اختصاص ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار نفتی به مناطق محروم

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز شرکت‌ ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه از سال ۹۲ تاکنون یک هزار و ۹۸۶ پروژه در قالب مسئولیت‌های اجتماعی تعریف شده است، گفت: از این تعداد یک هزار و ۹۹ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد ریال تکمیل شده و ۸۸۷ پروژه نیز در حال اجرا است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، انجام مسئولیت‌های اجتماعی در سراسر جهان از سوی شرکت‌های بزرگ چند دهه است که مورد توجه قرار گرفته و این شرکت‌ها برای کاهش اثرات منفی حضور خود برای تولید محصول در محدوده‌ای جغرافیایی تلاش می‌کنند تا سلسله اقدام‌هایی را به انجام برسانند.

این اقدام‌هایی که بیشتر شامل فعالیت‌های زیست محیطی، آموزشی، ‌ بهداشتی و حتی عمرانی نیز می‌شود، امکان توسعه پایدار را برای این مناطق فراهم می‌کند.

در ایران نیز این مهم از چند دهه پیش مورد توجه بوده و شرکت ملی نفت ایران به عنوان اولین شرکت ایرانی به این موضوع توجه کرده است تا با کاهش تأثیرات استخراج نفت و گاز در مناطق نفت‌خیز، بخشی از ثروت این مناطق را برای رفاه افراد بومی فراهم کند.

از همین رو مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز در شرکت ملی نفت ایران تشکیل شد تا مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت را به‌صورت یکپارچه و هدفمند به انجام برساند. به گفته مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز، ‌بیشتر فعالیت‌های این مدیریت مربوط به مسائل آموزشی است تا بومی‌سازی اشتغال در مناطق نفتی بیشتر شود.

«بابک دارابی» تأکید کرده که البته این خدمات تنها در مناطق نفتی ارائه نمی‌شود و حتی در سیستان و بلوچستان نیز پروژه‌هایی با هدف راه‌سازی و بیابان‌زدایی اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه تا امروز ۸۰ درصد از اعتبار تعیین شده برای جبران خسارات سیل از سوی شرکت ملی نفت پرداخت شده، گفت که در مجموع از سال ۹۲ تا کنون هزار و ۹۸۶ پروژه تعریف شده که از این تعداد ۱۰۹۹ پروژه به اتمام رسیده است.

دارابی به موضوع آبرسانی به غیزانیه نیز اشاره کرد و افزود: شرکت ملی نفت ایران به تمامی تعهدات خود با توجه به پیشرفت پروژه عمل کرده و در صورت ارائه مستندات آماده پرداخت‌های بعدی است.

درباره این موضوعات و بیشتر از آن را با وی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

شرکت ملی نفت از سال ۹۲ و با آغاز دولت یازدهم تا کنون چه تعداد پروژه در قالب مسئولیت‌های اجتماعی تعریف و اجرا کرده است؟

از سال ۹۲ تاکنون ۱۹۸۶ پروژه تعریف و از این تعداد ۱۰۹۹ پروژه تکمیل شده است. ۸۸۷ پروژه نیز در حال اجرا است.

برای تکمیل  ۱۰۹۹ پروژه، تاکنون‌ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص  و پرداخت شده و ۸۸۷ پروژه باقی مانده نیز ۲ هزار و ۴۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که متناسب با پیشرفت فیزیکی و براساس صورت وضعیت‌ها نسبت به پرداخت اقدام می‌کنیم.

این ۱۹۸۶ طرح در مجموع شامل ۵۰۶ پروژه آموزشی، ۶۵۱ پروژه ورزشی، ۲۴۵ پروژه بهداشتی، ۱۵۳ پروژه راه و ۴۳۱ پروژه خدماتی است.

از این میان، ۹۶۹ پروژه عمرانی تعریف‌شده مربوط به استان خوزستان است که با اعتبار هزار و ۷۷۲ میلیارد تومان اجرا می‌شود. تاکنون نیز ۵۷۱ پروژه با اعتبار ۷۶۰ میلیارد تومان تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده و ۳۹۸ پروژه باقی مانده با اعتبار هزار و ۱۲ میلیارد تومان با پیشرفت‌های فیزیکی متفاوت و براساس برنامه زمان‌بندی در حال پیگیری است.

سرفصل‌ها اغلب شامل پروژه‌های آموزشی، ‌ورزشی، ‌بهداشتی، ‌راه‌آبرسانی، ‌برق‌رسانی و طرح‌های هادی روستایی است.

اجرای طرح‌های هادی روستایی در سه سال گذشته نمود بیشتری پیدا کرده تا زیرساخت‌های روستایی تقویت، رضایت ساکنین تأمین و از مهاجرت از روستا نیز جلوگیری شود.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری ۲۷۶ طرح با اعتبار ۲۸۲ میلیارد تومان تکمیل خواهد شد و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که از این تعداد ۱۷۲ پروژه با اعتبار ۱۷۳ میلیارد تومان در استان خوزستان و ۶۱ پروژه با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان در استان بوشهر اجرا خواهد شد.

در سیل ابتدای سال ۹۸ در خوزستان، ‌ شرکت ملی نفت ۱۳۰ میلیارد تومان برای بازسازی مناطق سیل‌زده اختصاص داد. تا کنون چه میزان از این اعتبار پرداخت شده و بیشترین بودجه در چه مواردی مصرف شده است؟

در خصوص مناطق آسیب‌دیده از سیل استان خوزستان، ‌۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار توسط شرکت ملی نفت ایران اختصاص داده شده که از این مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای نوسازی مدارس به‌منظور بازسازی ۱۰۹ مدرسه و ۴۰ میلیارد تومان برای علوم پزشکی بابت بازسازی ۱۰۷ مرکز درمانی و همچنین ۴۰ میلیارد تومان برای ساخت ۳ هزار و ۳۳۳ واحد مسکونی در نظر گرفته شد.

درخصوص پروژه ساخت ۳ هزار و ۳۳۳ واحد مسکونی با توجه به آمارهای بنیاد مسکن، حواله‌ها توزیع‌شده و اعتبارات مورد نیاز هم متناسب با پیشرفت فیزیکی پرداخت می‌شود.

در رابطه با بحث نوسازی مدارس نیز تلاش شد تا ابتدای مهر سال گذشته، ‌این اقدام‌ها به اتمام برسد که با توجه به هم‌افزایی در استان خوزستان این مهم به انجام رسید.

در بحث بهداشت و درمان نیز ۸۰ درصد پروژه‌ها تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است.

در مجموع تاکنون از ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار تعیین‌شده، ۱۰۴ میلیارد تومان پرداخت شده که نشان‌دهنده سهم ۸۰ درصدی پرداخت‌ها است، همچنین با ارائه مابقی اسناد توسط دستگاه‌های متولی، پرداخت‌ها تکمیل می‌شود.

در زمینه مقابله با کرونا نیز اقدامی از سوی این مدیریت در مناطق نفتی انجام شده است؟

شرکت ملی نفت برای مقابله با کرونا، ستادی جداگانه ایجاد کرد. با این حال در اینجا نیز با هماهنگی با استان‌های خوزستان و بوشهر، ‌تلاش کردیم از زیرساخت‌های موجود استفاده کنیم. به‌طور مثال با اداره ورزش و جوانان هماهنگ شد تا در صورت نیاز سالن‌های ورزشی خوزستان و بوشهر را در اختیار ستاد مبارزه با کرونا قرار دهند و مسئولیت تجهیز سالن‌ها را ما به‌عهده بگیریم. البته در آن زمان بیماری با آن شدت نبود.

اولویت شما برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی کدام مناطق کشور است؟

با توجه به اینکه ۸۰ درصد نفت کشور در خوزستان تولید می‌شود، ‌حدود ۵۰ درصد از اعتبارات تخصیص داده شده نیز به خوزستان تعلق دارد.

البته اولویت فعلی دو منطقه غرب کارون و منطقه ویژه پارس است، اما در ۱۰ استان نفتی دیگر مانند ایلام، کرمانشاه، فارس خراسان رضوی، ‌ هرمزگان و ... نیز پروژه‌های عام‌المنفعه داریم.

 فارغ از مناطق نفتی در کشور، آیا در سایر نقاط کشور هم بحث مسئولیت‌های اجتماعی از سوی نفت پیگیری می‌شود؟

در سایر مناطق نیز این فعالیت‌ها ادامه دارد. به‌طور مثال در استان سیستان و بلوچستان بر اساس مصوبه دولت که پیش‌نویس آن مربوط به سفر رهبر معظم انقلاب در سنوات گذشته به این استان بود، از سال ۹۲ تا کنون ۹ پروژه انجام شده است که یک پروژه راه‌سازی و سایر پروژه‌ها بیشتر مربوط به بیابان‌زدایی بود. 

پروژه راه‌سازی نیز مربوط به جاده مواصلاتی در مسیر جاسک - کنارک بود که ۵۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد و اکنون کار به پایان رسیده است. این جاده بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که ۵۰ میلیارد تومان آن از سوی نفت تأمین شد.

بنابراین در این پروژه تصمیم گرفتیم وارد ساخت پل (ابنیه فنی) شویم، زیرا می‌تواند مشکلات اهالی آن مناطق را برطرف کند. در اولویت دوم نیز اصلاح مناطق حادثه‌خیز در پروژه‌های راه‌سازی مورد توجه قرار می‌گیرد.

در نهایت پنج پل به طول ۱۱۰۰ متر ساخته شد که یکی از این پل‌ها به تنهایی ۵۰۰ متر طول دارد و شاید تنها در تهران مشابه آن وجود داشته باشد؛ پلی که حتی در سیلاب اخیر نیز حادثه‌ای برای آن رخ نداد.

هشت طرح دیگر نیز با اعتبار ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی اجرا خواهد شد که تاکنون ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان آن پرداخت شده است. در هرمزگان نیز محور گناوه - بی بی حکمیه - بابا کلان و گچساران را در دست ساخت داریم.

همچنین هم‌زمان با اجرای خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک، احداث یک هنرستان در جاسک در دستور کار است تا برای صنایعی که در آنجا تأسیس خواهد شد، تکنیسین فنی مورد نیاز تربیت شود و مسیر بومی‌سازی اشتغال روان‌تر باشد.

در بحث انتقال آب به غیزانیه در خوزستان، موارد زیادی مطرح شده است. آیا نفت تعهدات خود در راستای مسئولیت‌های اجتماعی را در این طرح انجام داده است؟

برای طرح آبرسانی به غیزانیه، شرکت ملی نفت ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته که تاکنون ۷ میلیارد تومان آن با توجه به اقدام‌های انجام‌شده و پیشرفت فیزیکی طرح پرداخت شده و مابقی نیز با ارائه اسناد اجرای کار، پرداخت می‌شود. 

البته این مبلغ بخشی از اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح است و بقیه اعتبار مورد نیاز را باید دستگاه اجرایی متولی تأمین کند. منطقه غیزانیه بیش از این اعتبار نیاز دارد.

در مجموع، عملکرد مثبتی که ما در سیستم آب و فاضلاب داشتیم، مورد تأیید بخش‌های مختلف استان بوده است.

در نوسازی مدارس در غیزانیه نیز ورود کردیم، اما با مراجعه به آنجا مشخص شد به دلیل پراکندگی بخش غیزانیه امکان ساخت مدرسه در تمام روستاها وجود ندارد، از همین رو مدارس روستامحور ساخته می‌شوند.

کد خبر 304729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =