آغاز به‎کار ۴ پروژه‌ پژوهشی نفت مرکزی با همکاری دانشگاه‌ها

چهار پروژه‌ پژوهشی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با رویکرد بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری میدان‌های مختلف نفت و گاز و کمک به رفع چالش‌های تولیدی و عملیاتی این شرکت، با همکاری دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی کشور وارد مرحله اجرا شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، سیدعباس ضیایی، رئیس پژوهش و توسعه این شرکت از آغاز چهار پروژه پژوهشی با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خبر داد و گفت: این پروژه‌های پژوهشی با نظارت اداره پژوهش و توسعه نفت مناطق مرکزی ایران و کمیته‌های تخصصی پژوهشی زیرمجموعه آن به واحدهای تحقیقاتی دانشگاه‌های امیرکبیر، رازی کرمانشاه و پژوهشگاه صنعت نفت واگذار و وارد مرحله اجرایی شده است.

وی افزود: پروژه پژوهشی «گازدوست کردن» مخازن گاز میعانی با هدف بهینه‌سازی و افزایش تولید و همچنین ارائه راهکارهای عملی و مقرون‌به‌صرفه با استفاده از روش تحریک شیمیایی و تغییر «ترشوندگی» سنگ مخزن در برخی میدان‌های گازی این شرکت از سوی دانشگاه امیرکبیر کلید خورده است. در این پروژه پس از غربالگری و تحقیقات اولیه، یک میدان گازی مناسب انتخاب و پروژه در آن اجرا می‌شود. دو پروژه دیگر کاربردی و مهم این شرکت برای رفع چالش‌های عملیاتی تولیدی میدان‌های گازی و نفتی نیز شامل پروژه «بررسی و علل منشأ ژئوشیمیایی افزایش سولفید هیدروژن در چاه‌های تولیدی دهرم و سازند دشتک میدان‌های شانول و دالان» از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پروژه «حذف زیستی هیدروکربن‌های نفتی به روش در محل با استفاده از باکتری‌های جداشده از خاک‌آلوده در منطقه واحد بهره‌برداری نفت‌شهر» با همکاری دانشگاه رازی کرمانشاه آغاز شده است. پژوهشگاه صنعت نفت نیز به‌عنوان متولی و مرکز اصلی تحقیقات و پروژه‌های صنعت نفت کشور، پروژه «بهبود عملکرد اورینگ‌های مورداستفاده در مکانیکال‌سیل پمپ‌های گریز از مرکز تنگ بیجار و ساخت آنها را با استفاده از نانو مواد» را در دست انجام دارد. بومی‌سازی تکنولوژی ساخت با استفاده از دانش جدید نانو و افزایش عمر اورینگ و همچنین کاهش هزینه‌ها و کاهش خطرات ناشی از تخریب اورینگ‌های فعلی از اهداف این پروژه است.

وی یادآور شد: مراحل واگذاری این پروژه‌ها در فرآیند دقیق و مطابق داوری‌های علمی و فنی انجام‌ و بهترین واحدهای پژوهشی دانشگاهی از بین پیشنهاددهندگان برای این پروژه‌ها انتخاب‌شده‌اند.

کد خبر 305604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =