بهداشت و درمان نفت برای مقابله با موج شدیدتر کرونا آماده می‎شود

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از تدوین برنامه‌ای میان‌مدت و بلندمدت برای مقابله با موج شدیدتر بیماری کرونا در ماه‌های آتی خبر داد و گفت: امیدوارم مسئولان و دست‌اندرکاران مربوطه به جد این سازمان را حمایت کنند تا بتوانیم خدمات درمانی شایسته‌ای را به کارکنان و بازنشستگان صنعت نفت ارائه دهیم.

حبیب‌الله سمیع در گفت‌وگو با خبرنگار شانا عنوان کرد: متأسفانه شیوع روزافزون بیماری کرونا در سطح کشور به‌ویژه در تهران و به دنبال آن افزایش شدید موارد بستری، شرایطی را ایجاد کرده است که باید به دنبال افزایش ظرفیت‌ها و تخت‌های بستری در بیمارستان‌های تهران و اهواز بود. سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برنامه‌ای بلندمدت و میان‌مدت برای ماه‌های آتی که مطمئناً با موج شدیدتری از این بیماری روبه‌رو خواهیم بود، تهیه کرده است که امیدوارم مسئولان و دست‌اندرکاران مربوطه به جد این سازمان را حمایت کنند تا ما نیز بتوانیم خدمات درمانی شایسته‌ای را به کارکنان و بازنشستگان صنعت نفت ارائه کنیم.

وی افزود: هرچند در اهواز، آبادان و ماهشهر تعداد بیماران کاهش یافته، اما در تهران آمار مراجعه‌کنندگان کرونایی رو به افزایش است. آمارها حکایت از افزایش ۴۰ الی ۵۰ درصدی موارد بستری در بیمارستان نفت تهران دارد که این مسئله ما را وادار کرده است تعداد تخت‌های بیشتری را به بیماران کرونایی اختصاص دهیم. بر این اساس، بخش شیمی‌درمانی و همودیالیز بیمارستان به دیگر بخش‌ها منتقل شده و کل دپارتمان داخلی در اختیار بیماران کرونایی قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با اشاره به وضع پیچیده کارکنان بهداشت و درمان اظهار کرد: کادر درمان بیمارستان نفت تهران با شرایط سختی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تقاضای عاجزانه دارم که مردم عزیزمان دستورعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند. الزام به زدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از هرگونه تجمع و تردد در اماکن عمومی و شلوغ و به تعویق انداختن مسافرت‌های غیرضرور قطع به یقین در روند کاهش اپیدمی ویروس کرونا بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: امکان استفاده از سیستم تهویه مناسب در فضاهای سرپوشیده و اماکن اداری هم از آن دست مواردی است که می‌تواند شانس ابتلا به این بیماری را به‌شدت کاهش ‌دهد، همچنین تهیه داروهای ضدویروسی که در گذشته از طریق مبادی غیررسمی در اختیار بیماران قرار داده می‌شد و بعضاً اصالت دارو هم با شک و شبهه همراه بود، اما خوشبختانه اکنون این داروها به اندازه کافی در بازار و در دسترس بیماران قرار دارد و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز با تعامل و هماهنگی با معاونت درمان دانشگاه‌ها، نسبت به تهیه این نوع داروها مشکلی نداشته و متناسب با تعداد بیماران بدحال می‌تواند دارو تهیه کند.

شرایط بسیار دشوار کادر درمان

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت اظهار کرد: شرایط بسیار سخت و دشواری بر کارکنان بهداشت و درمان حاکم است. بیش از ۵۰ نفر از کارکنان درمان بیمارستان نفت تهران در استعلاجی کرونا هستند و متناسب با آن در دیگر بیمارستان‌های تحت پوشش صنعت نفت نیز وضع به همین منوال است. بر این اساس می‌توان به چند مورد از میزان فعالیت‌های درمانی در مراکز بهداشتی اشاره کرد. در بیمارستان نفت تهران تنها در شیفت عصر و شب بالغ بر ۴۰ مورد سی‌تی‌اسکن و در ۲۴ ساعت حدود ۴۰ الی ۵۰ تست پی‌سی‌آر انجام می‌شود، یعنی تقریباً ۵ برابر آمارهای قبل از تشدید کرونا است و همچنین در بیمارستان اهواز روزانه به‌طور میانگین، ۱۰۰ مورد سی‌تی‌اسکن انجام می‌شود. خوب طبیعتاً این حجم از کار، کادر درمان را خسته خواهد کرد. من از همین‌جا به همه کارکنان درمان بیمارستان‌های صنعت نفت خسته نباشید و خدا قوت می‌گویم و برایشان آرزوی سلامتی دارم و قطع به یقین بدانند که از هیچ تلاش، کوشش و حمایتی دریغ نخواهم کرد تا آنان بتوانند در خدمت مردم و مراجعان باشند.

سمیع از نیروی انسانی فعال در بخش درمان به‌عنوان مهم‌ترین عامل در رویارویی با ویروس کرونا یاد کرد و افزود: افزایش ابتلا به بیماری در طولانی‌مدت عواقب روحی و روانی در کادر درمان به‌ویژه بخش پرستاری ایجاد خواهد کرد، بنابراین نیازمند تقویت کادر درمان هستیم که لازمه آن این است که سازمان حمایت شده و نیروهای مورد نیاز خود را جذب کند، البته با تأمین امنیت و آینده شغلی برای این افراد.

وی تصریح کرد: شواهد گویای این واقعیت است که اغلب مردم ما این بیماری را هنوز جدی نگرفته و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مکان‌های عمومی حاضر می‌شوند که این مسئله ناشی از نبود آگاهی و بی‌توجهی است. به نظر می‌رسد که باید عامرانه و بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای ورود کرد و مانند برخی کشورهای اروپایی جریمه‌های سنگینی را برای عدم رعایت موازین بهداشتی لحاظ کرد.

اقدام برای خرید ۲۰ دستگاه ونتیلاتور

سمیع در ادامه به دیگر اقدام‌های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون کمبود دستگاه ونتیلاتور از چالش‌های اصلی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است که در روزهای اخیر برای خرید ۲۰ مورد از این دستگاه اقدام شد. خرید دستگاه سی‌تی‌اسکن دوم برای بیمارستان‌های تهران و اهواز، افزایش ظرفیت تخت‌های ویژه و آی‌سی‌یو، خرید دستگاه اکسیژن‌ساز و مخزن اکسیژن مایع، تهیه داروهای مورد نیاز و ضروری، تهیه کیت‌های آزمایشگاهی، تجهیز بیمارستان‌ها به اقلام مصرفی از جمله ماسک، گان، لباس‌های ایزوله، الکل و شیلد از جمله مواردی است که سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به جد دنبال تهیه آنها است.

وی افزود: هم‌اکنون برای تهیه ماسک و لباس‌های ایزوله با کمبود روبه‌رو هستیم، به‌ویژه در بیمارستان‌های جنوب کشور، چراکه در وهله نخست باید کادر درمان را محافظت کنیم. سلامت این عزیزان برای ما بسیار مهم است. باید وسایل حفاظت فردی را برایشان مهیا کنیم که اینها بتوانند قدری آسوده‌تر به فعالیت‌های درمانی خود بپردازند.

خرید تجهیزات از محل وصول مطالبات

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با بیان اینکه دسترسی به سامانه غربالگری محدود به کارکنان اقماری شد، عنوان کرد: با توجه به اینکه سامانه غربالگری بار مالی سنگینی را به سازمان تحمیل می‌کرد، بنابراین دسترسی به آن را محدود کردیم و تنها کارکنان اقماری (رسمی و پیمانکاری) می‌توانند نسبت به تکمیل فرم خوداظهاری و ثبت اطلاعات خود اقدام کنند. ملاک دسترسی تنها برای این دسته از کارکنان بر این منوال بود که این گروه از کارکنان در شرایط ویژه‌تری هستند و باید حتماً کنترل شوند، زیرا فردی که علائم بیماری بر آن محرز می‌شود باید سریع شناسایی شود تا قبل از ورود به داخل فنس‌ها و اعزام به مناطق عملیاتی، اقدام‌های غربالگری انجام شود. طبق آخرین آمارها تاکنون بالغ بر ۲۴۰ هزار مورد در سامانه غربالگری فرم خوداظهاری پر کردند و مورد سنجش و پایش قرار گرفته‌اند.

سمیع اظهار کرد: یکی از مطالبات جدی سازمان بهداشت و درمان دریافت ۵۰ میلیارد تومان سرانه درمان سال ۹۹ از سوی شرکت ملی حفاری ایران بود که خوشبختانه با تعامل و هماهنگی‌های انجام‌شده این میزان مطالبه وصول و از محل آن تجهیزات مورد نیاز خریداری خواهد شد.

وی یادآور شد: در این شرایط سخت سازمان نیازمند حمایت جدی است، چراکه همکاران ما واقعاً از هیچ کمکی دریغ نکرده‌اند و از همه توانمان برای مدیریت کردن شرایط حال حاضر استفاده کرده‌ایم که امیدوارم بتوانیم سربلند از این بحران عبور کنیم.

کد خبر 305582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =