مرور بخشی از خدمات شرکت ملی نفت ایران در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی

نوسازی مدارس، افزایش سرانه فضاهای آموزشی، ورزشی و درمانی، راهسازی، توانمندسازی نیروهای بومی، آب‌رسانی و اجرای پروژه‌های دفع فاضلاب شهری و توسعه منابع طبیعی از جمله رویکردهای مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران در استان‌های نفت‌خیز و گازخیز به شمار می‌رود که به‌ویژه در سال‌های اخیر و با تأکید وزیر نفت، با جدیت و تلاش بیشتری پیگیری و اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیریت نظارت بر طرح‌های عمران مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت ایران به مناسبت هفته دولت، گزارشی از عملکرد خود (حدود دو دهه اخیر که از شکل‌گیری این واحد می‌گذرد) در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس و چهارمحال‌ و بختیاری (استان‌هایی که فعالیت‌های نفت در آنها شاخص‌تر از دیگر استان‌ها بوده) ارائه داده است که جزییات آن را در ادامه می‌خوانید. قابل ذکر است خدمات عام‌المنفعه شرکت ملی نفت ایران محدود به این پنج استان نیست؛ همچنین عملکرد اعلام شده در این گزارش، فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ایران را در برنمی‌گیرد و شرکت‌های تابع نیز هرکدام به نوبه خود اقدام‌های بسیاری را در حیطه فعالیت‌های CSR به ثمر رسانده‌اند یا در دست اقدام دارند که به‌طور مستمر در این زمینه نیز اطلاع‌رسانی می‌شود. بنابراین آنچه در ادامه می‌آید، تنها بخشی از خدمات ارائه‌شده از سوی شرکت ملی نفت ایران در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی با محوریت مدیریت نظارت بر طرح‌های عمران مناطق نفت‌خیز است.

افزایش ۱۲ درصدی سرانه فضای آموزشی در خوزستان

مدیریت نظارت بر طرح‌های عمران مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت ایران در زمینه نوسازی مدارس استان خوزستان، تاکنون در مجموع ۲۱۸۱ کلاس درسی در سطح استان احداث کرده که این اقدام به افزایش ۱۲ درصدی سرانه فضای آموزشی استان منتهی شده است.

ایجاد بیش از ۷۰ هزار مترمربع فضای آموزشی در بوشهر

در استان بوشهر در این مدت ۳۷۲ کلاس درسی بالغ بر ۷۱، ۷۳۷ مترمربع فضای آموزشی ایجاد شده و سرانه آموزشی استان به میزان ۲.۵ درصد افزایش یافته است.

احداث بیش از ۷۰۰ کلاس درسی در هرمزگان، فارس و چهارمحال‌ و بختیاری

در استان هرمزگان، ۴۳۴۵۱ مترمربع فضای آموزشی احداث شده، ۵۱۰ کلاس درسی به استان اضافه شده، ۴۵ مدرسه احداث و ۷۵ مدرسه تعمیر و بازسازی شده و در مجموع سرانه فضای آموزشی استان ۲ درصد افزایش یافته است.

در استان فارس، ۲۱۸ کلاس درسی ایجاد شده و با ایجاد ۲۶۸۸۰ مترمربع فضای آموزشی، سرانه آموزشی در استان ۰.۸ درصد افزایش داشته است.

در استان چهارمحال‌ و بختیاری نیز ۶۰ کلاس درسی احداث شده و سرانه فضای آموزشی استان ۱.۱ درصد افزایش یافته است.

برگزاری کلاس‌های آمادگی کنکور برای ۶۵۰ دانش‌آموز غرب کارون

در استان خوزستان، آموزش ۲۵۱ نفر از افراد متقاضی در هفت رشته برای جذب در طرح‌های آزادگان شمالی و جنوبی و یادآوران و اجرای طرح تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان منطقه دشت آزادگان از فعالیت‌های درخور توجه نفت بوده است. ‌با اجرای این طرح در سه سال تحصیلی متوالی (۹۵ تا ۹۸) در مجموع ۶۵۰ دانش‌آموز منطقه غرب کارون در کلاس‌های آمادگی کنکور شرکت کردند که ۶۷ نفر از ایشان رتبه‌های زیر ۵۰۰۰ کسب کرده و ۳۳ نفر به دانشگاه‌های برتر راه پیدا کرده‌اند.

آموزش به دانش‌آموزان منطقه پارس جنوبی و کسب رتبه‌های برتر در کنکور

در استان بوشهر نیز در دو سال تحصیلی متوالی (۹۶ و ۹۷) ۵۵۰ نفر از دانش‌آموزان منطقه پارس جنوبی در کلاس‌های آمادگی کنکور شرکت و به ترتیب در این دوسال، ۳۰ و ۳۸ نفر رتبه زیر ۱۰۰۰ کنکور را کسب کردند. ۳۰۰ نفر از نیروهای بومی غیرشاغل هم در زمینه شغل‌های مورد نیاز صنعت نفت کسب مهارت کردند.

توسعه علوم و فناوری با محوریت ۷ دانشگاه در خوزستان

در استان خوزستان، فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران در حوزه علوم و فناوری در هفت بخش شامل دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه‌های پیام‌نور (در سطح استان)، دانشگاه جندی‌شاپور دزفول، جهاد دانشگاهی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، دانشگاه علوم فناوری دریایی خرمشهر و دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیای بهبهان متمرکز بوده است که به دنبال آن، تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار مترمربع فضای آموزشی و بالغ بر ۸۲۴ کلاس درسی احداث و زمینه بهره‌مندی حدود ۵۳۰ هزار نفر از دانشجویان، استادان و کارکنان فضاهای آموزشی فراهم شده است.

تکمیل و تجهیز دانشکده‌ها و دانشگاه‌های استان فارس

در استان فارس نیز حدود ۸۵ هزار مترمربع فضای آموزشی دانشگاه ایجاد و ۲۱ پروژه دانشگاهی تکمیل و تجهیز شده است. کمک‌های عام‌المنفعه شرکت ملی نفت ایران را در حوزه علوم و فناوری می‌توان به سه بخش دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز تقسیم کرد که در سطح دانشگاه پیام نور، احداث، تکمیل و تجهیز ۱۳ دانشگاه، ایجاد بیش از ۳۶ هزار مترمربع فضای آموزشی، ساخت ساختمان آموزشی و سالن ورزشی و تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی دانشگاه پیام نور شیراز قابل اشاره است. در سطح دانشگاه‌های دولتی فارس، ۳۸ هزار مترمربع فضای آموزشی ایجاد شده و در دانشگاه صنعتی شیراز نیز حدود ۱۰ هزار مترمربع بر متراژ دانشگاه افزوده شده است. احداث و تکمیل دانشکده‌های شیمی و هوافضا، احداث خوابگاه دانشجویی دختران و احداث سالن چندمنظوره از دیگر فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران در دانشگاه صنعتی شیراز به شمار می‌رود.

اشتغال‌زایی برای ۴ هزار نفر با توسعه فضای ورزشی در خوزستان

در این حوزه به واسطه فعالیت‌های صورت گرفته در استان خوزستان، تاکنون بالغ بر یک میلیون و ۱۷۵ هزار و ۷۲۴ مترمربع فضای ورزشی (سرپوشیده و روباز) ایجاد شده که با این اقدام‌ها، ضمن بهره‌مند شدن شهروندان، برای بیش از ۴ هزار نفر در استان نیز اشتغال‌زایی به همراه داشته است.

افزایش بیش از ۴۰ درصدی فضای ورزشی سرپوشیده در بوشهر

در استان بوشهر، ۲۱۱۱۷۶ مترمربع فضای ورزشی احداث شده و سرانه فضای ورزشی استان بالغ بر ۱۸.۶ درصد افزایش یافته است. ایجاد این میزان فضای ورزشی، فضای ورزشی سرپوشیده استان را بالغ بر ۴۳ درصد و فضای ورزشی روباز استان را بالغ بر ۱۴ درصد افزایش داده است.

افزایش بیش از ۲ برابری سرانه ورزشی بانوان در ابوموسی

در استان هرمزگان نیز بالغ بر ۵۶ هزار و ۱۳۴ مترمربع فضای ورزشی احداث شده که سرانه فضای ورزشی استان را بیش از ۳ درصد افزایش داده است. به واسطه فعالیت‌های صورت گرفته از سوی مدیریت نظارت بر طرح‌های عمران مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت ایران، سرانه ورزشی شهر ابوموسی ۳۰ درصد افزایش یافته و در این میان، سرانه ورزشی بانوان شهر ابوموسی ۲۳۷ درصد بیشتر شده است.   

ایجاد حدود ۶۰۰ هزار مترمربع فضای ورزشی در فارس

در استان فارس نیز شرکت ملی نفت ایران بالغ بر ۵۹۳۷۰۸ مترمربع فضای ورزشی احداث کرده و سرانه فضای ورزشی استان را بیش از ۲۶ درصد افزایش داده است.

استفاده حدود نیمی از بانوان و نونهالان و جوانان چهارمحال‌ و بختیاری از امکانات ورزشی نفت

در استان چهارمحال‌ و بختیاری، بر وسعت فضاهای ورزشی به میزان ۳۴۶۶۵ مترمربع افزوده شده و سرانه ورزشی استان ۱۱.۷ درصد افزایش یافته است. به واسطه فعالیت‌های صورت گرفته، ۴۰ درصد از بانوان و ۵۰ درصد نونهالان و جوانان استان از سالن‌های ورزشی ایجادشده از سوی شرکت نفت استفاده می‌کنند.

کاهش چشمگیر تصادف‌های جاده‌ای با راهسازی‌های نفت در خوزستان

در استان خوزستان، توسعه و تقویت پایانه‌ها و شبکه راه‌های داخلی و محورهای ارتباطی با استان‌های همجوار با مشارکت وزارت راه و شهرسازی منتج به افزایش حدود ۶۲۰ کیلومتری طول راه‌های استان اعم از شهری و روستایی و احداث سه بزرگراه و چهار راه اصلی شده که با این اقدام‌ها، ۱۵۷ هزار تردد روزانه در راه‌های اصلی و حدود ۱۵ هزار تردد در راه‌های روستایی امکان‌پذیر شده و تصادفات جاده‌ای راه‌های اصلی و راه‌های روستایی استان به ترتیب ۲۴۹ درصد و ۲۶۳ درصد کاهش یافته است. مصرف سوخت نیز در راه‌های اصلی استان ۶۹ درصد و در راه‌های روستایی ۱۸۸ درصد کاهش یافته است.
در حوزه بنیاد مسکن و شهرسازی هم تاکنون حدود ۱۰۳ هزار نفر (معادل ۹ درصد جمعیت آبادی‌های استان) از فعالیت‌های توسعه عمران روستایی بهره‌مند شده‌اند.  

احداث بیش از ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در بوشهر

در استان بوشهر می‌توان به اقدام‌هایی از جمله افزایش ۳۱۱ کیلومتری طول بزرگراه‌ها و در مجموع احداث و بهسازی هشت بزرگراه با مشارکت وزارت راه و شهرسازی، افزایش ۲۱۸ کیلومتری طول راه‌های اصلی و در مجموع احداث و بهسازی ۹ راه اصلی با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و افزایش ۱۴ کیلومتری طول راه‌های روستایی و احداث و بهسازی هفت راه روستایی اشاره کرد.
در حوزه بنیاد مسکن و شهرسازی هم بیش از ۴۸۵ هزار مترمربع فضاسازی شده و ۱۴۵ روستای استان از خدمات عمرانی نفت منتفع شده‌اند.

تکمیل شهرک‌های صنعتی و احداث پارک شهری در فارس

در استان فارس نیز افزایش ۶۱۱ کیلومتری طول بزرگراه‌ها با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و افزایش ۲۹۶ کیلومتری طول راه‌های اصلی با تردد روزانه بیش از ۳۳ هزار نفر با مشارکت وزارت راه و شهرسازی قابل اشاره است.
در این استان، در حوزه شهرک‌های صنعتی و پارک‌های شهری نیز زیباسازی، ایمن‌سازی، مدیریت پسماند، توسعه سلامت و مصرف بهینه انرژی در شهرک‌های صنعتی استان در دستور کار قرار گرفته و سه عنوان پروژه برای تکمیل شهرک‌های صنعتی استان اجرایی شده است. هفت عنوان پروژه هم در زمینه احداث پارک شهری استان عملیاتی شده است.

افزایش ۱.۵ میلیون مترمربعی فضای درمانی خوزستان

انجام پروژه‌های علوم پزشکی در سه حوزه آبادان، اهواز و دزفول در استان خوزستان، متراژ درمانی سطح استان را بیش از ۱.۵ میلیون مترمربع و تعداد تخت‌های درمانی را بیش از ۴۲۰۰ عدد افزایش داده و زمینه بهره‌مندی بیش از ۲۷ میلیون نفر را از این فضای درمانی فراهم کرده است.

افزایش ۲۳ درصدی فضای درمانی بوشهر

در استان بوشهر، حدود ۲۵ هزار مترمربع فضای بیمارستانی در سطح استان ایجاد و ۱۶۲ تخت بیمارستانی اضافه شده است که با این اقدام‌های نفت، در مجموع ۲۳ درصد به فضای بیمارستانی استان افزوده شده و بیش از ۴۰۰ هزار نفر از خدمات عام‌المنفعه نفت در حوزه علوم پزشکی منتفع شده‌اند. برای ۲۵۰ نفر هم در این حوزه اشتغال‌زایی شده است.

ایجاد حدود ۸۰ خانه بهداشت و مرکز بهداشت در فارس

در استان فارس، حدود ۵۰ هزار مترمربع فضای بیمارستانی ایجاد و ۱۲۹ تخت بیمارستانی اضافه شده است که به افزایش ۱۰ درصدی فضای درمانی منتج استان شده، همچنین  ۵۶ مورد خانه بهداشت روستایی و  ۱۴ خانه پزشک روستایی و ۱۱ مورد مرکز بهداشت روستایی در روستاهای استان راه‌اندازی شده و ۲۶ دستگاه آمبولانس روستایی نیز تهیه و تحویل شده است.

ایجاد بیش از ۳۴ هزار انشعاب آب در خوزستان

در استان خوزستان به واسطه اقدام‌های انجام‌شده از سوی عمران مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت ایران، بیش از ۱۷۳ هزار نفر از اهالی آبادی‌های الهایی، غیزانیه، ام‌السراجینه، سویسه و رغیوه به آب آشامیدنی سالم دسترسی پیدا کرده‌اند؛ بیش از ۳۴ هزار و ۶۰۰ انشعاب آب در استان ایجاد شده و بیش از ۵۹۱ هزار نفر به شبکه جمع‌آوری و انشعابات فاضلاب شهری پیوسته‌اند.

آب‌رسانی روستاهای بالاده کازرون، اردوان و فال در فارس

در استان فارس نیز تاکنون برای مجموعه ۱۵ روستای بالاده از توابع شهرستان کازرون، عملیات توزیع و آبرسانی، حفاری کانال و تجهیز چاه و لوله‌کشی انجام شده و طرح آبرسانی روستای اردوان نیز با حجم عملیات ۱۴۲۰ مترمکعب، حفاری کانال، لوله‌گذاری و تجهیز چاه، عملیاتی و ۱۱ مخزن بتنی در مجموع با ظرفیت ۵۱۶۵۰ مترمکعب احداث شده است. در روستای فال نیز دو مخزن ۲۰۰ مترمکعبی و ۸۰۰ مترمکعبی و  ۸۰۰ متر جاده دسترسی احداث شده است.

مالچ‌پاشی و نهالکاری در بیش از ۵ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان

اجرای پروژه‌های مقابله با بیابانزایی، آبخیزداری و ریزگردها در استان خوزستان به نتایجی از جمله تثبیت شن‌های روان در منطقه، کاهش آلودگی محیط پیرامونی، تولید علوفه، ایجادمحیط تفرجگاهی مناسب در حاشیه شهرهای هدف و همچنین اشتغال‌زایی دائم و غیردائم منتهی شده است. پوشش ۵۰۶۰ هکتار در طرح مالچ‌پاشی و نهالکاری، احداث یک جنگل مصنوعی در سطح ۱۷.۵۰۰ هکتار، تأمین علوفه بیش از ۱۰ هزار رأس دام و ایجاد اشتغال برای حدود ۳۴ هزار نفر نیروی انسانی ماهر، فنی و کارگر ساده را نیز باید در زمره فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه توسعه منابع طبیعی استان خوزستان قرار داد.

۱۵۰ هکتار نهالکاری در بوشهر

در استان بوشهر می‌توان از فعالیت‌هایی از جمله اجرای طرح آبخیزداری مناطق مطالعه‌شده دشتی و طرح آبخیزداری مناطق مطالعه‌شده جم و ریزوباغان و افزایش ۱۰۰ درصدی پوشش گیاهی در مناطق تحت تأثیر اجرای طرح، همچنین افزایش قابل توجه حجم ذخیره آب سطحی، افزایش عمق آب زیرزمینی و تغذیه بیش از ۵.۳ میلیون مترمکعب رواناب در سال به سفره آب زیرزمینی اشاره کرد. کاهش سیل‌خیزی و رسوب در منطقه و افزایش بالغ بر ۱۵۰ هکتار نهالکاری و ۲۰۰۰ هکتار کپه‌کاری در این دو منطقه نیز از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده در این استان به شمار می‌رود.

احداث اسکله صیادی و بندر صیادان مقیم و مهاجر در دیّر

شرکت ملی نفت ایران اقدام‌هایی را نیز در حوزه شیلات و جهاد کشاورزی استان بوشهر اجرایی کرده است؛ از جمله احداث اسکله صیادی خورخان با هدف ایجاد محل مناسب جهت پهلوگیری شناورها و ایجاد بندری با داشتن شاخصه‌های مورد نیاز صیادان مقیم و مهاجران در منطقه دیر که جمعیت تاثیرپذیر از این اقدام‌ها با توجه به مهاجرپذیری منطقه بالغ بر ۴۰ هزار نفر برآورد شده است.

 احداث و تعمیر بیش از ۲ هزار واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد در خوزستان

در استان خوزستان، افزایش بیش از ۱۸ مترمربعی فضاهای مرتبط با سازمان بهزیستی، احداث و تعمیر بیش از ۲۲۰۰ واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و اشتغال‌زایی برای بیش از ۱۱۵۰۰ نفر از افراد بومی در راستای اجرایی کردن پروژه‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) اجرایی شده است.

ایجاد بیش از ۵ هزار مترمربع فضای عمرانی بهزیستی در بوشهر

در استان بوشهر، بیش از ۵ هزار مترمربع فضای عمرانی بهزیستی (۱۸.۵ درصد کل زیرساخت‌های فضاهای بهزیستی استان) از سوی شرکت ملی نفت ایجاد شده و بیش از ۵۳۰۰ نفر از خدمات ارائه‌شده نفت در این حوزه بهره‌مند شده‌اند.
در کمک به کمیته امداد امام خمینی (ره) استان بوشهر نیز می‌توان به اقدام‌هایی از جمله خرید هزار کانکس برای زلزله‌زدگان، کمک به ساخت ۵۱ واحد مسکونی برای محرومان، افزایش ۴۱۸۰ مترمربعی متراژ کل پروژه‌ها، افزایش ۴۵ کیلومتر خط انتقال آب، افزایش ۶ کیلومتری شبکه توزیع، افزایش ۱۱ مخزن بتنی، افزایش ۴۰ کیلومتری خط توزیع برق و مشارکت در پروژه بزرگ و ملی  آب‌رسانی جم (تأمین آب شرب مردم سیراف - جم) اشاره کرد.

ساخت ۹۹۰ واحد مسکونی برای محرومان در فارس

در استان فارس، نفت فضای عمرانی بهزیستی استان را حدود ۱۳۰ هزار مترمربع افزایش داده و بیش از ۲۳۰ هزار نفر از خدمات نفت در این حوزه بهره‌مند شده‌اند. اشتغال‌زایی در طول دوره ساخت اماکن ۱۷۷۵ نفر و اشتغال دائم در استان ۱۱۰ نفر بوده است. در حوزه کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز نفت به ساخت ۹۹۰ واحد مسکونی برای محرومان کمک کرده و متراژ کل پروژه‌های کمیته امداد را در استان حدود ۷۰ هزار مترمربع افزایش داده است که با این اقدامات حدود ۷ هزار نفر به‌طور مستقیم از خدمات نفت منتفع شده‌اند.

کد خبر 306522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =