بزرگ‌ترین سیستم خاموش‌کننده برجی کشور راه‌اندازی شد

مدیر منطقه ۳ عملیات انتقال گاز ایران از افتتاح و راه‌اندازی بزرگ‌ترین سیستم خاموش‌کننده برجی (تاور مانیتورینگ) کشور برای اطفای حریق مخازن میعانات تأسیسات گازی سراجه خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت انتقال گاز ایران، حیدرعلی صادق‌پور در این باره گفت: نخستین خاموش‌کننده برجی مخازن (تاور مانیتورینگ) در شرکت ملی گاز ایران و بزرگ‌ترین آن در سطح وزارت نفت با حضور مسئولان و کارشناسان بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌یی) وزارت نفت راه‌اندازی و بهره‌برداری شد.

وی ادامه داد: تجارب و سوابق پیشین نشان داده که اطفای حریق مخازن حاوی مواد قابل اشتعال با تجهیزات متداول اطفای حریق غیرممکن یا به‌سختی ممکن می‌شود، از این رو با توجه به اهمیت تأسیسات ذخیره‌سازی سراجه در موازنه گاز کشور و وجود مخازن ذخیره‌سازی میعانات، کمبود چنین سیستمی در این تأسیسات به‌شدت احساس می‌شد، به همین دلیل طراحی و اجرای این سیستم از سال ۹۸ در دستور کار منطقه ۳ عملیات انتقال گاز قرار گرفت و به لطف خدا و تلاش همکاران به‌ویژه همکاران اچ‌اس‌یی، این سیستم عملیاتی شد و در سرویس قرار گرفت.

مدیر منطقه ۳ عملیات انتقال گاز با اشاره به برخی قابلیت‌های این سیستم تصریح کرد: مانیتور این سیستم در بالای برج در ارتفاع ۱۸ متری نصب شده و این قابلیت را دارد که در هر دقیقه ۸ هزار تا ۱۰ هزار لیتر مواد خاموش‌کننده را  به‌صورت JET یا FOG روی سقف مخازن روی آتش پخش و آتش را خاموش کند. این مانیتور همچنین قابلیت حرکت دورانی ۳۶۰ درجه‌ای و قابلیت حرکت بالا و پایین ۴۵ ± درجه را دارد و اپراتور آن می‌تواند در فاصله ایمن بیش از ۲۰۰ متری مستقر شود و از راه دور مانیتور را به دلخواه هدایت کند.

صادق‌پور در پایان تأکید کرد: با توجه به دوری این تأسیسات از مراکز کمک‌رسانی شهری، وجود این سیستم در تأسیسات سراجه سبب افزایش چشمگیر ضریب ایمنی این تأسیسات می‌شود.

کد خبر 306228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =