توضیح وزارت نفت درباره تأمین مالی طرح‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی و مترو

وزارت نفت مکلف است متناسب با تعداد سفرهای اضافی از طریق واگن‌ جدید (نه واگن‌های موجود) با اعلام سرمایه‌گذار عامل صرفه‌جویی طرح، تأیید شهرداری تهران و دیگر کلانشهرها، مبلغ صرفه‌جویی را در راستای تأمین مالی طرح‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی و مترو پرداخت کند که تاکنون همه پرداخت‌ها برابر ضوابط و شرایط صورت پذیرفته است.

به گزارش شانا، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پاسخ به برخی مطالب مطروحه از سوی محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران درباره تأمین مالی طرح‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی و مترو از سوی وزارت نفت که هشتم تیرماه امسال در مطلبی تحت عنوان «اگر من شهردار بودم» منتشر شد، توضیحاتی به شرح زیر ارائه داد:

در پی اظهارات رئیس محترم شورای شهر تهران درباره تعهد وزارت نفت برای تأمین مالی طرح‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی و مترو به اطلاع می‌رساند: «براساس ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولیدِ رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور - مصوب سال ۱۳۹۴ - و به استناد مصوبه شورای اقتصاد به شماره ۱۱۹۳۵۳۶ به تاریخ ۹۶/۳/۸ طرح «توسعه حمل‌ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلان‌شهر مشهد، ‌شیراز، تبریز، اصفهان، قم، اهواز، کرج و کرمانشاه»، وزارت نفت مکلف است متناسب با تعداد سفرهای اضافی از طریق واگن‌ جدید (نه واگن‌های موجود) با اعلام سرمایه‌گذار عامل صرفه‌جویی طرح، تأیید شهرداری تهران و دیگر کلانشهرها و تأیید نهایی وزارت نفت، مبلغ صرفه‌جویی را پرداخت کند که تاکنون تمامی پرداخت‌ها برابر ضوابط و شرایط صورت پذیرفته است. ‌

مطابق با مصوبه شورای اقتصاد مقرر شده است که هزار دستگاه واگن جدید در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ وارد ناوگان مترو تهران و هزار دستگاه واگن جدید وارد ناوگان مترو هشت کلانشهر شده و وزارت نفت پس از ورود واگن‌های جدید و متناسب با تعداد سفر اضافه‌شده، ‌سرمایه‌گذاری در تهران به‌مدت ۱۰ سال و در دیگر کلانشهرها به مدت ۱۵ سال را پرداخت کند. میزان بازپرداخت به‌صورت تجمعی در تهران و کلانشهرها حداکثر ۲.۶ میلیارد دلار (۱.۴۲ میلیارد دلار در تهران و ۱.۱۸ میلیارد دلار در کلانشهرها) خواهد بود. در آبان‌ماه ۱۳۹۷ مراسم امضای موافقت‌نامه‌های مربوط به افزودن واگن‌های جدید با حضور وزیر نفت و شهرداران تهران و هشت کلانشهر برگزار شد. مطابق با موافقت‌نامه‌های امضاشده، افزایش هزار و ۴۳۹ دستگاه واگن جدید در مجموع در تهران و کلانشهرهای مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، اهواز، قم، کرج و کرمانشاه در دستور کار قرار گرفت. ‌ تاکنون قرارداد ورود ۳۰۱ دستگاه واگن تا پایان سال ۱۳۹۹ به ارزش ۴۲۸ میلیون دلار با شهرداری تهران و شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه امضا و ابلاغ شده و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت در حال پیگیری برای اعلام ورود واگن‌های جدید از سال ۹۶ تاکنون است که این آمار باید از طریق شهرداری تهران به این شرکت اعلام شود. بدیهی است پس از اعلام ورود واگن‌ها توسط شهرداری‌ تهران امکان بازپرداخت پس از تخصیص بودجه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مطابق با قانون سنواتی بودجه، در چارچوب قرارداد میسر خواهد بود.

کد خبر 304538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =