نفت در کنار سازندگان داخلی

به گزارش شانا به نقل از نشریه مشعل، وزارت نفت در سال جهش تولید نیز حمایت از سازندگان داخلی را در دستور کار دارد و در یک نمونه می‌توان به استفاده حداکثری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از ظرفیت‌های بخش داخل استناد کرد. آن‌گونه که مدیرعامل این شرکت در بازدید از لوله‌سازی اهواز بر افزایش همکاری و استفاده بیشتر از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این شرکت تأکید کرد. همکاری لوله‌سازی اهواز در صنعت نفت پیش‌تر به واسطه بهره‌گیری وزارت نفت از آن در پروژه احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک مطرح شد. حالا احمد محمدی با بیان اینکه برای پیشبرد طرح ۲۸ مخزن ۴۵۰۰ کیلومتر لوله مورد نیاز است، گفته است: پیمانکاران طرح، ملزم به استفاده حداکثری از لوله‌های ساخت داخل در این طرح هستند. طرح نگهداشت و افزایش تولید مناطق نفت‌خیز جنوب که تاکنون ۶ بسته قراردادی آن با پیمانکاران منعقد و به مرحله اجرا در آمده است، می‌تواند به نمادی دیگر از همکاری گسترده سازندگان داخلی با وزارت نفت بدل شود. از بایدهای این طرح این است که تمامی کالاهای بومی‌سازی‌شده و ساخت داخل استفاده شوند.

این طرح اکنون از پیشرفت فیزیکی ۹ تا ۳۳ درصدی برخوردار است که در ادامه نگاهی به آن خواهیم داشت:

نقطه آغاز طرح توسعه ۲۸ مخزن

سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ با مطرح شدن بحث الگوی جدید قراردادهای نفتی، پیشنهادهایی از سوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز مطرح و طی همکاری‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت، مصوبه‌ای در سال ۱۳۹۵ از سوی هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران صادر شد که به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اجازه داد در کنار الگوی جدید قراردادهای نفتی، الگوی قراردادی مناسب میدان‌های در حال تولید و متناسب توانمندی‌های موجود داخلی در دو بخش: الف- میدان‌محور: شامل توسعه میدان‌ها، اجرای طرح‌های بهبود و یا ازدیاد برداشت و ب- عملیات‌محور (JOB BASED): شامل عملیات حفاری، چاه‌محور و یا تأسیسات سطح‌الارضی ارائه کند و با شرکت‌های صاحب صلاحیت وارد مذاکره شود. در راستای اجرا کردن این مصوبه پس از فعالیت‌های گسترده در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در بخش‌های فنی، حقوقی و قراردادی، پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات میدان‌محور و هم در تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری عملیات‌محور انجام شد. پس از ارائه نتایج فعالیت‌ها به شرکت ملی نفت ایران، بسته‌ای کاری مورد تأیید قرار گرفت و مقرر شد شرح کار بسته‌های ارائه‌شده در بخش عملیات‌محور تهیه شود که در واقع این بسته‌ها و برآوردها پایه طرح نگهداشت و افزایش تولید موسوم به ۲۸ مخزن شد. براساس راهبرد شرکت ملی نفت در راستای حمایت از شرکت‌های داخلی، این طرح به‌طور ویژه برای شرکت‌های ایرانی در نظر گرفته شد و شرکت‌های خارجی به‌صورت محدود و تنها در صورت تأمین مالی امکان ورود پیدا می‌کنند.

طرح ۲۸ مخزن را بیشتر بشناسیم

طرح نگهداشت و افزایش تولید به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح توسعه‌ای پس از انقلاب مناطق نفت‌خیز جنوب است که در پهنه پنج استان جنوب غرب کشور در دست اجراست و وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران نیز اولویت ویژه‌ای برای آن قرار داده‌اند. هدف نخست این طرح، افزایش ۳۴۱ هزار بشکه‌ای تولید نفت است که با توسعه ۲۸ مخزن با استفاده از توان پیمانکاران داخلی و نظارت مستمر کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب محقق می‌شود. حمایت از ساخت داخل با الزام پیمانکاران به استفاده از تجهیزات داخلی و توسعه عمران و آبادانی مناطق پیرامونی با اختصاص ۴ درصد از اعتبار طرح به مسئولیت‌های اجتماعی، از دیگر اهداف این طرح است.

در گام نخست این طرح ۶ بسته قراردادی با پیمانکاران واجد صلاحیت امضا شد و در سال ۱۳۹۸ به مرحله اجرا درآمد. ارزش تقریبی این ۶ بسته قراردادی ۴۴۰۰ میلیارد تومان است که شامل طرح توسعه مخزن‌های منصوری آسماری، رامشیر، گچساران خامی، لالی آسماری، کبود و نرگسی است. در بخش اجرایی این ۶ بسته، ۴۵ حلقه چاه حفاری، ۱۷ حلقه چاه تعمیر و هفت پروژه سطح‌الارضی عملیاتی می‌شود و افزایش توان تولید از مخازن مذکور به میزان ۳۹ هزار بشکه در روز و نگهداشت تولید به میزان ۱۸ هزار بشکه در روز محقق خواهد شد.

 ۶ بسته قراردادی چه وضعی دارد؟

با اینکه آغاز به کار پیمانکاران و ادامه فعالیت آنها از یک سو با حوادثی همچون وقوع سیل در ابتدای سال ۱۳۹۸ و شیوع ویروس کرونا در انتهای این سال همراه بود که بر عملکرد پیمانکاران تأثیر منفی داشت و از دیگر سو نیز تشدید تحریم‌های بین‌المللی برای تأمین کالا و انتقال پول نیز به محدودیت‌های پیمانکاران در این مدت افزود، اما فعالیت اجرایی طرح ۲۸ مخزن بی‌وقفه ادامه داشته و پیشرفت ۶ بسته نخست قراردادی شامل نرگسی به میزان ۳۳.۴ درصد، لالی آسماری ۱۹.۳ درصد، کبود ۱۶ درصد، منصوری ۱۵.۳ درصد، گچساران خامی ۱۱.۵ درصد و رامشیر ۹.۳ درصد رسیده است.

تولیدی شدن نخستین چاه طرح توسعه ۲۸ مخزن مناطق نفت‌خیز

در این میان خبر خوب آن بود که چاه شماره ۶ میدان کبود در مخزن بنگستان به‌عنوان نخستین حلقه چاه حفاری‌شده در طرح نگهداشت و افزایش توان تولید در فروردین‌ماه ۱۳۹۹ تولیدی شد. این چاه طبق زمان‌بندی مشخص‌شده، ۲۰ فروردین‌ماه امسال با دبی تقریبی بیش از ۱۰۰۰ بشکه در روز در مخزن بنگستان به تولید رسید.

دستاوردهای حاصل از حفاری موفق چاه شماره ۶ میدان کبود، شامل کسب حداکثری اطلاعات جدید از گستره و ابعاد مخزنی و بررسی ظرفیت تولید سازند ایلام مخزن بنگستان میدان کبود، رعایت الزام‌های زیست‌محیطی و مدیریت پسماند و انتقال تجربیات و دانش شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به بدنه بخش خصوصی صنعت نفت است.

از مشخصات فنی طرح توسعه ۲۸ مخزن چه می‌دانیم؟

در طرح توسعه ۲۸ مخزن انجام ۱۲۴ پروژه سطح‌الارضی، حفاری ۲۸۲ حلقه چاه جدید، تعمیر ۱۴۳ حلقه چاه و انجام ۱۶۵ عملیات انگیزشی روی چاه‌ها پیش‌بینی شده است. با اجرایی شدن این طرح، ۸۰ دکل حفاری شامل ۶۰ دکل توسعه‌ای و ۲۰ دکل تعمیراتی در مناطق نفت‌خیز جنوب شروع به کار می‌کنند، همچنین ۱۰۰ پروژه سطح‌الارضی شامل ساخت خطوط انتقال نفت و ایستگاه‌های پمپاژ با اعتبار حدود ۲۳۰ میلیون دلار اجرا می‌شود. در زمینه تجهیزات واحدهای گاز و گاز مایع که حدود ۱۵۰ میلیون ارزش‌گذاری شده، قرار است ایستگاه جمع‌آوری گاز به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار احداث و تعمیرات ضروری تأسیسات به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار انجام شود. از ویژگی‌های مهم این طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت و کاهش تبعات زیست‌محیطی است. افزون بر این ۱۵ درصد از هزینه‌های حفاری به جمع‌آوری پسماند حفاری (Zero Discharge) با صرف هزینه چند صد میلیون دلاری اختصاص می‌یابد.

 روش اجرا و تأمین مالی طرح توسعه ۲۸ مخزن

 طبق مصوبه شورای اقتصاد، شرکت ملی نفت ایران به روش EPC/EPD حسب مورد همراه با تأمین مالی با پیمانکاران/ سرمایه‌گذاران براساس قوانین و مقررات حاکم بر معاملات شرکت ملی نفت ایران به‌منظور اجرای پروژه‌های طرح، قرارداد منعقد می‌کند. اعتبار مورد نیاز برای این طرح حدود ۴.۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که این حجم سرمایه‌گذاری در ایجاد فرصت‌های شغلی و بهبود فضای کسب‌وکار تأثیر بسزایی دارد.

مسئولیت‌های اجتماعی را فراموش نمی‌کنیم

در این طرح برای نخستین بار برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی درصدی معین تعریف شده است. طبق ماده ۷ مصوبه شورای اقتصاد معادل ۴ درصد از کل ارقام پرداخت به پیمانکاران توسط شرکت ملی نفت ایران پس از مبادله موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه و حسب مورد و متناسباً، باید صرف اجرای پروژه مسئولیت اجتماعی شود. پروژه عام‌المنفعه در راستای کمک به احداث و بهسازی مدارس، شبکه‌های آبرسانی، برق‌رسانی، گازرسانی، خانه‌های بهداشت روستایی، بهسازی راه‌های روستایی، فاضلاب شهرها و روستاها، کمک به احداث و تجهیز آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، احداث و تجهیز مراکز ورزشی و زیرساخت‌های تعاونی‌های اشتغال‌محور بوده و در روستاها و شهرهای محل اجرای هر پروژه با تصویب شورای برنامه‌ریزی استان اجرا خواهد شد.

حمایت از ساخت داخل و کالای ایرانی

 در این طرح الزامی است که همه کالاهای بومی‌سازی شده و ساخت داخل مورد استفاده قرار گیرند؛ از این رو در ۸۴ قلم اصلی کالاها در بخش تحت‌الارض و سطح‌الارض استفاده از کالاهای خارجی منع شده و در عمده کالاها، پیمانکاران تنها مجاز به استفاده از سازندگان داخلی هستند، همچنین در طراحی و تعریف پروژه‌ها سعی شده کالاهایی که در انحصار کشورهای خارجی هستند، کمتر استفاده شده و کالای مشابه با کاربری یکسان در طراحی‌ها گنجانده شود.

اشتغال بومی و پیمانکاران بومی

 با هدف حمایت از اشتغال بومی، پیمانکاران اصلی و فرعی موظف‌اند نیروهای مورد نیاز پروژه را از شهرها، روستاها یا استان محل اجرای پروژه به‌کار گیرند. تاکنون در چند پروژه ابتدایی آغاز شده تعداد ۱۱۰۰ نفر به‌طور مستقیم فعالیت می‌کنند که بیش از ۸۵ درصد این افراد نیروی بومی شهرها و روستاهای محل اجرای پروژه‌ها و اکثریت قریب به اتفاق پیمانکاران فرعی در بخش اجرا نیز بومی هستند.

افزایش توان تولید همگام با اجرای طرح توسعه ۲۸ مخزن

همسو با طرح توسعه ۲۸ مخزن، تلاش برای استمرار تولید در مناطق نفت‌خیز جنوب به‌صورت شبانه‌روزی در جریان بوده و مقایسه توان تولید رسمی و ثبت شده مناطق نفت‌خیز جنوب از فروردین ۱۳۹۸ تا فروردین ۱۳۹۹ نشان می‌دهد توان تولید در شرایط بسیار سخت تحریم، کاهش شدید بودجه‌ها همچنین بحران‌های سیل و شیوع ویروس کرونا نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه ضمن تثبیت توان تولید، به میزان ۱۰.۸ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

کد خبر 305212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =