چاه ۱۰ دانان با اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت عملیاتی شد

در مسیر اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، چاه شماره ۱۰ میدان دانان در استان ایلام با امکان تولید روزانه ۲ هزار و ۲۰۰ بشکه نفت عملیاتی شد.

به گزارش خبرنگار شانا، سه بسته کاری از مجموع ۳۳ بسته طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، مشتمل بر بسته‌های میدان‌های دانان، نفت‌شهر و سعادت‌آباد در استان‌های ایلام، کرمانشاه و فارس مربوط به پروژه‌های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است که در این راستا، نخستین چاه تعریف‌شده در این ۳ پروژه‌، در میدان دانان به تولید اولیه رسیده است.

پرویز صالح‌وند، مجری طرح نگهداشت و افزایش تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اعلام این خبر، گفته است: «چاه ۱۰ دانان در عمق ۳ هزار و ۶۲۰ متری حفر شده و به تولید مطلوب ۲ هزار و ۲۰۰ بشکه در روز رسیده که این میزان حدود ۲ برابر ‌پیش‌بینی‌های اولیه است».

براساس این گزارش، نخستین دکل حفاری به منظور اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت دانان، دی‌ماه پارسال در این میدان مستقر شد. طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت دانان در استان ایلام، افزایش بیش از ۱۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید روزانه این میدان را با حفاری ۱۱ حلقه چاه جدید و طراحی و اجرای عملیات شکافت اسیدی در گروه بنگستان برای ۲ حلقه از این ۱۱ حلقه چاه هدف‌گذاری کرده است، همچنین در این پروژه، خدمات فنی ژئوفیزیکی شامل طراحی، جمع‌آوری، انجام مطالعات لرزه‌نگاری سه‌بعدی در مساحتی حدود ۵۰۰ کیلومتر مربع، احداث یک دستگاه پکیج نمک‌زدایی با ظرفیت ۱۰ هزار بشکه در روز، توسعه چندراهه دانان، احداث جاده‌های دسترسی به چاه‌ها و اجرای خط لوله ۶ اینچ به طول ۵۵ کیلومتر لحاظ شده است.

اختصاص چهار درصد از اعتبارهای کل طرح به انجام پروژه‌های عام‌المنفعه و مسئولیت‌های اجتماعی، تأمین بیش از ۹۰ درصد کالاهای طرح از سوی سازندگان داخلی، دریافت مجوزهای زیست‌محیطی و الزام پیمانکاران به رعایت الزام‌های بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌یی) در بالاترین سطح، بهره‌گیری از خدمات پیمانکاران بومی و انجام هم‌زمان عملیات حفاری و عملیات ژئوفیزیک از ویژگی‌های این طرح است.

قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت میدان دانان اواخر بهمن‌ماه سال ۹۷ بین شرکت ملی نفت ایران و گروه مپنا امضا شد.

میدان نفتی دانان در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی دهلران در استان ایلام واقع شده و در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران قرار دارد که در سال ۱۳۵۰ کشف و تاکنون ۹ حلقه چاه در این میدان حفاری و تکمیل‌ شده است.

کد خبر 307025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =