یاران شمالی با هزینه‎کردی کمتر از کپکس قرارداد توسعه یافت

رئیس هیئت‌مدیره گروه توسعه انرژی تدبیر گفت: قرارداد توسعه میدان یاران شمالی با حجم سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیون دلار امضا شد، اما با ۵۸۰ میلیون دلار عملیاتی شد.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامحسین نوذری امروز (شنبه، ۲۱ تیرماه) در آیین امضای قرارداد عملیات توسعه و بهره‌برداری میدان مشترک یاران، با قدردانی از حمایت جدی وزیر نفت و همکاری شرکت ملی نفت ایران برای فراهم کردن زمینه حضور شرکت‌های پیمانکار در طرح‌های توسعه‌ای نفتی اظهار کرد: میدان آزادگان به‌عنوان یک قطب آینده تولیدکننده نفت و پشتوانه اصلی اقتصاد و توسعه، می‌تواند پیشران اقتصاد کشور باشد و میدان یاران نیز حاشیه‌ای از همین میدان (آزادگان) است.

وی با اشاره به اینکه با حفر چاه‌های توصیفی، ارتباط میدان‌های یاران شمالی و جنوبی با هم مشخص می‌شود، افزود: اجرای فاز یک توسعه میدان یاران (شمالی)، به دلایلی از جمله شناسایی و تجهیز نیروی انسانی مناسب، مدیریت پروژه، استفاده از ساخت داخل که حدود ۸۰ درصد تجهیزات نصب شده در یاران را تشکیل داد، به‌کارگیری عمده نیروهای بومی و مواردی از این دست، کار بزرگی بود.  

رئیس هیئت مدیره گروه توسعه انرژی تدبیر با اشاره به اینکه قرارداد توسعه میدان یاران شمالی یکی از معدود قراردادهای بیع متقابل بود که با هزینه‌ای کمتر از کپکس قرارداد اجرایی شد، افزود: این قرارداد با حجم سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیون دلار بسته شد، اما با توجه به نوع مدیریت و صرفه‌جویی صورت گرفته و استفاده از ظرفیت‌های داخلی، با ۵۸۰ میلیون دلار پایان یافت.

وی با بیان اینکه روزی که یاران تحویل این شرکت شد، یکی از مشکلات خشک و کویری بودن میدان عنوان می‌شد، تصریح کرد: در صورتی که هنگام تکمیل پروژه در این میدان، عمق آب به حدود ۳.۵ تا ۳.۸ متر رسیده بود.

به گفته نوذری، در مذاکرات انجام شده با روسنفت روسیه برآورد حدود ۷۰۰ میلیون دلاری برای انجام فاز دوم پروژه یاران مطرح شده بود، اما با مذاکراتی که با شرکت مهندسی و توسعه نفت انجام شد و صرفه‌جویی‌های در نظر گرفته، هزینه سرمایه‌ای این قرارداد به میزان کمتری در نظر گرفته شد.

وی به تشکیل یک شرکت حفاری در این مجموعه هلدینگ انرژی و به دنبال آن اشتغال‌زایی صورت‌گرفته اشاره کرد و گفت: با وجود تنگناهای موجود، این شرکت تاکنون حدود ۵۷ حلقه چاه حفاری کرده است و در مجموع حدود ۷۷ چاه در میدان‌های آزادگان جنوبی و یاران حفاری می‌شود.

نوذری به استفاده از پمپ‌های درون‌چاهی در پروژه توسعه میدان یاران اشاره کرد و افزود: امیدوارم به سمت تولید حداکثری این پمپ‌ها حرکت کنیم. به‌کارگیری این پمپ‌ها یکی از بهترین شیوه‌هایی است که می‌تواند سرعت برداشت نفت را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه این هلدینگ به دنبال داخلی‌سازی این پمپ‌هاست، اظهار کرد: بیش از ۷۰۰  یا ۸۰۰ حلقه چاه در غرب کارون و دیگر میدان‌ها به این پمپ‌های درون‌چاهی نیاز دارند که امیدواریم با حمایت‌های مهندس زنگنه، داخلی‌سازی این پمپ‌ها عملیاتی شود. این پمپ‌ها فناوری پیچیده‌ای دارند که پیش‌بینی می‌شود تا دو سال بتوانند به‌طور مستمر کار کنند و از غیرفعال شدن چاه جلوگیری شود.

نوذری با بیان اینکه این شرکت پروژه‌های دیگری نیز در مجموعه نفت دارد که امیدواریم به مرحله قرارداد برسد، تصریح کرد: تقویت فشار گاز هما، وراوی و فاز یک تابناک از آن جمله هستند. مرکز تفکیک میدان تابناک سرمایه‌گذاری خوبی است که تضمین گاز پارسیان و ادامه آن اتان‌گیری پارسیان را تضمین می‌کند، همچنین بیش از ۳ میلیون تن محصولات جانبی خواهد داشت که این میزان امروز در کشور سوزانده می‌شود.

وی به پروژه بازیابی اتان مازاد پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: این پروژه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود حدود ۳ میلیون تن اتان مازاد در کشور برای واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی تولید شود.

قرارداد عملیات توسعه و بهره‌برداری یکپارچه میدان مشترک یاران در ادامه توافقنامه اصولی (HOA) مطالعه این میدان که پیش از این امضا شده بود، صبح امروز (شنبه، ۲۱ تیرماه) با حضور وزیر نفت، بین رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و سیدجعفر حجازی، مدیرعامل شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا امضا شد.

کد خبر 304775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =