هدف نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت تعامل با جهان است

وزیر نفت گفت: تشکیل نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت ایران به این معنا نیست که نمی‌خواهیم با دنیا همکاری نداشته باشیم، بلکه با تشکیل این انجمن زیرساخت‌ها را برای همکاری با دنیا فراهم می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (دوشنبه، ۲۰ مردادماه) در آیین اهدای نخستین گواهینامه کیفیت کالا و تجهیزات صنعت نفت اظهار کرد: ما اکنون در وضعی هستیم که ارتباطمان با دنیا ضعیف است، اما به محض برقراری ارتباط این نهاد باید به‌عنوان یک نهاد معتبر بین‌المللی با دنیا ارتباط داشته باشد و آنچه صادر می‌شود مورد قبول باشد.

وی تصریح کرد: من این اقدام را گامی بزرگ می‌دانم شاید بتوانم بگویم این یک نقطه مهمی از اهداف ما بوده است و اگر بگویم راه‌اندازی چنین نهادی از آرزوهای من بوده است بزرگ‌نمایی نکرده‌ام، این گام نقطه‌ای مهم و اثرگذار در توسعه فناوری ملی در صنعت نفت به شمار می‌آید.

وزیر نفت تأکید کرد: ما با این نهاد نه‌تنها می‌توانیم برای تجهیزات و کالاهای صنعت نفت در سطح بین‌المللی گواهینامه صادر کنیم، بلکه این گواهینامه در سطح بین‌المللی هم می‌تواند استفاده شود.

هیچکس نمی‌تواند بگوید استانداردها را رعایت نکنید

زنگنه ضمن قدرانی از تلاش همه افراد دخیل در این راه دشوار و راه‌اندازی نخستین نهاد صدور گواهینامه کیفیت کالا و تجهیزات گفت: به جامعه فنی و صنعتی و فعالان صنعت نفت هم تبریک می‌گویم، این کار دشوار با سرسختی انجام شد و به موفقیت رسید.

وی افزود: اگر بخواهیم به این مسئله به‌درستی توجه کنیم می‌بینیم یکی از ارکان منطقی و قطعی برای حمایت از ساخت داخل و توسعه فناوری ملی ایجاد فرآیند مطمئن به‌منظور صدور گواهینامه کیفیت برای کالاها و تجهیزات فنی ساخت داخل است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه صادرکنندگان داخلی در گذشته برای دریافت گواهینامه راه سختی را طی می‌کردند که این راه با دشواری‌های زیادی همراه بود، تصریح کرد: اکنون با اعمال تحریم‌های ظالمانه این امکان از ما سلب شده است.

زنگنه ادامه داد: پس از تحریم به این فکر کردیم در شرایطی که سازندگان نمی‌توانند هولوگرام استاندارد ای‌پی‌آی (API) را دریافت کنند و در داخل هم نهادی برای صدور گواهینامه نداریم، حالا باید چه کنیم. آیا باید از استانداردها عبور می‌کردیم؟ چه فرد و نهادی می‌توانست بپذیرد که از کالاها و تجهیزاتی که استاندارد ندارند، ارزیابی نشده‌اند و گواهی ندارند استفاده کند.

وی به ریسک بالا در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: هر یک اشتباه کوچک در صنعت نفت می‌تواند به خسارتی بسیار بزرگ منجر شود. به‌کارگیری یک تجهیز غیراستاندارد یا اغماض و تساهل در به‌کارگیری درست استانداردها ممکن است فاجعه‌ای نه‌تنها در سطح محلی و منطقه‌ای، بلکه در سطح ملی به‌وجود بیاورد. از این جهت هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید استانداردها را رعایت نکنید.

استاندارد ملی به معنی چشم‌پوشی از استاندارد بین‌المللی نیست

زنگنه با بیان اینکه استاندارد ملی به معنای چشم‌پوشی از استاندار بین‌المللی نیست، بلکه متناسب‌سازی هدف است، اظهار کرد: برای تشکیل چنین نهاد حرفه‌ای و بی‌طرف که مورد اعتماد و قابل اتکا برای سازنده و خریدار باشد نخستین گامی که چند سال پیش برداشتیم احیای انجمن نفت بود.

وی با یادآوری اینکه انجمن نفت یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های صنعتی در ایران بوده است که پس از انقلاب دولتی شد و تأثیرگذاری خیلی کمی داشت، تصریح کرد: تلاش زیادی شد تا این انجمن از یک نهاد دولتی به یک نهاد مردمی تبدیل شود، متخصصان زیادی از سازندگان تا پیمانکاران و مشاوران برای تجدید ساختار این انجمن تلاش کردند که کار سختی بود، اما این تغییرات انجام شد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه پس از تجدید ساختار این انجمن مهم‌ترین مسئولیتی که به آن سپرده شد اجرای زیرساخت‌های لازم سخت‌افزاری و نرم‌افزای برای صدور گواهی کیفیت کالا و تجهیزات صنعت نفت بود، تصریح کرد: در این مرحله ارتباط با سازمان استاندارد برقرار و تأکید شد فرآیند ارزیابی بدون نفوذ انجام شود.

تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

زنگنه تشکیل این نهاد را از مصادیق عینی تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی می‌گوید درون‌زایی و برون‌گرایی و مردمی کردن اقتصاد. همه این موارد در این نهاد است. ما افزون بر درون‌گرا بودن، برون‌گرا هم هستیم. می‌خواهیم افزون بر اینکه خودمان امکانات و زیرساخت‌ها را داشته باشیم با جهان هم در همکاری باشیم.

وی با بیان اینکه اعتقاد به ساخت داخل همواره از اولویت‌های صنعت نفت بوده و در این سال‌ها ده‌ها هزار کالا و تجهیز در داخل ساخته شده است، افزود: هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد خریدها در قالب قراردادهای EPC و EPD  از سازندگان داخلی کالاها انجام می‌شود. ما فهرستی مفصل را ضمیمه کرده‌ایم که این کالاها باید از داخل خریداری شود.

وزیر نفت گفت: یکی از اهداف مهم قراردادهای جدید نفت هم از اساس حمایت از ساخت و ظرفیت‌های داخل است. ظرفیت‌های داخلی پیمانکاران هستند، حفاران داخلی هستند، کارخانه‌های ما هستند که سیستم‌ها و تجهیزات را می‌سازند.

 اندیشه مدیریتی در شکل‌گیری شرکت‌های بزرگ ایرانی

زنگنه با بیان اینکه آنچه کشور در صنایع نفت و نیرو به آن افتخار می‌کند، اقدام‌هایی است که با یک اندیشه مدیریتی در کشور فعال شده است، تصریح کرد: مپنا، فرآب، پتروپارس، OTC که سبب افتخار ایران هستند با ذهنیت ساخت داخل و تقویت ایران و ایرانی و بدون شعار و روش‌های پوپولیستی شکل گرفته است. روش‌های پوپولیستی چند ماه دوام دارد و سرانجام توانایی رساندن این بار به منزل را ندارد و مستهلک می شود.

وی با تأکید بر اینکه هر کدام از این شرکت‌ها و کارها با زحمات فراوانی شکل گرفته است، گفت: همچنین تلاش‌های زیادی برای شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) که بخشی از آن شکل گرفته کشیده شده و این تلاش‌ها همچنان باید ادامه یابد تا این ایده درست اجرایی شود.

زنگنه ادامه داد: انسان همیشه در مقابل حرف‌ و ایده‌های جدید مقاومت می‌کند، البته هر حرف جدیدی هم درست نیست، باید تفکر و از عقل استفاده کرد. انسان باید خود را ملزم به استفاده از عقل و حرف‌های جدید، تجربه‌اش و استدلال منطقی بداند.

خرید تضمینی کالاهای داخل؛ به‌زودی

وزیر نفت با بیان اینکه در صنعت حساس، پیچیده و پر ریسک نفت، صدور این گواهینامه‌ها ریسک را منطقی و امکان استفاده از ساخت تجهیزات داخلی را فراهم می کند، گفت: البته حمایت از ساخت داخل تنها به این موضوع ختم نمی‌شود، شرایط خرید تضمینی کالاهای داخل که در هفته‌های آینده با فراهم شدن زیرساخت‌هایش آن را هم اعلام خواهیم کرد، با هدف  حمایت بیشتر از ساخت داخل انجام شده است.

وی تصریح کرد: نهاد صدور گواهینامه کیفیت کالا و تجهیزات صنعت نفت نخستین گام برای خرید تضمینی کالا و حمایت از ساخت تجهیزات است.

زنگنه در پایان گفت: از همه همکارانم، سازمان استاندارد، انجمن نفت و همه همکارانی که در این سال‌ها در میان ما بودند و زحمت کشیدند و این کار سنگین را به اینجا رساندند قدردانی می‌کنم. ان‌شاء‌الله خداوند برکات خود را بیش از پیش بر ملت ایران و صنعت نفت نازل کند.

کد خبر 305856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =