۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
  • کد خبر: 306491
کاهش ۸۰ درصدی گازسوزی در تاسیسات فرآیندی مارون

برنامه ابلاغی تولید نفت خام شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون به میزان بیش از ۱۰۰ درصد محقق شد و همچنین گازسوزی در تأسیسات فرآیندی این شرکت ۸۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، حمید کاویان، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در تبیین عملکرد این شرکت به مناسبت هفته دولت گفت: طی یک‌سال اخیر همچون سال‌های گذشته، تولید نفت خام را به میزان بیش از ۱۰۰ درصد برنامه ابلاغی محقق کردیم و گازسوزی در تأسیسات فرآیندی را به میزان ۸۰ درصد کاهش دادیم.

 وی افزود: شرکت نفت و گاز مارون به عنوان یکی از پنج شرکت بهره‌بردار تابع شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب همواره از شرکت‌های پیشتاز در حوزه‌ تولید صیانتی است. دستاورد تحقق تولید فراتر از برنامه ابلاغی در سال‌های اخیر به‌صورت مداوم تکرار شده و این در حالی است که سه میدان تحت راهبری این شرکت یعنی میدان‌های مارون، کوپال و شادگان از پیچیده‌ترین و منحصربه‌فردترین میدان‌های منطقه و حتی جهان به شمار می‌آیند.

 مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون ادامه داد: در سال ۹۹، با انجام عملیات توسعه‌ای، تعمیری و ترمیمی روی چاه‌ها، به میزان ۶۷ هزار بشکه در روز در بخش افزایش تولید برنامه داریم. در سال ۹۸ بیش از ۱۹۱ هزار بشکه نفت با استفاده از MOS و MOT استحصال شد. با بهره‌گیری از دستگاه فرآورش سیار نفت با ۴ هزار و ۳۵۳ ساعت کار روی ۶۹ حلقه چاه، ۱۵۶ هزار و ۹۰ بشکه و دستگاه تفکیک گر سیار نفت با یکهزار و ۲۳۸ ساعت کار روی ۵۰ حلقه چاه، ۳۵ هزار و ۳۱۰ بشکه نفت خام استحصال شد.

کاویان تصریح کرد: امسال نیز این کار با قدرت در حال انجام است و تا انتهای تیرماه، ۳۷ هزار و ۶۸۰ بشکه نفت با بهره‌گیری از دستگاه‌های یادشده بازیافت شد. تولید داخل همواره از دغدغه‌های ما بوده و سازندگان عزیز همیشه مورد حمایت صنعت قرار گرفته‌اند. سال گذشته، ۳۵۷ قلم کالا یعنی ۵ هزار و ۹۷۰ قطعه را با همکاری سازندگان داخلی و صرف حدود ۵۲ میلیارد ریال بومی‌سازی کردیم و ۱۶۶ درخواست تعمیر برای ۳۱۸ قطعه را با صرف حدود ۲۰ میلیارد ریال به انجام رساندیم.

وی گفت: با آغاز پروژه‌های مرتبط با طرح ۲۸ مخزن، بازار تأمین، ساخت و مهندسی کالا افزون بر اشتغال جان تازه‌ای خواهد گرفت، چراکه تحقق جهش تولید در این پروژه‌ها موکد بوده است. در راستای جلوگیری از گازسوزی و آلودگی محیط زیست، با همکاری بخش خصوصی داخلی، فاز نخست طرح شیرین‌سازی گازهای ترش آسماری مجتمع صنعتی شماره ۳ مارون را راه‌اندازی کردیم. افزون بر اشتغال‌زایی حاصل از برون‌سپاری این پروژه، به دلیل ارزش افزوده بالای استحصال مایعات گازی از گاز غنی به‌عنوان خوراک کارخانجات پتروشیمی، فشارافزایی و شیرین‌سازی گازهای ترش مارون ۳ برای استحصال مایعات گازی از سوی این شرکت خصوصی با استفاده از ظرفیت خالی امکانات موجود به جای تولید برق پیشنهاد شد و احداث تجهیزات شیرین‌سازی در برنامه قرار گرفت.

شیرین‌سازی حدود ۱۲ میلیون فوت‌مکعب گاز ترش

کاویان افزود: با پایان عملیات اجرایی، فاز نخست این طرح برای شیرین‌سازی حدود ۱۲ میلیون فوت‌مکعب در روز گاز ترش پرفشار راه‌اندازی شد و با موفقیت در مدار قرار گرفت. در فاز دوم این طرح، نصب الکتروکمپرسور برای فشارافزایی و شیرین‌سازی حدود ۳ میلیون فوت‌مکعب در روز گازهای کم فشار ترش در برنامه است که افزون بر صیانت از زیست‌بوم پیرامونی، مصداقی بارز از رویکرد ما نسبت به جهش تولید و حمایت از بخش خصوصی است.

وی عنوان کرد: ساخت یا تجهیز چهار واحد نمک‌زدایی، رفع نواقص ایستگاه‌های تقویت فشار گاز، تعمیر و بهسازی خطوط لوله، احداث واحد تصفیه آب صنعتی، ایجاد تسهیلات تکمیلی فرآورش، تخلیه اتوماتیک آب زائد در تفکیک‌گرها و مخازن نمکی، احداث تجهیزات حذف آب از گاز خامی و احداث بوستر کلاستر شادگان از مهم‌ترین پروژه‌های در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون ادامه داد: تاکنون دستور آغاز به‌کار عملیات اجرایی دو بسته قراردادی از چهار بسته طرح نگهداشت و افزایش توان تولید ۲۸ مخزن مناطق نفت‌خیز جنوب در حوزه‌ عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون صادر شده است. این دو بسته مارون ۱ و ۴ و مارون ۲ و ۵ نام دارند. بسته‌های مارون ۳ و مارون ۶ نیز در حال گذراندن مراحل نهایی مناقصه‌اند.

کاویان عنوان کرد: در بسته مارون ۲ و ۵، حفاری پنج حلقه چاه توسعه‌ای و ۹ حلقـه چاه تعمیری افزون بر ۶ پروژه سطح‌الارضی پیش‌بینی شده است که سرانجام روزانه ۵۳ هزار بشکه نفت به ظرفیت تولیدی شرکت خواهد افزود. در بسته مارون ۱ و ۴، حفاری ۱۰ حلقه چاه توسعه‌ای و ۶ حلقه چاه تعمیری افزون بر ۶ پروژه سطح‌الارضی پیش‌بینی شده است که سرانجام روزانه ۳۲ هزار بشکه نفت را به ظرفیت تولیدی شرکت خواهد افزود.

کد خبر 306491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =