مانیتورینگ توربین‎های هلندی به همت کارکنان خارک

اجرای موفق پروژه انتقال سامانه کنترل مانیتورینگ توربین‌های هلندی اُپرا (OPRA) از سوی همکاران واحد تولید انرژی، نوسازی و تعمیرات توربین منطقه خارک، حدود یک میلیارد ریال صرفه‌جویی اقتصادی به همراه داشت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، بهزاد نبی‌پور، معاون واحد تولید انرژی منطقه خارک در این زمینه گفت: با توجه به راه‌اندازی توربین‌های هلندی اُپرا (OPRA) در نیروگاه جدید و نیاز به پایش و رصد مستمر وضع توربین‌ها، کنترل پارامترهای مهم آن، مشاهده آلارم‌ها، انجام اقدام‌های سریع و به‌موقع به‌منظور جلوگیری از وقفه در تولید، همچنین با توجه به بعد مسافت بین محل استقرار اپراتورها و نصب توربین‌ها، اجرای سیستم مانیتورینگ وضع توربین‌ها و نصب آن در محل استقرار اپراتور بسیار ضروری احساس می‌شد.

وی افزود: با توجه به برآورد اولیه و استعلام از چند شرکت مجری این کار و اعلام هزینه‌های زیاد و سرسام‌آور، ایده اجرای آن با توجه به حضور نیروهای خلاق و امکانات موجود در منطقه خارک شکل گرفت و با توجه به موجود بودن PANEL، کابل شبکه و ادوات مورد نیاز تهیه و عملیات کابل‌کشی مربوط به POWER و شبکه برای دو دستگاه توربین جمعاً در حدود ۳۰۰ متر انجام شد که پس از نصب ادوات مورد نیاز و PANEL مربوطه، اشکالات موجود در سیستم با انجام تغییرات نرم‌افزاری مورد نیاز اصلاح، راه‌اندازی و تست شد.

نبی‌پور عنوان کرد: با انجام این پروژه امکان انجام همه عملیات مورد نیاز اپراتور شامل مانیتورینگ اطلاعات، انجام تغییرات مربوط به بارگذاری (LOAD)، روشن و خاموش کردن الکتروپمپ‌ها به‌صورت دستی و ... فراهم شده است و سرانجام با استارت دو دستگاه توربین OPRA، سیستم مانیتورینگ یادشده با موفقیت کامل در مدار سرویس قرار گرفت.

وی گفت: برای اجرای این طرح حدود ۴۰۰ نفر ساعت در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد کار انجام شده و با توجه به محدودیت منابع مالی در شرایط تحریمی با اجرای این پروژه، حدود یک میلیارد ریال صرفه‌جویی اقتصادی برای شرکت رقم خورده است.

کد خبر 305980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =