نشست مجمع رؤسای پژوهشگاه‎های دستگاه‎های اجرایی برگزار شد

نخستین نشست مجمع رؤسای پژوهشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی کشور با حضور رؤسا و نمایندگان برخی پژوهشگاه‌ها به میزبانی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار و بر اساس رأی‌گیری انجام‌شده از حاضران در این نشست، جعفر توفیقی به‌عنوان دبیر مجمع انتخاب شد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست با بیان اینکه پژوهشگاه‌های وابسته به دانشگاه‌ها دارای حوزه‌های مأموریتی مختلفی هستند، گفت: این‌گونه پژوهشگاه‌ها باید به‌عنوان اتاق فکر دستگاه‌های خود عمل کنند و این موضوع را می‌توان از مهم‌ترین کارکردهای یک مرکز تحقیقاتی برشمرد.

وی به دیگر مأموریت این پژوهشگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه‌های وابسته به دانشگاه‌ها همواره باید مرکز تحقیق و توسعه (R&D) دستگاه‌های خود باشند، زیرا یکی از مهم‌ترین وظایف پژوهشگاه‌ها، شناختن توانمندی‌های علمی و فنی کشور برای رفع نیازهای تخصصی و پیشرفته دستگاه‌های ذی‌ربط است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: انجام مطالعات و تحقیقات در حوزه‌های مرتبط با مأموریت‌ دستگاه‌ها بدون اینکه موضوع تکراری با آنچه در دانشگاه‌ها به‌عنوان تحقیقات در حال انجام است دنبال شود از دیگر مأموریت‌های این دستگاه‌ها به شمار می‌آید.

رحیمی به ساختار پژوهشگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: از اساس ساختار پژوهشگاه‌ها باید انعطاف‌پذیر، سیال و دگرگون‌شونده باشد، زیرا با این رشد شتاب‌دهنده دانش و فناوری‌های پیشرفته اگر گروه‌ها به‌صورت سنتی و مصوب اولیه باقی بمانند فعالیت‌ها به‌خوبی انجام نخواهد شد.

طرح میزبانی از دانشجویان به‌زودی اجرایی می‌شود

جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در این نشست به طرح ملی میزبانی از دانشجویان ارشد و دکترای دانشگاه‌ها در پژوهشگاه صنعت نفت نیز اشاره کرد و گفت: اعتبارات این طرح از شرکت ملی نفت ایران دریافت شده و قرار است در آینده نزدیک از آن رونمایی شود.

وی به مزیت‌ این طرح نیز اشاره کرد و گفت: دانشجویانی که دانشگاه‌ها به پژوهشگاه معرفی می‌کنند به کمک استاد راهنمای خود می‌توانند روی موضوع‌های مورد نیاز شرکت نفت یا موضوع مورد علاقه خود فعالیت کنند و این موضوع می‌تواند منشأ ایده‌ها و طرح‌های جدید در حوزه نفت و گاز باشد.

وی اعطا اعتبار پژوهشی (گرنت) با دانشجویان و دانشگاه‌ها را از دیگر مزیت‌های این طرح برشمرد و گفت: همه هزینه‌های مربوط به انجام فعالیت‌های مرتبط با رساله دکترا و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد به‌عهده پژوهشگاه صنعت نفت است و آنها می‌توانند از دانش محققان این مجموعه و همچنین آزمایشگاه‌ها و تجهیزات این مرکز بهره‌مند شوند.

کد خبر 307706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =