سی‌ان‌جی فقط به خودروهای دارای گواهی سلامت عرضه می‌شود

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی سیستمی استفاده می‌شود تا فقط خودروهایی که دارای گواهی سلامت هستند، سوخت سی‌ان‌جی دریافت کنند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، محمد رضایی با بیان اینکه در سال‌های گذشته ۹۱۸ هزار خودرو به دوگانه‌سوز تبدیل شده است، گفت: در زمان سوختگیری هیچ سیستمی وجود ندارد تا بتواند مانع سوختگیری ماشینی که گواهی سلامت ندارد بشود، بنابراین تصمیم گرفته شد سیستمی اجرا شود که تنها خودروهایی سی‌ان‌جی بگیرند که گواهی سلامت داشته باشند.

وی افزود: اگر قرار باشد به جای ۲۰ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی، بنزین در کشور مصرف شود، نیازمند سرمایه‌گذاری حدود ۷ تا ۸ میلیارد دلاری است تا روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین تولید کنیم. این در شرایطی است که اگر یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی به ۲ میلیون خودرو افزایش یابد و دوگانه‌سوز شود، ‌تنها نیازمند ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار است که صرفه‌جویی ۲۰ میلیون لیتری را محقق می‌کند، بنابراین می‌توانیم به جای سرمایه‌گذاری حدود ۸ میلیارد دلاری در ساخت یک پالایشگاه، ۸۰۰ میلیون دلار هزینه کنیم و با تولید خودرو سی‌ان‌جی‌سوز به همان هدف برسیم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه ایران منابع گازی زیادی دارد و به ویژه در فصول گرم سال علاوه بر صادرات گاز، مازاد تولید نیز داریم، ‌افزود:‌ از آنجا که هنوز توسعه ال‌ان‌جی در کشور کامل نشده، ‌منطقی است از این فرآورده در داخل کشور استفاده شود.

رضایی با تأکید بر اینکه اگر گاز را صادر کنیم، خالص درآمد تقریبی مترمکعبی ۱۰ سنت است، اما صادرات سوخت مایع مثل بنزین و گازوییل قیمت‌های بالاتری دارد، گفت: در این شرایط باید در مصرف داخلی سوخت مایع را با گاز جایگزین کنیم.

وی با بیان اینکه خودروهای عمومی هر ماه ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر سهمیه می‌گیرند، اظهار کرد: اگر با توسعه‌ سی‌ان‌جی این میزان مصرف، نصف شود، ‌امکان صادرات فراهم می‌شود و می‌توانیم با درآمد ناشی از آن چرخ صنعت را بچرخانیم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به منابع سرشار گازی کشور گفت: شبکه گاز ایران در هیچ کجای دنیا نیست و این امکان وجود دارد تا سوخت بدون هزینه حمل به دست مصرف‌کننده برسد.

رضایی درباره هوشمندسازی جایگاه‌های سی‌ان‌جی افزود: ۱۰۰ درصد اتفاق‌ها در جایگاه‌ها رخ می‌دهد و تاکنون در تصادفات و خیابان‌ها انفجار صورت نگرفته است، حوادث فقط در زمان سوختگیری و در اکثر مواقع در پی دستکاری مخازن بوده است.

وی با بیان اینکه  همکاری وزارت صنعت در این بخش بسیار تاثیر گذار است، افزود: تا زمانی که تقاضا برای سی‌ان‌جی نباشد، مصرفش بالا نمی‌رود. اگر وزارت صنعت در طول سال‌های گذشته، دوگانه‌سوز کردن خودروها از کارخانه را انجام داده بود، اکنون تعداد خودروهای دوگانه‌سوز بیشتر بود و لازم است وزارت صمت درباره عدم تولید وانت تک‌سوز فعال شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از رایزنی با شهرداری برای تخصیص زمین جایگاه در مناطق مختلف شهری نیز خبر داد و گفت:‌ اگرچه ظرفیت سی‌ان‌جی در کشور ۴۰ میلیون مترمکعب در روز است، اما در مناطقی کمبود جایگاه وجود دارد.

رضایی با بیان اینکه تبدیل کارگاهی، ایمن است و استانداردهایی که وزارت نفت رعایت می‌کند، بسیار بالاتر است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته ۹۱۸ هزار خودرو را وزارت نفت تبدیل کرده است.

کد خبر 307488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =