زمینه، ما برنامه‌های بسیار خوبی را برای ارتقای سطح تاب‌آوری به‌ویژه در زیرساخت‌های حیاتی داریم و امیدوارم این برنامه‌ها و اقدام‌ها ما را به سطحی برساند که بتوانیم از هرگونه آسیبی مبرا باشیم، ضمن آنکه اگر هم تأسیسات ما آسیبی دید، این اطمینان را داشته باشیم که تأسیسات خیلی سریع به حالت حیاتی و عملکردی خود بازمی‌گردند و تولید پایدار را از سر می‌گیرند.

رئیس اچ‌اس‌یی شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: به باور من بحث پدافند غیرعامل، موضوع روز و  مهمی است که در کنار اچ‌اس‌یی در مجموعه ما دنبال می‌شود و برای آن برنامه‌ها و اهداف بسیار مهم و قابل‌توجهی را در دست اقدام داریم.

کد خبر 304386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =