اجرای طرح‌های توسعه‌ کمی و کیفی در پالایشگاه قیاره عراق

وزارت انرژی عراق اعلام کرد که با هدف توسعه پالایشگاه قیاره و افزایش ظرفیت پالایش این کشور واحدهای جدیدی را در این مجموعه صنعتی می‌سازد.

به گزارش خبرگزاری آرگوس‌مدیا، وزارت نفت عراق در نظر دارد با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در پالایشگاه قیاره واقع در شمال این کشور ظرفیت تولید آن را با ۲۰ هزار بشکه به ۹۰ هزار بشکه در روز برساند.

این طرح دیروز و هم‌زمان با بازدید احسان عبدالجبار اسماعیل، وزیر نفت عراق از تأسیسات نفتی شمال عراق در قیاره و بیجی و پالایشگاه قدیمی قیاره اعلام شد، جزئیات کمی از این پروژه جدید توسط وزارت نفت این کشور منتشر شده است.

یک منبع اعلام کرد: پالایشگاه قیاره در سال ۱۹۵۵ میلادی و با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه در روز در جنوب موصل ساخته شد و توسط شرکت دولتی پالایشگاه‌های شمالی اداره می‌شود، فعالیت این پالایشگاه که نفت سنگین میدان نفتی قیاره را فرآوری می‌کند متوقف شده است.

بغداد پیش از این یک طرح سرمایه‌گذاری را برای پالایشگاه قیاره آغاز کرده بود و در سال ۲۰۱۸  قصد داشت پالایشگاهی با ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز بسازد. این تصمیم کمی پیش از آغاز دوباره تولید نفت از میدان نفتی قیاره با ظرفیت تولید ۳۰ هزار بشکه در روز گرفته شده بود.

میدان نفتی قیاره در سال ۲۰۱۷ از گروه داعش پس گرفته شد، اما به‌دلیل آتش گرفتن بسیاری از چاه‌های نفتی‌اش در آن زمان، آسیب‌های فراوانی دید.

طرح ساخت پالایشگاه ۱۰۰ هزار بشکه‌ای از طرح‌های جدید وزارت نفت عراق برای رساندن ظرفیت پالایشی این کشور به روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه تا سال ۲۰۲۲ میلادی بود.

ظرفیت پالایشی عراق اکنون حدود ۸۷۵ هزار بشکه در روز است؛ عراق سال‌هاست که تلاش می‌کند با تولید محصولات نفتی کافی، تقاضای داخلی روزافزون خود را تأمین کند.

این در حالی است که بیشتر طرح‌های پالایشی جدید موفق به تأمین سرمایه نشده‌اند، تنها پروژه پالایشگاه کربلا با ظرفیت ۱۴۰ هزار بشکه در روز در جنوب عراق پیشرفت‌هایی داشته و هزینه‌های آن به‌طور کامل از بودجه عراق تأمین می‌شود. وزارت نفت عراق امیدوار است این پالایشگاه تا سال ۲۰۲۳ تکمیل شود.

کد خبر 306927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =