ارائه روشی نو برای آزمایش‌های سنگ مخازن نفتی از سوی نفت‌خیز جنوب

کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب روشی جامع برای انتخاب نمونه‌های مناسب مغزه برای آزمایش‌های ویژه سنگ مخازن نفتی معرفی کردند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، متن مقاله علمی ارائه‌دهندگان این روش به زبان انگلیسی از سوی انتشارات Elsevier و در مجله علمی Perroleum Research چاپ شده است.

آزمایش‌های ویژه سنگ (SCAL) و اطلاعات منتج از آنها از اهمیت فراوانی در شبیه‌سازی و مدل‌سازی مخازن نفتی برخوردار است. دریافت این اطلاعات با زمان و هزینه زیادی همراه است و منابع علمی کنونی نیز در این‌ زمینه بسیار محدود است.

بهتازگی روش جامع، واحد، علمی و دقیق به‌منظور انتخاب نمونه‌های مناسب مغزه برای آزمایش‌های ویژه سنگ مخازن نفتی از سوی سه نفر از کارشناسان اداره مهندسی نفت (مدیریت امور فنی) شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و دو همکار دیگر منتشر شده است. این روش به مهندسان مخازن و کارشناسان زمین‌شناسی این قابلیت را می‌دهد که برای مخازن تحت سرپرستی خود بهترین نمونه‌های سنگی را برای انجام آزمایش‌های ویژه سنگ انتخاب کنند.

 اساس این روش، دسته‌بندی سنگ‌ها براساس خواص استاتیک و دینامیک جریانی بوده و عوامل مختلف مخزنی، زمین‌شناسی، آزمایشگاهی، آماری و پتروفیزیکی را نیز لحاظ می‌کند. در این مقاله همچنین عملکرد مناسب روش پیشنهادی در یکی از مخازن پیچیده و کربناتی ایرانی نشان داده شده است.

ارائه‌دهندگان این روش ابوذر میرزایی‌پیامن، سیدرضا اسدالله‌پور و هادی صبوریان‌جویباری از کارشناسان فنی و پژوهشگران حوزه مهندسی سنگ و شبیه‌سازی مخازن هستند که تاکنون روش‌های متعددی را در این حوزه و دیگر زمینه‌ها در سطح بین‌المللی چاپ و منتشر کرده‌اند. علاقه‌مندان می‌توانند این مقاله را از اینجا دریافت کنند.

کد خبر 304884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =