ذخیره‌سازی آب در سراجه قم با اهداف زیست‌محیطی

با ابتکار همکاران منطقه بهره‌برداری نفت و گاز سراجه قم شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، آب حاصل از بارش باران‌های فصلی در ماه‌های پربارش جمع‌آوری و از ذخیره آن برای مصارف توسعه و نگهداشت فضای سبز پیرامون تأسیسات این منطقه استفاده خواهد شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، سیدمحمدحسن سلیمانی، رئیس منطقه عملیاتی سراجه قم در خصوص روش تأمین آب برای مصارف غیرشرب و فضای سبز حاشیه تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه قم گفت: با توجه به اقلیم گرم و خشک استان قم و همچنین دشواری و محدودیت در تأمین آب، ضمن بررسی موقعیت جغرافیایی حوزه عملیات شرکت نفت مناطق مرکزی در این منطقه به‌منظور کنترل سیلاب و ذخیره آب بارندگی اقدام به احداث سد خاکی به‌صورت آبخیزداری کرده است که با ذخیره آب باران برای آبیاری فضای سبز و مصارف غیر شرب استفاده خواهد شد.

وی افزود: با توجه به بارش‌های قابل ملاحظه بهار امسال، به میزان بیش از ۵۰۰ هزار مترمکعب (۵۰۰ میلیون لیتر) آب در پشت سد خاکی احداثی در این منطقه ذخیره شد. با تکمیل اجرای لوله‌کشی ۶ اینچ پلی‌اتیلن آبیاری فضای سبز اطراف تأسیسات شامل تعداد ۷ هزار اصله درخت انار، زیتون، اکالیپتوس، کاج و پسته در فضایی به وسعت ۷ هزار مترمربع و مصرف غیر شرب تأمین خواهد شد. تأمین آب در سال‌های گذشته به‌وسیله تانکر از فاصله بیش از ۴۵ کیلومتری انجام می‌شد. مصرف آب ضمن تأکید بر رعایت صرفه‌جویی در هزینه گزاف انتقال آب و آب‌بها در سال‌های گذشته بیش از ۱۰۰۰ مترمکعب بوده است. هزینه تأمین آب مصرفی در سال‌ گذشته با نرخ مربوطه بیش از ۱۴۰ میلیون تومان بوده است. هزینه احداث سد و اجرای بیش از ۲ کیلومتر لوله حدود ۱۸۰ میلیون تومان شده است.

ذخیره‌سازی گاز مطابق برنامه تکلیفی

سلیمانی درباره میزان ذخیره‌سازی گاز در منطقه عملیاتی سراجه قم اظهار داشت: با پایان دوره بازتولید سال گذشته و تأمین بخشی از گاز مصرفی هموطنان عزیز در فصل سرد سال، آماده‌سازی تأسیسات و عملیات تزریق گاز در این منطقه از ۱۲ فروردین آغاز و تا پایان خردادماه به میزان ۵۹۰ میلیون مترمکعب گاز معادل ۱۰۶ درصد برنامه تکلیفی ذخیره شده است. برنامه تکلیفی برای ذخیره‌سازی گاز در این مقطع زمانی ۵۵۸ میلیون مترمکعب بوده است.

براساس این گزارش، به‌منظور تضمین و تأمین سوخت زمستانی، مخزن طبیعی گاز سراجه قم به‌منظور ذخیره‌سازی گاز در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. موقعیت جغرافیایی مناسب و مجاورت آن به استان تهران و همچنین خط لوله سراسری انتقال گاز بر اهمیت آن افزوده است.

کد خبر 304626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =