نگرانی اروپا از مواضع آمریکا درباره خط لوله گاز نورد استریم-۲

اتحادیه اروپا از موضع ایالات متحده آمریکا درباره پروژه انتقال گاز خط لوله نورد استریم-۲ ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از فرانکفورت، روزنامه آلمانی دی ولت روز جمعه (۲۴ مردادماه) گزارش داد: هیئتی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحریم‌های آمریکا علیه پروژه خط لوله گاز روسیه موسوم به «نورد استریم-۲ » در اعماق دریای بالتیک را نقض قوانین بین‌المللی دانستند.

براساس این گزارش، هیئتی از اتحادیه اروپا به نمایندگی ۲۴ کشور از ۲۷ عضو این اتحادیه، در ۱۲ اوت (۲۲ مردادماه) طی یک تماس تصویری، موضع دیپلماتیک خود را در این باره به وزارت امور خارجه آمریکا ابلاغ کرده است.

سفارت آمریکا در برلین در بیانیه‌ای از طریق ایمیل، اظهار کرد که ترجیح می‌دهد از تحریم استفاده نکند و با اروپا همکاری کند، اما تسلط روسیه بر بازارهای گاز اروپا، چاره‌ای برای آمریکا باقی نگذاشته است.

در این بیانیه آمده است: ایالات متحده آمریکا باید با تهدید امنیت ملی و منافع سیاست خارجی‌ خود مقابله کند.

در گزارش این روزنامه آلمانی آمده است: اتحادیه اروپا استفاده  از تحریم‌های فرامرزی آمریکا را نقض قوانین بین‌المللی می‌داند.

طراحی و اجرای پروژه خط لوله گاز نورد استریم-۲ که به خط لوله نورد استریم-۱ متصل می‌شود، به‌عهده شرکت گازپروم روسیه است و قرار است از اوایل سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شود. این خط لوله، گاز را به‌طور مستقیم از روسیه به آلمان منتقل می‌کند.

ایالات متحده آمریکا تحریم‌های مربوط به این خط لوله را تشدید کرده است.

به گزارش شانا، دولت ترامپ مدت‌هاست تلاش می‌کند این پروژه را متوقف کند. یکی از این اقدام‌ها، تلاش برای متقاعد کردن آلمان به کمتر کردن وابستگی خود به روسیه بود که موفق نبود. اقدام بعدی آمریکا تهدید به تحریم کشتی‌هایی بود که در ساخت این خط لوله دخیل باشند و سبب توقف این پروژه برای مدتی شد. اگرچه این اقدام آمریکا آغاز به‌ کار این خط لوله را به تعویق انداخت، روسیه قصد دارد به تنهایی آن را تکمیل کند.

تکمیل خط لوله یادشده، طرح‌های آمریکا برای افزایش عرضه گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) به اروپا را به چالش می‌کشد. براساس برآورد مؤسسه وود مکنزی، افزایش واردات گاز از روسیه به زیان صادرکنندگان ال‌ان‌جی آمریکا خواهد بود.
 

کد خبر 306137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =