ترخیص بیش از ۳ هزار بیمار مبتلا به کرونا از مراکز درمانی صنعت نفت

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با دارا بودن ۹ بیمارستان، ۳۵ پلی‌کلینیک تخصصی، ۷۰ مرکز سلامت خانواده و ۱۸۰ مرکز طب صنعتی و بهداشت مستقر در مناطق عملیاتی صنعت نفت، جمعیت قابل‌توجهی از کارکنان صنعت نفت و خانواده‌های ایشان را زیر چتر حمایتی خود دارد و در ماه‌های اخیر که ویروس کرونا در ایران و جهان شیوع یافت، این سازمان و کادر درمانی آن، سختی‌ها و زحمات دوچندانی را متحمل می‌شوند. هفته دولت بهانه‌ای شد تا عملکرد سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به‌ویژه با محور مقابله با کرونا بیشتر تشریح شود. حبیب‌اله سمیع مدیرعامل این سازمان به شانا می‌گوید: «تاکنون بیش از ۳ هزار نفر از بیماران مبتلا به کرونا که به مراکز درمانی زیر پوشش سازمان مراجعه کرده بودند، با حال عمومی خوب ترخیص شده‌اند». برای آگاهی بیشتر از عملکرد این سازمان در مقابله با کرونا، مشروح گفت‌وگو را بخوانید:

آقای دکتر؛ ابتدا اشاره‌ای به تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی تحت پوشش سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در یک سال اخیر داشته باشید.

بر اساس گزارشی که به‌تازگی سازمان به مجمع ارائه کرد، تعداد کل مراجعان به مراکز درمانی و بیمارستان‌های زیر پوشش سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در حوزه خدمات سرپایی رقمی بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مورد بوده است که از این تعداد، ۳ میلیون مراجعه به پزشک عمومی، یک میلیون و ۴۰۰ مورد پزشک متخصص و ۱۳۱ هزار مورد نیز مراجعه به پزشک‌یاری بوده است. افزون بر این یک هزار و ۳۶۰ مورد مراجعه به آزمایشگاه، ۳۹۰ هزار مورد مراجعه به مراکز تصویربرداری، ۳۲۶ هزار مورد مراجعه به مراکز فیزیوتراپی و سرانجام ۴ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۸۰۰ نسخه نیز از سوی واحدهای دارویی و داروخانه‌های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت پذیرش شده است.

تعداد مراجعان در حوزه خدمات بستری در یک سال اخیر، ۵۸ هزار مورد بوده است. تعداد عمل‌های جراحی در مراکز درمانی زیر پوشش سازمان رقمی بالغ بر ۲۱ هزار مورد را نشان می‌دهد، همچنین بر این اساس میانگین ضریب اشغال تخت بیمارستان‌ها برای منطقه جم ۶۴ درصد، بیمارستان تهران ۵۹ درصد، اهواز و آبادان هر یک به ترتیب ۴۵ و ۴۷ درصد بوده و این در حالی است که در مناطق عملیاتی خارک، مسجدسلیمان و گچساران ضریب اشغال تخت در رده پایینی قرار داشته است. ۳۰ درصد کل بستری‌شدگان غیرشرکتی بودند که بیشترین تعداد به ترتیب در منطقه جم، خارک، مسجدسلیمان و آغاجاری پذیرش شده، ۳۰ درصد بازنشسته و ۳۰ درصد بقیه بستری‌شدگان شاغل بودند.

آماری که ارائه شد با احتساب تعداد بیماران کرونایی است؟

خیر، بدون احتساب این بیماران است. همان‌طور که مستحضر هستید، ویروس کووید- ۱۹ (کرونا) از اواخر بهمن‌ماه پارسال شیوع یافت، به‌نحوی‌ که کل فعالیت‌های مراکز درمانی متأثر از این نوع بیماری شد. بر این اساس سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای مقابله با همه‌گیری این ویروس اقدام‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داد که این اقدام‌ها تا رفع کامل بحران نیز ادامه خواهد داشت، البته در جای خود مفصل به اقدام‌های انجام‌شده اشاره خواهم کرد، اما به همین توضیح مختصر بسنده می‌کنم که از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون تعداد مراجعان به مراکز درمانی تا پایان روز جمعه (۲۴ مردادماه) ۳ هزار و ۵۲۱ مورد بستری بوده که از این تعداد، هزار و ۵۷۲ نفر بازنشستگان صنعت نفت، ۳۶۷ نفر شاغلان رسمی و ۲۹۷ نفر نیز از خانواده‌های شاغلان صنعت نفت بوده‌اند. خوشبختانه از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۳ هزار و ۸۴ مورد از مراجعه‌کنندگان نیز با حال عمومی خوب ترخیص شدند.

شما همیشه بر اهمیت پیشگیری در حوزه درمان تأکید می‌کنید. سازمان بهداشت و درمان در این راستا چه اقدام‌هایی انجام می‌دهد؟ از دید شما، پیشگیری برای مقابله با کرونا چقدر می‌تواند مؤثر باشد؟

خب بله، بنده در صحبت‌های خود بارها به این مسئله اذعان داشتم، زیرا معتقدم مقوله پیشگیری از جمله مؤلفه‌های اصلی و تأثیرگذار در حوزه درمان به شمار می‌آید. بالاخص که اکنون کشور با بیماری کرونا روبه‌رو است، توجه به مقوله پیشگیری در کاهش پیامدهای این بیماری اجتناب‌ناپذیر است. درباره اینکه نحوه عملکرد سازمان نسبت به تحقق این مهم در حوزه درمان چگونه بوده است، باید گفت در وهله نخست توجه به سلامت کار و سلامت خانواده از محورهای اصلی و مورد توجه سازمان در تحقق اهداف مقوله پیشگیری است. انجام معاینات دوره‌ای و تشکیل پرونده پزشکی خانواده برای کارکنان صنعت نفت از اقدام‌هایی بود که در راستای اهداف سلامت کار و خانواده انجام شد.

آمارها حاکی از آن است که ۵۶ هزار و ۵۵۰ نفر زیر پوشش معاینات دوره‌ای سازمان در یک سال اخیر قرار گرفتند که این موضوع نیز با همه‌گیری ویروس کرونا در اسفندماه متوقف شد. البته در این میان نشست‌هایی با نمایندگان چهار شرکت اصلی برگزار و گزارش‌هایی پیرامون نحوه انجام معاینات دوره‌ای کارکنان ارائه شد تا آنها در جریان جزئیات وضع جسمانی کارکنان و خانواده‌های آنان باشند. از مزایای انجام معاینات دوره‌ای این است که مشخص می‌کند چند درصد از افراد در معرض خطر برخی از انواع بیماری‌ها از جمله دیابت، فشار خون، چربی خون و اضافه وزن قرار دارند و پیشنهادهایی مبنی بر اصلاح الگوی تغذیه و نیز اصلاح فعالیت بدنی ارائه می‌شود تا به مرور زمان بتوان شاهد کاهش موارد ابتلا به بیماری‌های مزمن و غیرواگیردار بود. شرکت‌های فرعی نیز از این قاعده مستثنا نبودند و سازمان به‌صورت جداگانه گزارش عملکرد کارکنان این شرکت‌ها را نیز ارائه داده است. همچنین افزون بر ارزیابی و بررسی روند بیماری‌های مزمن در بین کارکنان، دیگر بیماری‌ها نیز از جمله آسم، کاهش شنوایی، بیماری‌های شغلی و... نیز مورد توجه بوده و ریز این دست گزارش‌ها نیز به‌صورت مجزا در فواصل زمانی متعدد به شرکت‌ها ارسال می‌شود.

دومین محور از مقوله پیشگیری سلامت خانواده است که پارسال رقمی بیش از ۱۰ هزار نفر پرونده پزشکی خانواده تشکیل شد و پایش خانواده بر اساس آیتم‌های مدنظر صورت گرفت. در حوزه سلامت خانواده بیشتر به بانوان خانه‌دار و مسائل مربوط به آنان پرداخته شده است. بررسی وضع خانم‌های باردار، مراقبت‌های بعد از یائسگی، پوکی استخوان، پیشگیری از سرطان‌ها، پایش رشد و تکامل نوزاد در دوران بارداری و واکسیناسیون آنها نیز از اهداف مهم در حوزه سلامت خانواده به شمار می‌آید.

اما اقدام دیگری که می‌توان در حوزه پیشگیری به آن اشاره کرد و سازمان به جد آن را پیگیری می‌کند، طرح پیشگیری سلامت دهان و دندان است که در حوزه دندانپزشکی از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت پیگیری می‌شد و تا بهمن‌ماه پارسال ادامه داشت. تقریباً ۲۶۹ هزار نفر در این طرح شرکت کردند که  اقدامی بسیار ارزشمندی بود و متأسفانه با شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد، اما سازمان درصدد است امسال قدری با فروکش کردن این ویروس بتواند معاینات دوره‌ای در حوزه دندانپزشکی را دوباره از سر گیرد.

فارغ از این توضیحات پیرامون موضوع پیشگیری و عملکرد سازمان بهداشت و درمان در این حوزه، باید به این نکته حائز اهمیت اشاره کنم که تنها راه عبور از بحران کرونا، پیشگیری است. این مقوله نه‌تنها مقدم بر درمان است، بلکه با رعایت پروتکل‌ها و دستورعمل‌های بهداشتی می‌توان ایمنی خود را در برابر این بیماری تضمین کرد.

اثربخشی اقدام‌های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت را در مقابله با کرونا چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به‌طور طبیعی میزان اثربخشی اقدام‌های وزارت نفت برای مقابله با کرونا به نحوه عملکرد و فعالیت این صنعت در طول این دوران باز می‌گردد، اما همان‌گونه که پیداست با وجود شیوع گسترده بیماری در سطح کشور، اما شاهد توقف فعالیت‌های تولید نفت و گاز در کشور نبودیم که این مسئله نشان از آن دارد که دستورعمل‌ها و اقدام‌های پیشگیرانه صنعت نفت برای مقابله با بحران ویروس کرونا توانسته موفق عمل کند و تولید بدون وقفه ادامه داشته باشد.

با توجه به اینکه آمارهای به‌دست آمده از میزان موارد ابتلا و بستری صنعت نفت مشابه آمار کشوری است، اما نکته حائز اهمیت این است که تولید و توزیع فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در کشور دچار خدشه نشده و فعالیت به روال سابق در حال انجام است و شرکت‌های وابسته به وزارت نفت کماکان در حال فعالیت هستند. این مسئله نشان‌دهنده هماهنگی، انسجام و برنامه‌ریزی دقیق مدیریت‌های شرکت‌های نفتی، اچ‌اس‌یی و سازمان بهداشت و درمان است که توانسته‌ایم کاراکترهای پیشگیرانه را انجام دهیم و هم موارد ابتلا را درست مدیریت کنیم تا تولید آسیب نبیند.

یکی از اولویت‌های مهم سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، راه‌اندازی بخش پی‌سی‌آر در بیمارستان‌های نفت تهران و اهواز بود که محقق شد. درباره فرآیند راه‌اندازی این بخش توضیح دهید.

با توجه به شیوع ویروس کرونا ایجاد آزمایشگاه پی‌سی‌آر در بیمارستان‌های نفت تهران و اهواز در اولویت کاری سازمان قرار گرفت. به دلیل فرآیند تخصصی بودن این بخش، تجهیز آن به رقمی بالغ بر ۶۰۰ الی ۷۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز داشت، زیرا بخش آزمایشگاهی پی‌سی‌آر از آن دست بخش‌های تخصصی است که لازمه انجام آزمایش‌ها و تست‌های تخصصی و متعاقب آن دریافت پاسخ‌های قابل اعتماد، ایجاد محیطی استاندارد همراه با تجهیزات تخصصی است. به همین دلیل با تلاش‌های مستمر و مداوم سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، تجهیزات لازم برای بخش پی‌سی‌آر بیمارستان‌های نفت تهران و اهواز با ترک تشریفات خریداری و این بخش راه‌اندازی شد و هم‌اکنون نمونه و آزمایش به‌طور کامل و مستقل از سوی بیمارستان انجام می‌شود. افزون بر ایجاد و راه‌اندازی بخش پی‌سی‌آر بیمارستان‌های نفت تهران و اهواز، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با طراحی و تدوین بیش از ۵۰ دستورعمل، تأمین حداکثری وسایل حفاظت فردی، ایجاد سامانه جامع غربالگری، راه‌اندازی اورژانس خاکستری و تمهیدات ویژه برای بستری و پایش مستمر وضع جسمی مبتلایان به ویروس کووید-۱۹، در مقابله با شیوع کرونا در سطح صنعت نفت اقدام‌های گسترده‌ای انجام داده است که به کرات در مصاحبه‌های گوناگون به جزئیات هر یک از این اقدام‌ها اشاره کرده‌ام، اما در این میان موضوعی که مهم است و باید به‌صورت مداوم به آن توجه کرد رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن چندباره دست‌ها است.

در اظهارات خود به سامانه جامع غربالگری اشاره کردید؛ این سامانه با چه هدفی راه‌اندازی شد و اینکه چرا هم‌اکنون تنها به کارکنان اقماری خدمات می‌دهد؟

سامانه غربالگری پایش و کنترل بیماری کووید ۱۹ nocorona.ir راه‌اندازی شد تا کارکنان مناطق عملیاتی پیش از حضور در منطقه و رفتن به جزایر و سکوها مورد پایش و ارزیابی قرا گیرند. خوب این اقدام مهمی در راستای پیشگیری و پایش کارکنان بود که از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت طرح‌ریزی و اجرا شد. این سامانه در یک مقطع زمانی به دلیل برخی مشکلات قانونی از دسترس خارج شد، اما دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است، اما این بار تنها برای کارکنان اقماری قابل دسترسی است، زیرا بخش اعظم ثبت‌نام‌کنندگان در این سامانه را کارکنان اقماری تشکیل می‌دهند و علاوه بر آن با توجه به اینکه سامانه غربالگری بار مالی سنگینی را به سازمان تحمیل می‌کرد، بنابراین دسترسی به آن را محدود کردیم و تنها کارکنان اقماری (رسمی و پیمانکاری) می‌توانند نسبت به تکمیل فرم خوداظهاری و ثبت اطلاعاتشان اقدام کنند. بالغ بر ۳۰۰ نفر کارشناس در سامانه پاسخگو هستند و آن را به‌طور مداوم پایش می‌کنند و در صورت محرز شدن موارد مشکوک به کرونا، ظرف کمتر از ۲۴ ساعت با آنان تماس می‌گیرند و اقدام‌های لازم را انجام می‌دهند و این فرآیند تا بهبودی کامل بیماران ادامه خواهد داشت.

درباره تجهیز بیمارستان‌ها هم توضیح دهید. با توجه به شرایط فعلی، تأمین دستگاه‌های کاربردی به چه شکل دنبال می‌شود؟

خوشبختانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیر پوشش سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در حوزه تجهیزات مصرفی اعم از ماسک، گان، لباس‌های ایزوله، دستکش و الکل با کمبود روبه‌رو نیست و این لوازم مصرفی به میزان مناسب در دسترس قرار دارد، همچنین هیچ بیماری برای بستری با معطلی روبه‌رو نبوده است و همیشه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ما تخت‌های خالی برای پذیرش بیماران وجود داشته است. به‌طوری که در زمان بحران بیماری کرونا در بیمارستان تهران ۸۰ تخت و در بیمارستان اهواز ۹۰ تخت کاملاً ایزوله شده و مجزا از بیماران عادی برای پذیرش مراجعان کرونایی آماده بوده است تا اینکه بتوانیم سرویس مناسب درمانی به کارکنان عزیز صنعت نفت ارائه کنیم. همان‌طور که مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه سلامت و بنده نیز به شخصه بارها از طریق تریبون‌های مختلف اذعان کردند کادر درمانی در شرایط و وضعیت سخت و دشواری به سر می‌برد. فشار کاری مضاعف و افزون بر آن تهدید ابتلا به این ویروس سبب شده تا فعالان عرصه سلامت کشور شرایط تاب‌آوری را تجربه کنند که امیدواریم مردم ما با رعایت کردن موازین و پروتکل‌های بهداشتی بتوانند به این عزیزان حاضر در صحنه کمک کنند و قدری از فشار کاری آنان بکاهند.

در حوزه تجهیزات پزشکی تاکنون بیش از ۵۰ دستگاه ونتیلاتور در سه پارت خریداری شده است و به‌تازگی نیز ۲۰ دستگاه دیگر مصوب شده که قرار است از طریق ترک تشریفات خریداری شود. تأمین دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و همین‌طور خرید مخزن اکسیژن مایع هم از دیگر اقدام‌های سازمان در حوزه تجهیزات پزشکی است که متأسفانه هم‌اکنون کشور در خرید این اقلام با کمبود روبه‌رو است. به هر حال ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا پیش از ورود به پیک بیماری کرونا که در فصل پاییز خواهد بود بتوانیم بیمارستان‌های زیر پوشش خود را به این دستگاه‌ها مجهز کنیم، همچنین ۱۰ دستگاه آمبولانس برای مناطق عملیاتی جنوب کشور خریداری و به ناوگان آمبولانسی سازمان اضافه شده است که با پشت سر گذاشتن مراحل پلاک‌گذاری، عملیاتی می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد. از دیگر موارد مورد تأکید سازمان می‌توان به خرید بیش از ۱۰۰ دستگاه پالس اکسیمتری برای مراکز سلامت کار، خانواده و اورژانس‌های سازمان و نیز خرید دستگاه تب‌سنج به میزان کافی اشاره کرد.

افزایش اتاق‌های فشار منفی که امنیت سلامت کارکنان و بیماران را تأمین خواهد کرد و همچنین افزایش تخت‌های ویژه آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو نیز در دستور کار سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای مقابله با بحران قرار گرفته است.

در حوزه تأمین دارو چطور؟

وضع بیمارستان‌های زیر پوشش این سازمان در زمینه تهیه دارو مطلوب است، با وجود این در نظر داریم دپوی مختصر دارویی نیز در حد توانمان برای شرایط حاد و اضطراری که ممکن است در آینده شاهد آن باشیم، پیش‌بینی کنیم، اما حال که صحبت از مقوله دارو شد لازم است بگویم که سازمان اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام داده است، به نحوی‌ که بالغ بر ۶۱ میلیارد تومان دارو در یک سال اخیر خریداری و مطابق درخواست‌ها و نسخه‌های بیماران توزیع شده است که در این بین ما توانستیم رقمی حدود ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تخفیف دارویی دریافت کنیم. این میزان تخفیف در راستای همان سیاست صرفه‌جویی سازمان است که با خرید متمرکز محقق شد.

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تا چه اندازه نسبت به مقوله هوشمندسازی مراکز درمانی و بیمارستانی خود توجه داشته و تأثیرگذاری این دست از طرح‌های فناورانه را در بهبود و ارتقای شاخص‌های سلامت چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به‌طور قطع و یقین رشد و توسعه فناوری‌های هوشمند و تأثیرگذاری آن بر نحوه فعالیت‌های روزمره بسیار حائز اهمیت است و بالطبع این تأثیرپذیری در حوزه بهداشت و سلامت عمومی نمود بیشتری خواهد داشت که بر این اساس ارتقای شاخص‌های سلامت می‌تواند گواه این مدعا باشد، اما اینکه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تا چه میزان نسبت به هوشمندسازی مراکز درمانی و بیمارستانی خود توجه لازم داشته است باید به بیان اقدام‌هایی که در مسیر طرح‌های فناورانه مراکز درمانی شکل گرفته است، پرداخت. هرچند برای رسیدن به نقطه مطلوب باید فاصله زیادی را پیمود. به هر تقدیر سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از این مقوله مهم و ضروری غافل نبوده و اقدام‌هایی را در جهت تحقق این مهم انجام داده است. راه‌اندازی سامانه سپند و داشبورد مدیریتی از جمله تمهیداتی است که برای بهبود و ارتقای شاخص‌های سلامت صنعت نفت ارائه شده است. براساس کارکرد سامانه سپند، می‌توان وضع درمانی بیماران را پایش کرد و به نتایج آزمایش‌های آنان را به‌صورت آنلاین در کل مناطق چه عملیاتی و چه غیرعملیاتی دسترسی داشت. البته این مسئله امسال به‌طور جدی‌تر پیگیری خواهد شد و ما به دنبال این هستیم تا مدیریت هوشمند بیمارستانی و مراکز بهداشت و درمانی را راه‌اندازی کنیم و در واقع سیستم جامع و کاملی خواهد بود که بر اساس آن می‌توان به‌صورت دقیق کل فعالیت‌های بیمارستانی و درمانی سازمان را پایش و رصد کرد.

پیشرفت کار در بازسازی و تجهیز فضاهای درمانی چگونه است؟ وضع بیمارستان گچساران به کجا رسید؟

در حوزه مهندسی و ساختمان باید بگویم که سال گذشته پروژه فعالی نداشتیم و بیشتر اتمام پروژه‌های پیشین بوده است. تکمیل و تجهیز پروژه هزار جریب اصفهان و بیمارستان نفت آبادان عمدتاً پروژه‌هایی است که به دلیل نبود بودجه کافی متوقف است که به محض دریافت اعتبار می‌توانیم تجهیز آن را شروع کنیم. خرید دو تجهیز کاربردی برای بیمارستان تهران از جمله چیلر برای سیستم سرمایش مناسب و دیزل ژنراتور برای برق اضطراری از دیگر مواردی بود که سال گذشته انجام شد. با توجه به اینکه بیمارستان تهران سال‌ها در این زمینه‌ها مشکل داشت که خوشبختانه با خرید این دو دستگاه برطرف شد. بازسازی بیمارستان جم در دستور کار است و هم‌اکنون پیمانکار در آنجا مستقر و مشغول فعالیت است. بازسازی اتاق‌های عمل، زایشگاه، افزایش بخش آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو از جمله برنامه‌هایی است که برای تجهیز این بیمارستان در نظر گرفته شده است. خوشبختانه اعتبار لازم هم از سوی شرکت ملی گاز تأمین و در اختیار سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت قرار گرفته است که امیدواریم با اتمام فعالیت‌های عمرانی بیمارستان جم شرایط مناسبی برای ارائه خدمات درمانی هم برای مردم بومی مناطق جم و عسلویه و هم برای کارکنان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به همراه خانواده‌هایشان که در آنجا اسکان دارند یا به شکل اقماری تردد می‌کنند، فراهم شود.

اما در ارتباط با بیمارستان گچساران،این بیمارستان درعمل از نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی غیرقابل بهره‌برداری است. این بیمارستان در اختیار شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است و به سازمان تحویل داده نشده است و ما همچنان مصر هستیم بیمارستان گچساران را تحویل بگیریم و در اسرع وقت اقدام‌های لازم برای تجهیز و بازسازی آن را انجام دهیم.

بازسازی بیمارستان گچساران و آغاجاری دو پروژه‌ای بود که هم‌زمان آغاز شد. بیمارستان آغاجاری به‌منظور بازسازی و تجهیز آن سال ۹۱ به سازمان بهداشت و درمان تحویل داده شد و سال ۹۵ هم به بهره‌برداری رسید و از مسئولان و دست‌اندرکاران مربوطه تقاضا داریم شرایطی را فراهم کنند تا بیمارستان گچساران نیز در اختیار سازمان قرار گرفته و به‌سرعت آماده بهره‌برداری شود.

ساخت تروماسنتر عسلویه به کجا رسید؟

ساخت مرکز درمانی تروماسنتر عسلویه که از آن غالباً به‌عنوان یک اورژانس پیش‌بیمارستانی یاد می‌شود جزو اولویت‌های توسعه‌ای سازمان است و شخص آقای وزیر نیز تأکید زیادی به راه‌اندازی آن دارد. با توجه به گستره تأسیسات نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه عسلویه، احداث تروماسنتر یکی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر این منطقه به شمار می‌آید، زیرا تأسیسات پالایشگاهی و پتروشیمی واقع در منطقه عسلویه و کنگان نیازمند حمایت و پشتیبانی جدی در زمینه حوادث احتمالی است، در نتیجه با استقرار یک اورژانس پیش‌بیمارستانی با امکانات ویژه می‌توانیم آمادگی لازم را برای مواجهه با حوادث احتمالی که ممکن است در آینده رخ دهد، کسب کنیم. مکانی که برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است مورد تائید اچ‌اس‌یی نیست و هم‌اکنون سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در تلاش برای رفع مشکل جانمایی این پروژه است. همچنین براساس آخرین مصوبه مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران و تأیید مقام عالی وزارت، مدیریت طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز به‌عنوان مجری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان بهره‌بردار این پروژه تعیین شده است.

اگر نکته‌ای باقی مانده است، بفرمایید.

لازم است اشاره‌ای کوتاه هم به عملکرد سازمان در حوزه مالی داشته باشم. به استناد گزارش حسابرسی سال گذشته به‌عنوان درخشان‌ترین سال در حوزه فعالیت مالی برای سازمان بهداشت و درمان محسوب شده است. گزارش ترازنامه مالی و اسناد مالی سازمان روند نزدیک به مطلوب را نشان می‌دهد که این مسئله از جانب شخص آقای کرباسیان و اعضای مجمع مورد تقدیر قرار گرفت. سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت توانست عملکرد مطلوبی ارائه دهد، به گونه‌ای ‌که ما توانستیم تجهیزات قابل توجهی را در ابتدای سال به‌ویژه برای مناطق عملیاتی با توجه به شرایط خاص و ویژه حاکم بر کشور و مضاف بر آن شیوع بیماری کرونا خریداری کنیم.

همچنین جا دارد بار دیگر از کادر درمان بیمارستان‌ها و بالاخص فعالان سلامت حوزه صنعت نفت قدردانی کنم. این عزیزان با پوشیدن لباس‌های ایزوله و هشت ساعت کار مداوم در روز شرایط طاقت‌فرسایی را متحمل شده‌اند که بنده انتظار دارم مدیران ارشد و دست‌اندرکاران حوزه نفت، کادر درمانی را بیشتر حمایت کنند، زیرا این عزیزان با جان و دل خدمت می‌کنند.

کد خبر 306531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =