جایگزینی نسل جدید سنسور فیدبک در توربین‎های سیری

همکاران واحد تعمیرات توربین منطقه سیری شرکت نفت فلات قاره ایران، با جایگزینی نسل جدید سنسور فیدبک ساخت ایران، توربین‌های زیمنس مدل SGT-200 این منطقه را بهینه‌سازی کردند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، فیدبک‌های نسل جدید از نوع غیرتماسی با حروف اختصاری LVDT  مخفف Linear Variable Differential Transformer  هستند که افزون بر رفع مشکلات فیدبک‌های نسل قبلی، دقتی به مراتب بالاتر از نمونه اصلی دارند.

با توجه به تفاوت‌های ماهیتی این دو سنسور، انجام این جایگزینی به ایجاد تغییراتی در سیستم کنترل مکانیزم آن نیاز داشت، بنابراین با همکاری واحد تعمیرات توربین و یک شرکت دانش‌بنیان، کار تحقیق و بررسی این پروژه برای نخستین بار انجام و سرانجام نمونه اولیه فیدبک نسل جدید ساخت ایران تحویل مجموعه تعمیرات توربین شد.

مشکلات تأمین این قطعه در شرایط تحریم از یک سو و تکنولوژی قدیمی آن که قابلیت اطمینان پایینی داشت، تیم تعمیرات توربین منطقه سیری را بر آن داشت تا برای حل این مشکل اقدامی فوری کند. در این راستا در سال ۹۸ پروژه ارتقای سیستم کنترل VGV از طریق جایگزینی فیدبک‌های قدیمی با فیدبک‌هایی از نوع LVDT در دستور کار واحد تعمیرات توربین قرار گرفت.

فیدبک‌های قدیمی سنسورهایی از نوع پتانسیومتر خطی و به‌صورت غوطه‌ور در روغن است، از این رو به دلیل وجود لرزش و حرارت نسبتاً بالا، پس از مدتی دچار سایش می‌شوند. از طرفی ایجاد لایه وارنیش روغن روی قطعات داخلی سنسور نیز اختلال‌های متعدد و خطاهای ناخواسته را برای مکانیزم VGSBS  ایجاد می‌کرد، در نتیجه درصد بالایی از خاموشی توربین‌ها در سال‌های گذشته ناشی از خرابی و فرسودگی سنسورهای فیدبک بوده است.

خوشبختانه پس از انجام آزمایش‌های اولیه و تأیید فنی در واحد تعمیرات توربین هم‌اکنون این پروژه مراحل نهایی تست روی توربین را می‌گذراند و امید است با تلاش این شرکت دانش‌بنیان و مجموعه تعمیرات توربین منطقه سیری، گام بزرگی در جهت داخلی‌سازی و ارتقای این بخش حیاتی در توربین‌ها برداشته شود.

اهمیت این سیستم به قدری است که خطای عملکردی در تجهیزات آن از خاموشی ناخواسته توربین تا تخریب کمپرسور و صرف هزینه‌های هنگفت را شامل می‌شود. از آنجایی که عملکرد این مکانیزم و همه متعلقات آن تحت یک سیستم کنترلر برخط (Online) اداره می‌شود، بنابراین صحت عملکرد، کیفیت، دوام، طول عمر و قابلیت اعتماد در اجزای آن اهمیت حیاتی دارد. امروزه هر سیستم کنترل معمولاً شامل عملگرها (Actuator)، حسگرها (Sensor) و کارت‌های الکترونیکی کنترلی است که در این مورد ابتکار انجام‌شده در خصوص جایگزینی سنسور موقعیت از نوع مقاومت متغیر خطی تماسی با سنسور موقعیت القایی خطی غیرتماسی است. کارکرد صحیح و دقیق مکانیزم VGSBS کاملاً متأثر از دقت سیگنال برگشتی به‌عنوان فیدبک است و عمده ایرادات این مکانیزم نیز از خرابی یا فرسودگی سنسورهای فیدبک ناشی می‌شود.

کد خبر 305175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =