تسهیل کاهش تولید اوپک پلاس قیمت نفت را به مخاطره می‌اندازد

تسهیل کاهش تولید اوپک پلاس می‌تواند خطر کاهش دوباره قیمت‌های نفت را به دنبال داشته باشد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، کاهش تولید تاریخی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به اوپک پلاس سبب شده است که قیمت نفت بهبود یابد، اما این ائتلاف باید هنگام تسهیل این کاهش تولید با دقت عمل کند تا مانع سقوط دوباره قیمت‌های نفت شود.

نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) که قرار شده است ماهانه برگزار شود، با هدف بررسی پایبندی کشورهای عضو این ائتلاف به سهمیه‌های کاهش تولید و ارائه پیشنهادهایی درباره مقدار عرضه فردا (چهارشنبه، ۲۵ تیرماه) برگزار می‌شود. 

این کمیته بررسی خواهد کرد که آیا همچنان باید کاهش تولید تاریخی روزانه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه‌ای را ادامه دهد یا باید بر اساس توافق این ائتلاف از ماه اوت ۲ میلیون بشکه از کاهش تولید را به بازار عرضه کند.

قیمت نفت اوایل سال با کاهش تقاضای چین شروع به کاهش کرد، زیرا بخش‌هایی از اقتصاد خود را به دلیل انتشار ویروس کرونا تعطیل کرده بود. جنگ قیمتی عربستان و روسیه نیز  پس از آن شرایط را بدتر کرد و در ماه مارس، با آغاز محدودیت‌های اعمال‌شده در اروپا و آمریکا برای مهار ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی قیمت نفت کاهش شدیدی یافت و در ماه آوریل، قیمت نفت حتی منفی شد، زیرا سرمایه‌گذاران با بازاری بدون خریدار و نفت مازاد روبه‌رو شدند.

قیمت نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا برای ماه اوت در روز چهارشنبه (۱۸ تیرماه) ۴۰ دلار و ۵۳ سنت برای هر بشکه و قیمت نفت خام برنت بالاتر از ۴۳ دلار برای هر بشکه بود.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز جمعه (۲۰ تیرماه) برآورد خود از تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ را افزایش، اما هشدار داد که گسترش ویروس کرونا چشم‌انداز آن را به مخاطره می‌اندازد.

این نهاد با اشاره به کاهش کمتر از حد انتظار تقاضای نفت در سه ماه دوم سال، برآورد تقاضای ماه گذشته میلادی خود را ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و آن را به ۹۱ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز رساند.

جان کیلداف، از بنیانگذاران شرکت  اگن کپتال در این باره گفت: آنها به دنبال این هستند تا نفت ۴۰ دلاری بیشتری بفروشند و نفت خود را با قیمت بهبودیافته به پول نقد تبدیل کنند. 
وی افزود: فکر می‌کنم کمی زود است، مطمئن نیستم که بازار در حال حاضر بتواند بشکه‌های اضافی را جذب کند. 

حلیمه کرافت، از مدیران بانک آربی‌سی کانادا در این باره گفت: فکر می‌کنم که آنها هنگام مشاهده قیمت‌های بالاتر سه ماه دوم و مشاهده افزایش تقاضا احساس خوبی دارند.

وی افزود: فکر می‌کنم آنها حتی به حضور ابرهای بالقوه در افق آگاه‌اند. اینکه بن سلمان و همتایانش باید در تاریخ ۱۵ ژوئیه (۲۵ تیرماه) در نشست آنلاین کمیته وزارتی نظارت بر توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک روند پیشرفت اوپک پلاس را بررسی کنند، اقدامی در راستای برقراری توازن است.

اد مورس، از مدیران بانک آمریکایی سیتی‌ گروپ، در این باره گفت: نمی‌توان اوپک را با یک بانک مرکزی مقایسه کرد، هرچند این نظریه مورد علاقه روسیه و عربستان سعودی است.

وی افزود: آنها یک بانک مرکزی نیستند. منافع آنها منافع یک برنامه‌ریز نفتی نیست که منافع عمومی را در اولویت قرار دهد، بلکه به دنبال بیشترین درآمد برای اعضای خود هستند.

مورس اظهار کرد: افزون بر این، برخلاف بانک‌های مرکزی که کنترل ارز و اوراق بهادار را در اختیار دارند، اوپک باید با نفت ایالات متحده، برزیل و کانادا به‌عنوان منابع نوظهور نقدینگی که با قوانین متفاوتی بازی می‌کنند رقابت کند.

کیلداف گفت: نشانه‌هایی وجود دارد که تولیدکنندگان انرژی ایالات متحده به دنبال از سرگیری تولید هستند. 

براساس داده‌های هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میزان تولید نفت ایالات متحده در ماه مارس ۱۳ میلیون و ۱۹۹ هزار بشکه در روز بود و در ماه ژوئن به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید. 

بر اساس داده‌های اخیر این نهاد، تقاضای بنزین ایالات متحده ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در هفته بود، تقریباً یک میلیون بشکه کمتر از تقاضای معمول در این دوره از سال، اما در حال حاضر بسیار بهتر از افت آن نزدیک به روزانه ۵ میلیون بشکه در ماه مارس است.

کلیداف گفت: قیمت‌ها افزایش و محدودیت عرضه اوپک پلاس ادامه خواهد یافت. 

به گفته وی، عرضه بیشتر نفت، واکنش سریع به بازار است.

کد خبر 304973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =