۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
  • کد خبر: 304446
بی‌پی بخش پتروشیمی خود را واگذار می‌کند

بی‌پی همسو با هدف خود برای انتقال به سمت انرژی‌های کم‌کربن بخش پتروشیمی خود را به قیمت ۵ میلیارد دلار به شرکت اینئوس واگذار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، شرکت بریتیش پترولیوم (بی‌پی) موافقت کرده است که تجارت جهانی پتروشیمی خود را به شرکت اینئوس که متعلق به جیم راتکلیف، میلیاردر معروف است به مبلغ ۵ میلیارد دلار بفروشد و از صنایع شیمیایی و پتروشیمی که محرک اصلی رشد تقاضای نفت در دهه‌های آینده است، خارج شود.

این گام غافلگیرانه بی‌پی به این معناست که بریتیش پترولیوم هدف خود برای فروش ۱۵ میلیارد دلار از دارایی‌هایش را یک سال پیش از موعد محقق کرده است و برنارد لونی، مدیرعامل بی‌پی این شرکت را برای حرکت به سمت انرژی کم‌کربن آماده‌ می‌کند.

پس از آنکه بی‌پی مجبور شد در ماه‌های اخیر و با توجه به رکود بی‌سابقه تقاضا به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، دوباره شرایط فروش دو سبد نفت و گاز در آلاسکا و دریای شمال را تغییر دهد، پیشروی به سوی اهداف فروش این شرکت کاهش یافت.

لونی اذعان کرد فروش این بخش از شرکت با ۱۷۰۰ کارمند و ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید انواع فرآورده‌ پتروشیمی در سال ۲۰۱۹ میلادی، جای تعجب خواهد داشت.

لونی در بیانیه‌ای اعلام کرد: از نظر راهبردی، همپوشانی این بخش با بقیه بخش‌های بی‌پی محدود است و برای رشد این بخش (پتروشیمی) به سرمایه قابل توجهی نیاز داریم.

وی افزود: توافق امروز یک گام آگاهانه دیگر در ساخت شرکتی (بی‌پی) است که می‌تواند از طریق انتقال به سمت انرژی تجدیدپذیر به رقابت و موفقیت بپردازد.

این تجارت شامل سهام بی‌پی در مجتمع‌های پتروشیمی واقع در ایالات متحده آمریکا، ترینیداد و توباگو، انگلیس، بلژیک، چین، مالزی و اندونزی است. مجتمع‌های پتروشیمی متصل به پالایشگاه‌های نفتی بی‌پی در گلسنکیرشن و مولهایم در آلمان شامل این واگذاری نمی‌شود.

به گزارش شانا، شرکت بی‌پی ۱۹ خردادماه اعلام کرده بود که حدود ۱۵ درصد از نیروی کار خود را در واکنش به بحران شیوع ویروس کرونا و همسو با تحقق هدف برنارد لونی، برای گام برداشتن از صنعت نفت و گاز به سمت انرژی‎ تجدیدپذیر، کاهش می‌دهد.

لونی در ارتباط ویدئوکنفرانسی با کارکنان بی‌پی در سراسر جهان اعلام کرده بود که ۱۰ هزار شغل از ۷۰ هزار و ۱۰۰ شغل کنونی خود را کاهش می‌دهد.

اینیوس برای تکمیل معامله ۴۰۰ میلیون دلار پیش‌پرداخت خواهد کرد و ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار دیگر را نیز تا پایان سال پرداخت می کند و ۱ میلیارد دلار باقیمانده در سال ۲۰۲۱ به صورت اقساط پرداخت می‌شود.
 

کد خبر 304446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =