تأمین پایدار برق برای طرح‌های ملی نفت در غرب کارون

مدیرعامل مپنا با اشاره به افتتاح بخش گاز نیروگاه غرب کارون، گفت: طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون از مهم‌ترین پروژه‌های ملی کشور به شمار می‌آیند و از آنجا که بهره‌برداری از این طرح‌ها در گرو تأمین برق مطمئن و پایدار است، نیروگاه غرب کارون در این زمینه نقشی اساسی ایفا می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از صداوسیما، عباس علی‌آبادی افزود: گروه مپنا با تلاش کارکنان متخصص خود و با استفاده از توانایی شرکت‌های داخلی، این طرح را اجرا و ضمن جلوگیری از خروج منابع ارزی، به اشتغال‌زایی در استان خوزستان کمک کرده است.

وی با بیان اینکه طرح احداث نیروگاه غرب کارون (به روش BOO) در قالب قرارداد تبدیل انرژی و خرید تضمینی برق به مدت ۲۰ سال، مابین شرکت مهندسی و توسعه نفت به‌عنوان سرمایه‌پذیر و شرکت گروه مپنا عملیاتی شده است، گفت: این نیروگاه از طراحی‌های جدید شرکت مپنا است که برای تأمین برق میدان‌ها و تأسیسات نفتی غرب کارون احداث شده است.

مدیرعامل مپنا با اشاره به اینکه ظرفیت نامی نیروگاه غرب کارون ۵۲۰ مگاوات و شامل یک بلوک سیکل ترکیبی متشکل از دو توربین گازی از نوع MAP2A ساخت گروه مپنا است، ادامه داد: این نیروگاه شامل یک توربین بخار با همه تجهیزات جانبی و پست با سطح ولتاژی ۲۳۰ کیلوولت است که اکنون با تکمیل عملیات نصب و راه‌اندازی و تست‌های فاز نخست، بخش گاز نیروگاه تکمیل شده است.

علی‌آبادی گفت: برای تأمین بیش از ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه مورد نیاز این طرح با وجود تلاش‌ها و هماهنگی‌های اولیه، هیچ‌گونه تسهیلاتی از محل صندوق توسعه ملی دریافت نشد و گروه مپنا از محل آورده نقدی خود و بخشی نیز با استفاده از منابع بین‌المللی، اقدام به تأمین مالی این پروژه کرده است.

به گفته وی، این نیروگاه نخستین نیروگاه سیکل ترکیبی E-Type در داخل کشور با بهره‌وری نامی نزدیک به ۵۳ درصد در انتهای پروژه خواهد بود. در این راستا سیکل بخار این نیروگاه برای رسیدن به حداکثر بهره‌وری (راندمان) قابل استحصال از دود خروجی واحدهای گازی، شامل یک توربین پیشرفته سه فشاره که در نوع خود در کشور بی‌نظیر است، به همراه دو مجموعه بویلر بازیاب HRSG، سیستم خنک‌کننده اصلی از نوع ACC و... عملیاتی خواهد شد.

مدیرعامل مپنا ادامه داد: با رعایت برنامه زمان‌بندی پروژه، پیش‌بینی‌های لازم برای تبدیل توربین‌های گازی این نیروگاه به نسخه MAP2B در نخستین تعمیر اساسی دیده شده است که سبب افزایش قابل توجه بهره‌وری و توان تولیدی هر واحد خواهد شد.

علی‌آبادی با اشاره به تأمین سوخت اصلی نیروگاه از گاز کارخانه LNG3200 به‌منظور جلوگیری از هدررفت انرژی و تبدیل آن به برق مورد نیاز مناطق عملیاتی و شبکه برق کشور، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به میزان حدود ۱۸۵.۰۰۰ تن در سال به دلیل افزایش بهره‌وری سیکل ترکیبی از ۴۹ درصد که مقدار نرم نیروگاه‌های مشابه در کشور است به ۵۳ درصد و همچنین استفاده از سیستم DLN به‌منظور کاهش آلاینده‌های محیطی، گفت: سیستم هوای ورودی (Air intake) و برخی دیگر از سیستم‌های این نیروگاه با توجه به شرایط خاص منطقه از لحاظ گرد و غبار و رطوبت به شکل ویژه طراحی و اجرا شده است، همچنین با استفاده از طراحی ویژه، مصرف آب در بخش فرآیندی نیروگاه کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: در طول دوران احداث نیروگاه، تلاش بر استفاده حداکثری از نیروی انسانی بومی در منطقه بوده و ماهانه به‌طور میانگین حدود ۴۰۰ نفر نیروی انسانی مستقیم در کارگاه و بیش از ۱۵۰۰ نفر نیز به‌طور غیر مستقیم فعال بوده‌اند و در دوران بهره‌برداری نیز با استفاده از نیروهای متخصص منطقه و پس از آموزش‌های لازم برای حدود ۱۰۰ نفر اشتغال‌زایی شده است.

بر اساس این گزارش، دو فاز نخست طرح ساخت نیروگاه غرب کارون مشتمل بر بخش گازی این نیروگاه، امروز (دوشنبه، سوم شهریورماه) هم‌زمان با هفته دولت، با اعلام رئیس جمهوری و به‌صورت ویدئوکنفرانس در استان خوزستان به بهره‌برداری رسید.

کد خبر 306395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =