پژوهشگاه نفت و دانشگاه خوارزمی تفاهم‌نامه امضا کردند

پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه خوارزمی با هدف گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، همکاری در بومی‌سازی و انتقال فناوری‌های نو، تعریف و اجرای پروژه‌های مشترک صنعتی و پژوهشی مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از مهم‌ترین موضوع‌های این تفاهم‌نامه است.

بهره‌گیری طرفین از امکانات آموزشی – پژوهشی موجود در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، همکاری در برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اجرای دوره‌های جدید میان‌رشته‌ای از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه پنجساله است.

جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، ضمن معرفی این سازمان، به مأموریت و اهداف این مجموعه اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه صنعت نفت، مجموعه‌ای صنعتی است که همواره پژوهش‌های کاربردی و صنعتی را انجام می‌دهد. این موضوع دستاوردهای فناوری را به همراه دارد و وجه تمایز این سازمان با دیگر پژوهشگاه‌های کشور است.

وی افزود: در زنجیره علم تا بازار، یا علم تا صنعت، پژوهشگاه در حلقه‌های انتهایی قرار دارد و به عبارتی توجه این سازمان معطوف به بازار و صنعت است و برای ایفای این نقش از یک‌سو با بخش‌های پایین‌دستی مانند دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و از سوی دیگر با بخش‌های بالادست ارتباط دارد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت به نحوه چگونگی انجام پروژه‌ها در این مجموعه نیز اشاره و اظهار کرد: پروژه‌های پژوهشگاه اصولاً در سطح صنعتی انجام می‌شود و تا مقیاس آزمایشگاهی و پایلوت در داخل سازمان قابل انجام است و در بخش‌ صنعتی با برقراری ارتباط مناسب با بخش‌های خصوصی این فعالیت نهایی می‌شود.

توفیقی به یکی از سیاست‌های راهبردی این مجموعه که انجام پروژه‌های مشترک با همکاری دانشگاه‌ها است، اشاره کرد و افزود: افتتاح مرکز نوآوری در پژوهشگاه صنعت نفت نقطه عطفی است که افزون بر ظرفیت پژوهشگاه، می‌توان ظرفیت‌های جدیدی را به داخل سازمان تزریق کرد.

عزیزالله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی نیز در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری با پژوهشگاه صنعت نفت گفت: یکی از سیاست‌گذاری‌های مناسب که در حوزه آموزش عالی رقم خورده، استفاده از ظرفیت‌های موجود در این حوزه است که بر این اساس صنعت نیز باید بتواند به‌راحتی به دانشگاه‌ها ورود کند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین فعالیت کنونی دانشگاه‌ها با توجه به بحث تحریم و بیماری کرونا، اقدام‌های جهادی است. به عبارتی جهاد علمی، فناوری و جهاد راهبردی بسیار حائز اهمیت است، چراکه یکی از مشکلات کشور نبود نگاه راهبردی به موضوع‌ها است که خوشبختانه اخیراً مدیران و رؤسای سه قوه به این باور رسیده‌اند که باید هسته‌ها و خوشه‌های علمی و فناروی را با هدف حل معضلات کشور تشکیل دهند و برای دستیابی به نتایج مثبت و مؤثر باید از راه‌حل‌های ارائه‌شده از سوی بزرگان علم تمکین کنند.

حبیبی به اهمیت برگزاری این نشست دوجانبه نیز اشاره کرد و گفت: این نشست در باب همکاری‌های مشترک می‌تواند به‌عنوان روندی جدید برای گسترش فعالیت‌های مشترک دانشگاه با پژوهشگاه به شمار آید و می‌توانیم در حوزه علوم انسانی نیز فاز مشترک همکاری را با پژوهشگاه آغار کنیم.

رئیس دانشگاه خوارزمی به موضوع اطلس نفت نیز اشاره کرد و گفت: تهیه اطلس نفت کاری بسیار ارزشمند است، چراکه تمامی اطلاعات پایه را می‌توان تولید و ذخیره کرد، از این رو اعلام آمادگی می‌کنیم که در این زمینه می‌توانیم در بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با وزارت نفت و زیرمجموعه‌های آن همکاری داشته باشیم.

کد خبر 305574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =