۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
  • کد خبر: 307670
بهبود عملکرد حفاری در نفت فلات قاره ایران

عملکرد شرکت نفت فلات قاره ایران در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، بیانگر افزایش ۲ برابری عملیات حفاری، افزایش تولید میدان‌های نفتی و کاهش زمان انتظار دکل‌های حفاری است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، علی خواجوی، مدیر امور فنی این شرکت گفت: با وجود اینکه تعداد رشته روز دکل در اختیار (شامل دکل در حال فعالیت و جابه‌جایی) در نیمه نخست امسال نسبت به دوره مشابه پارسال تنها ۱۱ درصد افزایش یافته، تعداد عملیات‌های تکمیل‌شده در این مدت حدود دو برابر شده و به این ترتیب تولید نفت از میدان‌های نفتی فلات قاره، بیش از ۲۹ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

وی افزود: طبق برنامه مصوب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، در نیمه نخست امسال، شرکت نفت فلات قاره ایران باید عملیات ۲۹ حلقه چاه شامل دو حفاری مجدد، ۲۰ حلقه تعمیر چاه، هفت حلقه ایمن‌سازی و متروکه‌سازی را به پایان می‌رساند که بررسی عملکرد این مدت بیانگر تحقق ۱۱۷ درصدی برنامه ابلاغی است؛ به نحوی‌ که در نیمه نخست امسال، شرکت نفت فلات قاره ایران موفق به تکمیل چهار حلقه حفاری دوباره، ۲۶ حلقه تعمیر چاه و چهار حلقه ایمن‌سازی و متروکه‌سازی شده است. میزان تحقق برنامه‌های ابلاغی حفاری در نیمه نخست سال گذشته، ۷۵ درصد بوده است.

مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان اینکه در نیمه نخست امسال به مرور دو دکل به ناوگان دکل‌های در اختیار این شرکت افزوده شده است، گفت: اما با وجود اینکه تعداد رشته روز دکل در اختیار (شامل دکل در حال فعالیت و جابه‌جایی) در نیمه نخست امسال نسبت به دوره مشابه پارسال تنها ۱۱ درصد افزایش یافته بود، تعداد عملیات‌های تکمیل‌شده حدود دو برابر شده که نشان‌دهنده رشد ۸۸ درصدی است به‌نحوی‌ که تعداد عملیات‌های تکمیل‌شده در نیمه نخست سال ۹۸ که ۱۸ چاه بوده به ۳۴ حلقه چاه در نیمه نخست امسال افزایش پیدا کرده و تعداد عملیات‌های تکمیل‌شده در نیمه نخست امسال به اندازه کل پارسال بوده است.

کاهش زمان انتظار دکل‌های حفاری

خواجوی گفت: در نیمه نخست سال ۱۳۹۹، مدت انتظار دکل‌های حفاری شرکت نفت فلات قاره ایران نسبت به دوره مشابه در سال ۱۳۹۸، بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته و از ۲۳ درصد به ۱۶.۴ درصد رسیده است. این مدت انتظار که معادل ۳۵ روز است، با لحاظ کردن میانگین قیمت اجاره دکل‌های دریایی، به حدود ۱.۵ میلیون یورو صرفه‌جویی در عملیات حفاری شرکت انجامیده است. این موفقیت ناشی از بهبود عملکرد در استفاده از سرویس‌های حفاری و نیز مدیریت بهتر در به‌کارگیری تجهیزات دکل‌های در اختیار بوده و سهم میزان انتظار ناشی از شرایط آب و هوا، تقریباً ثابت مانده است. این در حالی است که در این مدت تعداد عملیات‌ها و در نتیجه جابه‌جایی دکل‌ها، حدود دو برابر افزایش یافته و بنابراین طبق روال گذشته، باید میزان انتظارها افزایش می‌یافت، به‌ویژه که تعداد شناورهای در اختیار شرکت نیز در این مدت کاهش یافته و بر پیچیدگی کار افزوده بود.

رویکرد جدید نسبت به مهندسی حفاری

وی درباره رویکرد جدید نسبت به مهندسی حفاری در انجام عملیات گفت: عملکرد مناسب بخش حفاری در سال ۹۹، افزون بر اینکه حاصل برنامه‌ریزی، پیگیری و تلاش دسته‌جمعی همه مدیریت‌های ذی‌ربط از جمله مدیران و همکاران مناطق عملیاتی، مدیریت امور تولید و به‌ویژه همکاران پرتلاش مدیریت امور فنی در اداره‌های حفاری و مهندسی نفت است، نتیجه توجه بیشتر به بخش مهندسی عملیات حفاری در انجام فعالیت‌ها نیز بوده است؛ زیرا یکی از چالش‌های اساسی که می‌تواند سبب ایجاد مشکلات بسیار هنگام اجرای عملیات شود، کم‌توجهی به مهندسی حفاری و تهیه برنامه‌های حفاری هر حلقه چاه است.

مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران افزود: در این زمینه شیوه‌نامه‌ای درباره نحوه تهیه برنامه‌های حفاری هر حلقه چاه و نظارت بر حسن اجرای آن در مدیریت امور فنی تنظیم و ابلاغ شده است که در آن فرآیند تهیه برنامه عملیات برای هر نوع از فعالیت‌های حفاری با تأکید بر حضور مدل‌های مختلف مانند زمین‌شناسی، ژئوفیزیک، بهره‌برداری و تکمیل چاه و مهندسی مخازن در کنار گروه مهندسی حفاری مشخص شده است. بر اساس این شیوه‌نامه، برنامه هر حلقه چاه تا دو ماه قبل از موعد انجام عملیات، باید ازسوی تیم یکپارچه فوق که حسب نوع عملیات، حضور تخصص‌های مختلف در آن متفاوت است، نهایی و ابلاغ شود.

به گفته خواجوی، براساس این شیوه‌نامه، با توجه به سوابق و تجارب حاصل از عملیات‌های گذشته حفاری در هر میدان، برنامه‌های جبرانی برای مواجهه با ریسک‌های محتمل در سناریوهای مختلف، تنظیم و الزام‌های مورد نیاز پیش از آغاز هر عملیات در نظر گرفته می‌شود، همچنین پس از پایان عملیات هر حلقه چاه، همه سوابق و مستندات مربوط به تهیه برنامه و اجرای عملیات هر حلقه چاه، مشکلات و راه‌حل‌های به‌کار گرفته شده در انجام عملیات و تجارب کسب‌شده در آن، مستندسازی و تلفیق می‌شود که در انجام عملیات‌های بعدی کاربرد دارد.

کد خبر 307670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =