افزایش حداکثری صادرات گاز به مدد توسعه خطوط لوله انتقال گاز سراسری

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران وضع پروژه‌های گازی و دستاوردهای این شرکت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم را تشریح کرد.

بهرام صلواتی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا ضمن گرامیداشت هفته دولت، با اشاره به اقدام‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اظهار کرد: پروژه‌های بسیاری با اتکا به سرمایه انسانی متعهد و متخصص، مشاوران، پیمانکاران و سازندگان داخلی برای توسعه صنعت گاز ایران و امکان بهره‌مندی بخش‌های مختلف مصرف از نعمت‌الهی گاز طبیعی به‌عنوان سوخت پاک انجام شده که افزون بر حفظ پایدارتر شبکه گاز کشور سبب رونق تولید، شغل‌آفرینی و حفظ محیط زیست شده است. 

وی افزود: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکنون بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز سراسری، ۸۵ واحد توربوکمپرسور (معادل ۲۱۲۵ مگاوات)، ۹ یارد تعمیراتی، ۴۱۵۵ کیلومتر فیبر نوری و ۴۴۰ واحد RTU اجرا و تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده که افزون بر فراهم کردن پایداری، انعطاف‌پذیری عملیاتی و توسعه گازرسانی در داخل کشور، سبب افزایش حداکثری صادرات گاز نیز شده است. 

ساخت واحد تولید ماده بودارکننده گاز در پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: با هدف افزایش ظرفیت تولید و کیفیت فرآورش گاز در پالایشگاه‌های گاز کشور و همچنین توسعه بهسازی و اصلاح فرآیندهای موجود، برای اجرای پروژه‌های متعدد پالایشی اقدام شده که مهم‌ترین آنها احداث واحد تولید ماده بودارکننده گاز در پارس جنوبی است. این پروژه همسو با تأمین حداکثری نیازها از داخل کشور و  قطع واردات انجام شده است.

صلواتی در ادامه گفت: فازهای نخست تأسیسات ذخیره‌سازی مخازن شوریجه و سراجه به‌منظور اوج‌زدایی مصرف گاز طبیعی به‌ویژه در ماه‌های سرد سال با هدف پایداری و انعطاف‌پذیری شبکه انتقال گاز تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند.

تداوم اجرای پروژه‌های گازی در شرایط تحریم و شیوع کرونا

وی با اشاره به پروژه‌های صنعت گاز در حوزه‌های خطوط انتقال گاز، تأسیسات تقویت فشار گاز، پالایشگاهی، ذخیره‌سازی، مخابرات دیسپچینگ و تأسیسات و ابنیه اظهار کرد: اجرای پروژه‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه و ضرورت‌های مراقبتی مرتبط با شیوع ویروس کرونا تداوم دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه این افتخار بزرگی است که با اتکا به سرمایه انسانی متعهد و متخصص، مشاوران، پیمانکاران و سازندگان داخلی پروژه‌های شرکت را پیش می‌بریم، گفت: پروژه‌های کوهدشت – خرم‌آباد به طول ۷۶ کیلومتر و قطر ۳۶ اینچ در استان لرستان، خط انتقال گاز همت‌آباد – بار به طول ۵۳ کیلومتر و قطر ۱۰ اینچ در استان خراسان رضوی، خط انتقال گاز دماوند به طول ۳۰ کیلومتر و قطر ۳۰ اینچ در استان مازندران، خط انتقال گاز دهگلان – سقز – میاندوآب به طول ۲۳۰ کیلومتر به قطر ۵۶ اینچ در استان کردستان، خط انتقال گاز کامفیروز به طول ۳۰ کیلومتر و قطر ۱۲ اینچ در استان فارس تا پایان سال ۱۳۹۸ بهره‌برداری شده است. 

۵ پروژه خط انتقال گاز در حال اجراست

صلواتی یادآور شد: پروژه‌های لافت – گورزین – بندرعباس به طول ۵۶ کیلومتر و قطر ۳۰ اینچ در استان هرمزگان، خط انتقال گاز بیدبلند – اهواز به طول ۱۰۰ کیلومتر و قطر ۵۶ اینچ در استان خوزستان، خط انتقال گاز رشت – چلوند به طول ۱۵۰ کیلومتر و قطر ۴۲ اینچ در استان گیلان، خط انتقال گاز ماهشهر – شادگان به طول ۳۵ کیلومتر و قطر ۲۴ اینچ در استان خوزستان و خط انتقال گاز ایرانشهر – چابهار به طول ۲۹۰ کیلومتر و قطر عمدتاً ۵۶ اینچ نیز در حال اجرا هستند. 

 واحد تکمیلی تأسیسات تقویت فشار گاز بیدبلند راه‌اندازی می‌شود

به گفته وی، در حوزه تأسیسات تقویت فشار گاز نیز ۲۲ واحد توربوکمپرسور در سال ۹۸ به بهره‌برداری رسیده است و واحد تکمیلی بیدبلند در استان خوزستان نیز به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ادامه داد: تأسیسات تقویت فشار گاز پل کله در استان اصفهان، دوراهان و نورآباد در استان چهارمحال و بختیاری، ارسنجان و خیرگو در استان فارس و خورموج و برازجان در استان بوشهر نیز در مرحله اجرا هستند.

صلواتی در پایان گفت: در حوزه دیسپچینگ و مخابرات در سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۰۵ ایستگاه RTU بهره‌برداری شده است و ساختمان مرکز مخابراتی پارس جنوبی و مرکز بهره‌برداری کرمان نیز به بهره‌برداری رسیده‌اند.

کد خبر 306448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =