ترکیه درصدد تبدیل شدن به صادرکننده خالص انرژی است

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که انتظار دارد با کشف گاز در دریای سیاه، واردات گاز را کاهش دهد و به یک صادرکننده خالص انرژی بدل شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه روز شنبه (یکم شهریورماه) اعلام کرد: ترکیه انتظار دارد در پی کشف مهم گاز طبیعی در دریای سیاه، واردات این کشور به‌طور چشمگیری کاهش یابد و اکتشاف‌های بیشتری در منطقه دیگری که هم‌اکنون در حال ارزیابی آن هستیم، صورت گیرد.

به گزارش شانا، ترکیه روز جمعه (۳۱ مردادماه) از بزرگ‌ترین کشف ذخیره گاز طبیعی خود خبر داد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور ظرفیت این ذخیره گازی در دریای سیاه را ۳۲۰ میلیارد مترمکعب (۱۱ تریلیون و ۳۰۰ میلیون فوتمکعب) اعلام کرد و افزود: این میدان بخشی از ذخایری حتی بزرگ‌تر است و تا سال ۲۰۲۳ قابل برداشت خواهد بود.

وی گفت: ترکیه مصمم است صادرکننده خالص انرژی شود.

اگر این ذخیره گازی به‌صورت تجاری قابل استخراج باشد، این کشف می‌تواند وابستگی ترکیه به روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان را در واردات انرژی تغییر دهد، این بخش پارسال برای آنکارا ۴۱ میلیارد دلار هزینه داشته است.

ترکیه همچنین در حال کشف منابع هیدروکربنی در دریای مدیترانه است. عملیات ارزیابی و جست‌وجوی این کشور در آب‌های این منطقه، اعتراض یونان و قبرس را به دنبال داشته است. 

کد خبر 306427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =