۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
  • کد خبر: 306786
عراق خواستار معافیت از توافق کاهش عرضه اوپک است

عراق به دنبال گرفتن معافیت از توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در سال آینده میلادی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق روز چهارشنبه (۱۲ شهریورماه) اعلام کرد: عراق به‌دنبال گرفتن معافیت از توافق کاهش تولید نفت اوپک در سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی است، اما در سه ماه آینده به سهمیه‌ خود در توافق کاهش تولید پایبند خواهد بود.

وی در گفت‌وگو با روزنامه‌ای محلی گفت: در سه نشست جداگانه درباره این معافیت با وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک صحبت کرده است. 

به گزارش شانا، عراق در ۱۷ مردادماه اعلام کرده بود که می‌تواند تولید نفت خود را در ماه‌های اوت و سپتامبر روزانه ۴۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش دهد تا تخطی از سهمیه کاهش تولید خود را مطابق توافق تولیدکنندگان عضو ائتلاف اوپک پلاس در سه ماه گذشته جبران کند.

عبدالجبار در بیانیه‌ای مشترک با همتای سعودی خود عبدالعزیز بن سلمان گفته بود: کاهش تولید یادشده افزون بر روزانه ۸۵۰ هزار بشکه‌ای است که در ماه اوت و سپتامبر بر اساس توافق اوپک پلاس رخ داده بود.

مجموع کاهش تولید عراق برای هر یک از ماه‌های اوت و سپتامبر روزانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه خواهد بود.

وزیر نفت عراق با تأکید بر پایبندی جدی عراق به توافق اوپک پلاس افزوده بود: عراق تا ابتدای ماه اوت به پایبندی صددرصدی به توافق کاهش تولید خواهد رسید.

وزارت نفت عراق در روز سه‌شنبه (۱۱ شهریورماه) اعلام کرده بود: مجموع صادرات عراق در ماه اوت به طور متوسط دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز بود، این در حالی که این رقم در ماه ژوئیه دو میلیون و ۷۶۳ هزار بشکه در روز بود.

این وزارتخانه افزود: صادرات کرکوک از طریق بندر جیهان ترکیه در ماه اوت به‌طور میانگین ۹۷ هزار بشکه در روز و میانگین قیمت هر بشکه ۴۳ دلار و ۷۰ سنت بود.

عبدالجبار روز چهارشنبه (۱۲ شهریورماه) تصریح کرد: منطقه اقلیم کردستان عراق بدون مشورت با دولت فدرال عراق همچنان در حال صادرات نفت است.

به گزارش شانا، پس از آنکه ویروس کرونا سبب تضعیف یک‌سوم تقاضای نفت شد، کشورهای عضو اوپک پلاس تصمیم گرفتند از ابتدای ماه مه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز، معادل ۱۰ درصد عرضه جهانی، از تولید نفت خود بکاهند. قرار شد این کاهش تولید از ابتدای ماه اوت به ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز تسهیل شود که سهم اوپک از این کاهش تولید ۴ میلیون ۸۶۸ هزار بشکه در روز است.

عراق بخش عمده درآمدهای خود را از محل فروش نفت به دست می‌آورد.

کد خبر 306786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =