۲۸ استان تا پایان امسال سبز می‌شوند

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: تا پایان امسال ۲۸ استان سبز و از ضریب نفوذ ۹۵ درصدی گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش خبرنگار شانا، حسن منتظرتربتی امروز (دوشنبه ۱۷ شهریورماه) در حاشیه آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی پابرطرح‌های گازرسانی در استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران گفت: پویش سبز استان‌ها از چند هفته پیش آغاز شده است و استان‌هایی که در بحث گازرسانی به مرز ۹۵ درصد بهره‌مندی می‌رسند را به عنوان استان سبز معرفی کردیم که کرمانشاه هم امروز به مرز ۹۵ درصد نزدیک شد.

وی ادامه داد: گازرسانی به تعداد زیادی از روستاهای این استان در حال اجراست که تا پایان امسال و سال آینده به شکبه گازرسانی متصل می‌شوند، اکنون گازرسانی به بسیاری از شهرها پایان یافته و اجرای طرح‌های گازرسانی به روستاها نیز تداوم دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: گازرسانی به شهرها و روستاها از این جهت اهمیت دارد که همه منابع مالی آن از محل صرفه‌جویی و جایگزینی گاز طبیعی به جای گاز مایع بوده و هیچ بار مالی برای دولت نداشته است، ضمن آنکه حدود ۱۰ میلیارد دلار برای کشوردرآمد داشته که  این درآمد مستدام و پابرجاست.

تربتی یادآور شد: به جز استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان که از جهت بهره‌مندی از گاز طبیعی از میانگین کشوری عقب هستند بقیه ۲۸ استان‌ با همین روند تا پایان سال سبز می‌شوند. 

وی با اشاره به صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه، گفت: هم‌اکنون به ترکیه، عراق ارمنستان و نخجوان گاز صادر می‌کنیم و مجموع اتفاق‌هایی که در سال‌های اخیر افتاده شامل امضای قرارداد عراق و همچنین توسعه پارس جنوبی سبب شده است از سال ۹۲ تاکنون صادرات گاز حدود ۸۸ درصد رشد داشته باشد.

معاون وزیر نفت در امور گاز اظهار کرد: قرارداد صادرات گاز به ترکیه دارای ظرفیت انتقال روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب و عراق حدود ۵۵ میلیون مترمکعب است و در این روزهای تابستان صادرات گاز به بیش از ۷۵ میلیون مترمکعب رسید.

کد خبر 306931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =