بومی‌سازی دستگاه تزریق فوم در مناطق نفت‌خیز جنوب

دستگاه تزریق فوم به چاه‌های نفت و گاز در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بومی‌سازی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب،‌ دستگاه تزریق فوم به چاه‌های نفت و گاز به همت فعالان حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان (وزارت نفت - جنوب) بومی‎سازی و فعالیت‎های انجام شده در این زمینه، در نشستی با مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تشریح شد..

عباس ممبینی، فرمانده حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان نیز در تشریح عملکرد این دستگاه در نشست گفت: این دستگاه در تعمیر و زنده‌سازی چاه‌هایی کاربرد دارد که تشکیل ستون آب در عمق آنها مانع تولید نفت یا گاز می‌شود. با استفاده از این دستگاه، ترکیب فوم و نیتروژن به عمق چاه‌ها تزریق می‌ شود و، ستون آب را به سطح هدایت می‌کند تا چاه به چرخه تولید بازگردد.

احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز گفت: این شرکت از اختراع‌ها و ابداع‌هایی از این دست حمایت می‌کند.

اصغر عجمی، طراح اصلی دستگاه توضیح داد: این دستگاه به دلیل نبودن الگوی مشابه در کشور برای تزریق فوم به چاه‌های نفت و گاز طراحی شد. استفاده از فوم یکی از روش‌های کم هزینه با راندمان بالا برای احیای چاه‌هایی است که ستون آب در آنها تشکیل و مانع تولید می‌شود. هم اکنون بسیاری از کشورها از چنین دستگاهی برای احیای چاه‌های خود استفاده می‌کنند که با طراحی و ساخت این دستگاه، صنعت نفت کشور نیز صاحب فناوری تولید و به‌کارگیری چنین دستگاهی شده است.

بر اساس این گزارش، دستگاه تزریق فوم به چاه‌های نفت و گاز به همت اصغر عجمی که از کارکنان شاغل در مدیریت فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و فعال در حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان است با همکاری مهدی زارعی و هادی کارونی، طراحی و برای نخستین بار در کشور ساخته شده است.

کد خبر 306261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =