واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان به بهره‌برداری رسید

واحد تولید کاتالیست پتروشیمی لرستان با دانش فنی ایرانی و ظرفیت سالانه ۱۰۰ تن محصول با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری امروز (پنجشنبه، ۱۶ مردادماه) واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان را که با هدف تولید کاتالیست مورد نیاز تولید انواع پلی‌اتیلن‌ها با دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اجرا شده است از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح کرد.

واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ تن کاتالیست و سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون دلاری هلدینگ باختر در پتروشیمی لرستان احداث شده است که سالانه حدود ۳۰ میلیون دلار درآمدزایی برای کشور خواهد داشت.

۱۰۰ درصد مهندسی و ساختمان و نصب و ۷۰ درصد تجهیزات واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان ایرانی است و این واحد سبب اشتغال‌زایی مستقیم ۶۰ نفر شده است.

تحویل نگرفتن کاتالیست‌های Z-218 و Z-230 از سوی شرکت صاحب فرآیند Spherilene و قیمت بالای کاتالیست‌های مشابه سبب شد نیاز مجتمع‌ها به کاتالیست‌های پلیمری شدن فاز گازی روزافزون شود و برخی واحدهای پتروشیمی به ناچار از کاتالیست‌های Unimodal به جای Bimodal استفاده می‌کردند. در این میان گروه باختر با انتشار فراخوان شرکت‌های صاحب لیسانس داخلی از جمله شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، اقدام به ساخت یک واحد تولید کاتالیست پلیمریزاسیون فاز گازی با ظرفیت سالانه ۱۰۰ تن در شهرک صنعتی پتروشیمی لرستان کرد. این کاتالیست در بهار ۱۳۹۹ به‌صورت موفقیت‌آمیز به واحد پلی‌اتیلن سبک خطی پتروشیمی لرستان تزریق شد.

مزایای کاتالیست BCC-518 & BCC-530:

  • تولید گریدهای مهندسی با توزیع وزن مولکولی دو قله‌ای و سه‌قله‌ای در محدوده وسیعی از گریدهای تولیدی در صنایع پتروشیمی؛
  • تولید پلی‌اتیلن سبک خطی، پلی‌اتیلن دانسیته متوسط و پلی‌اتیلن سنگین در گستره وسیعی از کاربردهای روزمره بشر مانند مصارف انواع فیلم، لوله، تزریقی، الیاف پلی‌اتیلنی، قالب‌گیری دورانی و...؛
  • اکتیویته و توان تولید بالا تا حدود ۲ برابر کاتالیست‌های مصرفی قبل؛
  • بهبود پاسخ‌دهی به هیدروژن و در نتیجه امکان کنترل وزن ملکولی و تعیین خواص پلیمر با مصرف کمتر هیدروژن و بهبود شرایط عملیاتی راکتور اول؛
  • بهبود کنترل مورفولوژی و توزیع اندازه ذرات و نیز بالک دانسیته پلیمر تولیدی که منجر به رفع مشکلات سیستم نقل و انتقال پودر و افزایش راندمان تولید و این مزیت باعث افزایش ظرفیت طراحی شده است؛
  • مصرف کمتر ترکیبات کمک کاتالیست‌ها در واکنش پلیمریزاسیون؛
  • مصرف کمتر حلال و نیز عدم تولید نمک‌های زاید تیتانیوم در حین ساخت که منجر به بهبود و نیز کاهش پارامترهای زیست محیطی شده است؛
  • رقابت‌پذیری بالا با کاتالیست‌های تجاری موجود در سطح بازار ایران در تمامی زمینه‌های فرآیندی و عملیاتی؛
  • پایین بودن هزینه تولید محصولات نهایی با استفاده از این کاتالیست.

بهره‌برداری از ۱۷ طرح جهش دوم صنعت پتروشیمی برای سال ۹۹ برنامه‌ریزی شده است که پتروشیمی میاندوآب به‌عنوان نخستین طرح یک ماه گذشته و سه طرح پتروشیمی کاوه و پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه و واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان نیز امروز به‌طور رسمی افتتاح شدند. با بهره‌برداری از این ۱۷ طرح، ظرفیت این صنعت از ۶۶ میلیون تن کنونی با ۳۵ درصد رشد به ۹۰ میلیون تن در سال می‌رسد.

بهره‌برداری از ۲۷ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ و تحقق کامل جهش دوم صنعت پتروشیمی برنامه‌ریزی شده است، به‌طوری که ظرفیت صنعت پتروشیمی به سالانه ۱۰۰ میلیون تن با درآمد ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

کد خبر 305730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =