روند کند جلوگیری از سوختن گازهای مشعل در خاورمیانه

سطح سوزاندن گازهای مشعل در خاورمیانه کاهش یافته، اما راه زیادی برای به صفر رساندن آن باقی است.

به گزارش خبرگزاری پلتس از دوبی، خاورمیانه در زمینه جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل در حال پیشرفت است، در حالی که هیچ نشانه‌ای از این کاهش در مناطق وسیع‌تری از جمله شمال آفریقا و ایالات متحده آمریکا مشاهده نمی‌شود و میلیاردها دلار درآمد را که می‌توان با استفاده از این گازها به‌دست آورد، هدر می‌دهند.

مؤسسه مشاوره فکتس گلوبال انرژی (FGE) نشان داد سوزاندن گازهای مشعل عربستان در سه سال گذشته ۳۷ درصد کاهش یافته، این در حالی است که این کاهش در ایران ۲۹ درصد و در قطر ۱۲ درصد بوده است.

سیامک ادیبی، مدیر بخش خاورمیانه این مؤسسه اعلام کرد که کاهش تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس که سبب کاهش تولید گازهای همراه شده، تحریم‌های آمریکا که کاهش تولید نفت ایران را در پی داشته است و همچنین مدیریت در جمع‌آوری گازهای مشعل برای تزریق دوباره آنها به میدان‌های نفتی در کشورهایی مانند عمان از جمله عواملی هستند که در این کاهش نقش داشته‌اند.

خاورمیانه همچنان در سال ۲۰۱۹ روزانه ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز گازهای ارسالی به مشعل را سوزانده که این رقم معادل مقدار تولید گاز انگلستان است، این در حالی است که تاکنون عربستان سعودی، عراق، عمان، بحرین، کویت و همچنین اوپک حمایت خود را از هدف بانک جهانی در به صفر رساندن گازهای ارسالی به مشعل تا سال ۲۰۳۰ اعلام کرده‌اند.

ادیبی  در این باره گفت: دولت‌های خاورمیانه اهداف بلندپروازانه‌ای برای کاهش سوزاندن گازهای مشعل داشتند، اما نتوانستند به این اهداف برسند. 

وی اظهار کرد: عراق برای به صفر رساندن سوزاندن حجم گازهای ارسالی به مشعل تا سال ۲۰۲۱ هدف‌گذاری کرده بود، اما بعدها این ضرب‌الاجل را به سال ۲۰۲۳ موکول کرد. بعید است این کشور حتی تا سال ۲۰۳۰ میلادی هم این هدف را محقق کند.

سوختن گازهای مشعل، کشورها را از دستیابی به مزایای اقتصادی حاصل از فرآوری و فروش این گازها محروم می‌کند.

کد خبر 305119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =