کاهش ۷۵ درصدی سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز جهان

مؤسسه ریستاد انرژی اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در بیش از ۷۵ درصد پروژه‌های جدید بخش نفت و گاز جهان در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته و به ۴۷ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش روزنامه نشنال، مؤسسه نروژی ریستاد انرژی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که بیش از ۷۵ درصد پروژه‌های جدید بخش نفت و گاز به ارزش ۴۷ میلیارد دلار در سال  ۲۰۲۰ مورد تأیید واقع نشده‌اند، زیرا شرکت‌های انرژی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا هزینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های اکتشاف و تولید را کاهش داده‌اند.

کاران ساتوانی، تحلیلگر ریستاد انرژی در این باره گفت: ابتدای امسال انتظار می‌رفت اجرای پروژه‌های نفت و گاز در سطح ۲۰۱۹ باشد، اما سقوط صنعت نفت به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا سبب کاهش این تعهدها شد.

انتظار می‌رود از مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در سال ۲۰۲۰، ۲۷ میلیارد دلار به پروژه‌های دریایی و ۲۰ میلیارد دلار دیگر به پروژه‌های نفت و گاز در خشکی اختصاص یابد. این در حالی است که مجموع سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید نفت و گاز در سال گذشته میلادی ۱۹۷ میلیارد دلار بود که ۱۰۹ میلیارد دلار آن به پروژه‌های دریایی و ۸۸ میلیارد دلار آن به پروژه‌های خشکی اختصاص یافته بود.

به گفته صندوق بین‌المللی پول، همه‌گیری ویروس کرونا بزرگ‌ترین چالشی است که اقتصاد جهان با آن روبه‌روست، چالشی که انتظار می‌رود به رکودی بینجامد که از زمان رکود بزرگ اقتصادی بی‌سابقه است، بسیاری از شرکت‌های نفت هزینه‌های سرمایه‌گذاری خود را برای مقابله با این بحران کاهش داده‌اند. 

قیمت نفت هم به دلیل کاهش تقاضا در پی محدودیت‌های اعمال‌شده برای مهار ویروس کرونا بسیار کمتر از پارسال است.

بالاترین قیمت نفت خام برنت حدود ۶۹ دلار برای هر بشکه و در ماه ژانویه بود. قیمت برنت اواسط مارس و با سقوط تقاضا به ۱۹ دلار و ۳۳ سنت برای هر بشکه رسید. این در حالی است که توافق تاریخی کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به اوپک پلاس، سبب افزایش قیمت نفت به حدود ۴۰ دلار برای هر بشکه شد.

آژانس بین‌المللی انرژی در ماه مه اعلام کرد انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری جهانی در بخش انرژی در سال ۲۰۲۰  به دلیل آثار مخرب ویروس کرونا ۲۰ درصد، معادل حدود ۴۰۰ میلیارد دلار کاهش یابد.

کد خبر 305205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =