طرح تمام‌ایرانی توسعه ۲۸ مخزن در دست اقدام است

تاکنون تکلیف توسعه ۱۹ بسته کاری از مجموع ۲۷ بسته کاری طرح توسعه ۲۸ مخزن شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب مشخص شده است و بسته‌های باقیمانده نیز پایان سال تعیین تکلیف می‌شوند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، طرح توسعه ۲۸ مخزن دارای ۲۷ بسته قراردادی است که تا هفته دولت ۱۳۹۹ تکلیف ۱۹ بسته آن مشخص شده است. پیمانکاران ۶ بسته قراردادی شامل منصوری آسماری، رامشیر، گچساران خامی، لالی آسماری، کبود و نرگسی مشخص شده بود که عملیات اجرای این قراردادها از ابتدای سال ۱۳۹۸ در جریان است. پیمانکاران ۱۱ بسته قراردادی نیز اخیرا مشخص شده‌اند که شامل اهواز ۱۴، مارون ۳، ۶، ۱۴ و ۲۵، رامین، منصورآباد، سیاهمکان، زیلایی، چلینگر، گرنگان و بالارود است. برای دو بسته دیگر شامل اهواز ۲۳۵ و پازنان نیز یک شرکت و یک کنسرسیوم آمادگی خود را برای اجرا و تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح اعلام داشته‌اند که براساس مقررات و پس از صدور مجوز از مراجع ذیصلاح واگذاری بسته‌های قراردادی انجام خواهد شد. از باقی بسته‌های قراردادی طرح توسعه ۲۸ مخزن ۶ بسته شامل سولابدر، بینک، گلخاری، بی‌بی حکیمه، گچساران ۳۴ و لالی بنگستان در حال برگزاری فرآیند مناقصه است. مناقصه بسته گچساران ۱۲ نیز به‌زودی آغاز می‌شود و فرآیند گرفتن مصوبه شورای اقتصاد مربوط به بسته «قلعه نار» هم در حال طی شدن است.

تولیدی شدن نخستین چاه طرح ۲۸ مخزن

نخستین چاه حفاری‌شده در طرح نگهداشت و افزایش توان تولید موسوم به ۲۸ مخزن در سال ۱۳۹۹ تولیدی شد. چاه شماره ۶، نخستین حلقه از چاه‌های برنامه شده در طرح میدان کبود است که براساس زمان‌بندی مشخص شده، ۲۰ فروردین امسال با دبی تقریبی بیش از ۱۰۰۰ بشکه در روز در مخزن بنگستان، تولیدی شده است. کسب حداکثری اطلاعات جدید از گستره و ابعاد مخزنی میدان کبود، بررسی ظرفیت تولید سازند ایلام مخزن بنگستان این میدان، رعایت الزام‌های زیست‌محیطی و مدیریت پسماند، انتقال تجربیات و دانش شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به بدنه خصوصی صنعت نفت، مهم‌ترین دستاورد حفاری موفق این حلقه چاه است.

افزایش ظرفیت تولید

توان تولید نفت خام در این شرکت ابتدای اردیبهشت امسال نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۸، ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. این افزایش ظرفیت افزون بر نگهداشت توان تولید مطابق برنامه مصوب شرکت ملی نفت ایران است که در شرایط سخت تحریم‌ها و با وجود مشکلات جدی برای تأمین برخی کالاها و نیز مشکلات در تأمین بودجه با حداکثر صرفه‌جویی با حداکثرسازی اقدامات چاه محور و نیز با راه‌اندازی چاه‌های توسعه‌ای و انجام اقدام‌های ترمیمی و تعمیری روی چاه‌ها در سال ۹۸ حاصل شده است.

ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه‌ها

 طرح مدیریت یکپارچه میعانات گازی پارس جنوبی و ارسال نفت سنتزی به پالایشگاه‌ها از طریق تأسیسات مناطق نفت‌خیز جنوب اجرا شد. مدیریت یکپارچه میعانات گازی پارس جنوبی به‌منظور پایداری تولید گاز و تحقق تعهدات شرکت ملی نفت ایران به اجرا درآمده است. میعانات گازی پارس جنوبی برای مصرف پالایشگاه‌های داخلی و پتروشیمی‌ها توزیع می‌شود، اما با توجه به حجم تولیدات آنها مازاد میعانات باید مدیریت می‌شد که یکی از گزینه‌ها ترکیب آن با نفت خام و تولید نفت سنتزی برای خوراک پالایشگاه‌ها بالاخص پالایشگاه اصفهان بود.

استقرار سیستم مدیریت یکپارچه خطوط لوله

 سیستم مدیریت یکپارچه خطوط لوله یا PIMS و شروع به کار معاونت برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر نظام انسجام خطوط لوله در مجموعه مدیریت تولید مناطق نفت‌خیز جنوب برای نخستین بار در سطح شرکت ملی نفت ایران اجرا شد. سازمان اجرایی این ساختار متشکل از ۱۶ نفر از کارکنان ستادی و ۲۰ نفر از کارکنان شرکت‌های بهره‌بردار است که براساس محورهای هفتگانه نظام‌نامه جدید، در سه سطح بازرسی، تعمیرات و تدوین اهداف فعالیت خواهند کرد. بیش از ۳۰ هزار کیلومتر خطوط لوله مناطق نفت‌خیز جنوب که روزانه ۳.۵ میلیون بشکه سیالات را به‌صورت یک شبکه منسجم برای صادرات، خوراک پالایشگاهی و پتروشیمی در سراسر کشور انتقال می‌دهند، مهم‌ترین سرمایه فیزیکی سازمان پس از مخازن و چاه‌ها به شمار می‌آیند و ایجاد ساختاری نظام‌مند و مطابق با استانداردهای بین‌المللی که بتواند این مجموعه بزرگ را به‌صورت یکپارچه راهبری کند، همواره از دغدغه‌های مدیران صنعت نفت بوده است.

امضای قرارداد توسعه پارسی و پرنج

قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج میان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و شرکت مپنا امضا شد. این قرارداد به‌منظور اجرای عملیات توسعه و بهره‌برداری یکپارچه دو میدان نفتی پارسی و پرنج برای دوره ۱۰ ساله منعقد شد. هدف از این قرارداد دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۸۵ هزار بشکه و تولید تجمعی اضافی حدود ۱۲۱ میلیون بشکه طی ۱۰ سال آینده با برآورد هزینه‌های سرمایه‌ای مستقیم معادل ۸۷۶.۵ هزینه‌های غیرمستقیم معادل ۲۳۵.۳ میلیون دلار است. شرح کار این قرارداد در حوزه سطح‌الارض شامل بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت تأسیسات موجود، احداث واحدهای جمع‌آوری و تقویت فشار گاز به ظرفیت ۱۴۰ میلیون فوت مکعب در روز، احداث واحد نمک‌زدایی مستقل به ظرفیت ۱۶۵ هزار بشکه در روز، احداث خطوط لوله انتقال نفت و گاز تزریق روزانه ۲۸۰ میلیون فوت مکعب گاز در میدان پارسی و ۲۴ میلیون فوت مکعب در میدان پرنج جهت نگهداشت فشار ستون نفت است. عملیات تحت‌الارض نیز شامل حفاری ۲۹ حلقه چاه جدید (۲۶ حلقه چاه تولیدی نفت سه حلقه چاه تزریق پساب)، تعمیر هشت حلقه چاه موجود، اجرای عملیات لایه شکافی، فرازآوری مصنوعی با گاز و اجرای پمپ درون‌چاهی در ۴۵ حلقه چاه می‌شود.

افزایش خوراک ارسالی به پتروشیمی بندر امام

مایعات گازی ارسالی به کارخانه گاز و گاز مایع NGL۶۰۰ به طرف پتروشیمی بندر امام (ره) به میزان ۳۰۰۰ بشکه افزایش داشته است. این افزایش ظرفیت با انجام یک اصلاحیه فرآیندی در این واحد محقق شد. این اصلاحیه از سوی کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب و با هدف افزایش خوراک پتروشیمی بندر امام (ره) انجام شده است. محصول تولیدی این کارخانه افزون بر گاز مایع، گاز سبک است که برای استحصال C۲+ به پتروشیمی مارون تحویل داده می‌شود.

بهره‌مندی از دستگاه‌های فرآورش سیار نفت

در سال ۹۸، ۱۹۱ هزار و ۴۰۰ بشکه نفت توسط دستگاه‌های MOS و MOT در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز و مارون استحصال شد. دستگاه فراورش سیار نفت (MOT) با ۴۳۵۳ ساعت کار روی ۶۹ حلقه چاه، ۱۵۶ هزار و ۹۰ بشکه و دستگاه تفکیک گر سیار نفت (MOS) با ۱۲۳۸ ساعت کار روی ۵۰ حلقه چاه، ۳۵ هزار و ۳۱۰ بشکه نفت خام را استحصال کردند. در ضمن با استفاده از دستگاه‌های فرآورش و تفکیک‌گر سیار از هدررفت بیش از ۲۱۱ هزار بشکه نفت خام در سال ۱۳۹۸ در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری جلوگیری شد. این اقدام در راستای رعایت الزام‌های زیست‌محیطی و جلوگیری از سوزاندن نفت حاصل از فرآیند تعمیر و احیای چاه‌های نیازمند تعمیر، با استفاده از سه دستگاه MOS و یک دستگاه MOT محقق شده است که این مقدار در مقایسه با آمار گذشته رکورد محسوب می‌شود.

بومی‌سازی قطعات کلیدی توربین‌های گازی

به همت کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در راستای حمایت از ساخت داخل و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، در سال جهش تولید بخشی دیگر از قطعات کلیدی و حساس توربین‌های گازی بومی‌سازی شد. این قطعات شامل دیسک‌های پانزده‌گانه کمپرسور هوای توربین و بدنه اصلی نگهدارنده و هدایت‌کننده گازهای داغ تولیدی در محفظه‌های احتراق توربین است که تماماً از سوپر آلیاژهای مقاوم در مقابل حرارت و فشار و با دقت بسیار بالا ساخته شده‌اند. قطعات ساخته‌شده از مهم‌ترین قطعات نوعی از توربین‌های پرکاربرد در مناطق نفت‌خیز به شمار می‌آیند که با توانی افزون بر ۱۴ مگاوات، نیروی محرکه پمپ‌های فرآیندی و کمپرسورهای تزریق گاز را تأمین می‌کنند.

ساخت مخزن گل حفاری دکل‌های تعمیراتی

مخزن گل حفاری با استفاده از امکانات و تجهیزات مازاد مناطق نفت‌خیز جنوب از سوی کارکنان مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاه‌ها ساخته شد. هزینه ساخت این مخزن از طرف شرکت‌های مخزن‌ساز با توجه به تجهیزات آن و لوازم جانبی مربوطه افزون بر ۱۸ میلیارد ریال برآورد شد. تمامی آهن‌آلات این مخزن شامل آهن‌آلات شاسی کف مخزن، دیوارهای بدنه و ستون‌های مقاوم‌کننده آن به‌صورت کاملاً نو از باقیمانده پروژه‌های تکمیل‌شده تأمین شد و دیگر تجهیزات جانبی آن شامل دستگاه‌های میکسر، شیرهای پروانه‌ای و اتصالات لازم از انبار قطعات موجود استفاده شد.

تعویض تاج چاه ۸۰ پازنان بدون دکل

 با تلاش کارشناسان اداره مهندسی تولید شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری تاج چاه شماره -۸۰ پازنان بدون حضور دکل تعویض شد. با محاسبات فنی، برنامه‌ریزی دقیق و انجام هماهنگی‌های لازم و نظارت همکاران در اداره مهندسی بهره‌برداری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری و ستاد، توسط گروه خدمات فنی سرچاهی با همکاری شرکت ملی حفاری، تاج چاه شماره -۸۰ پازنان بدون حضور دکل تعویض شد. این چاه به دلیل نشت از شیرآلات تاج چاه و ناایمن بودن از مدار تولید خارج شده و در برنامه ایمن‌سازی و تعویض شیرآلات قرار گرفته بود.

بازسازی کمپرسور هوا بزرگ‌ترین ایستگاه تزریق گاز خاورمیانه

کمپرسور هوا ردیف B ایستگاه تزریق گاز آغاجاری تعمیر و بازسازی شد. هوای مورد نیاز ایستگاه تزریق گاز آغاجاری از بدو احداث و راه‌اندازی به‌وسیله دو دستگاه کمپرسور هوای ۲۵۰ کیلوواتی تأمین می‌شد که استفاده مداوم و کمبود قطعات، سبب فرسودگی و کاهش کارایی آنها شده بود. با توجه به اینکه سیستم نشت‌بندی کمپرسورهای گازی ایستگاه تزریق گاز آغاجاری با استفاده از گاز نیتروژن انجام می‌شود، عدم تأمین هوای فشرده با ظرفیت و فشار مناسب عملاً راهبری ایستگاه را با مشکل مواجه می‌کند که ‌در همین راستا تعمیر و بازسازی کمپرسورهای هوا با استفاده از ظرفیت کارشناسان شرکت و سازندگان داخلی در دستور کار قرار گرفت و با تلاش مهندسان این بخش و همکاری بخش خصوصی، تعمیرات اساسی و بازسازی این کمپرسور با موفقیت انجام شد و در مدار عملیات قرار گرفت.

راه‌اندازی چاه ۱۴۵ رگ سفید - ۱

 چاه شماره ۱۴۵ میدان رگ سفید -۱ با انجام عملیات مشبک‌کاری و شلیک یک گلوله در ناحیه گازی به روش فرازآوری طبیعی در مدار تولید قرار گرفت. حفاری چاه ۱۴۵ میدان رگ سفید -۱ با هدف توسعه و تولید نفت از دامنه جنوبی مخزن بنگستان آغاز و با حفاری انحرافی و افقی انجام شد. ابتدا چند مرحله اقدام اصلاحی از قبیل سه مرحله اسیدکاری با دستگاه لوله مغزی سیار و یک مرحله اسیدکاری گسترده در حجم بالا انجام شد که با وجود تلاش فراوان، به دلیل افت فشار سرچاهی ناشی از کاهش شدید فشار تحتانی راه‌اندازی چاه میسر نشد. با توجه به موفقیت‌آمیز بودن فرازآوری طبیعی با گاز در چند حلقه چاه از این میدان، بررسی‌هایی روی این چاه توسط کارشناسان صورت گرفت که نتایج آن درصد موفقیت بالای اجرای این روش در چاه فوق را نشان می‌داد. یک گلوله در عمق ۲۰۷۹ متر حفار شلیک و جهت برقراری ارتباط شبکه‌ها با کلاهک گازی مخزن، نسبت به جریان دادن چاه به سمت مجموعه تفکیک اقدام شد که در نهایت چاه با دبی ۲۰۰۰ بشکه در روز در مدار تولید قرار گرفت.

کد خبر 306425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =