۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۷
  • کد خبر: 307923
گزیده‌های نفتی هفته

حضور وزیر نفت در صحن علنی مجلس و پاسخ به پرسشی درباره فاز ۱۴ پارس جنوبی، ضرورت اعمال محدودیت‌ها با توجه به شیوع موج سوم کرونا و تقاضای ضعیف برای نفت در بازار جهانی را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

زنگنه در مجلس:‌ وزیر نفت که چهارشنبه این هفته برای پاسخ به پرسشی درباره توسعه پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد، دلیل تأخیر در توسعه پالایشگاه این فاز را تعدد پیمانکاران و تحریم عنوان کرد و در عین حال یادآور شد:‌ در هفت سال اخیر هزاران میلیارد دلار از پارس جنوبی برای کشور درآمد حاصل شده است؛ پارس جنوبی افتخار نظام جمهوری اسلامی است و کسی نمی‌تواند آن را به نام خود تمام کند. زنگنه این را هم گفت: «بدانید ما برخی اوقات در پارس جنوبی برای اینکه یک قطعه را راه‌اندازی کنیم سه بار خرید کرده‌ایم تا به دستمان برسد، بنابراین همکاران ما با سختی کار و جهاد کردند.»

کرونا و نفت: حبیب‌الله سمیع، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت این هفته در گفت‌وگویی با ابراز نگرانی از موج سوم کرونا بر ضرورت اعمال محدودیت‌های سختگیرانه در محیط‌های کاری تأکید کرد و گفت: باید تدابیر لازم برای بازگشت محدودیت‌ها در محیط‌های کاری اتخاذ شود تا بتوان تبعات موج سوم را که به مراتب سهمگین‌تر از دوره‌های پیشین است، کاهش داد. وی تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کووید- ۱۹ را در صنعت نفت ۴۰۰ نفر عنوان کرد. این هفته همچنین بیست‌وهفتمین نشست کمیته مدیریت شرایط اضطراری سطح ۳ شرکت ملی نفت ایران با هدف بررسی تازه‌ترین اقدام‌ها و برنامه‌ها برای مقابله با کرونا برگزار و در آن تأکید شد: با توجه به آغاز فصل پاییز و احتمال افزایش آمار مبتلایان و کشف نشدن داروی اختصاصی کووید- ۱۹، همچنان حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک بهترین راه برای پیشگیری از ابتلاست و باید در این مسیر برنامه‌های آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برای کارکنان افزایش یابد.

پیام‌های وزیر نفت: وزیر نفت این هفته در دو پیام جداگانه درگذشت شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت را به خالد علی الفاضل، وزیر نفت و سرپرست وزارت برق و آب و رئیس‌هیئت مدیره شرکت نفت کویت و درگذشت آقای همایون مطیعی، عضو شورای عالی مهندسی و مخازن نفت و گاز را به خانواده‌اش، جامعه علمی و زمین‌شناسی و کارکنان صنعت نفت تسلیت گفت. زنگنه این هفته در پیامی روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی را تبریک گفت و  تأکید کرد: مخاطرات ذاتی صنعت نفت ایجاب می‌کند نظام مدیریت شرایط اضطراری برای حصول آمادگی در واکنش به وضعیت‌های اضطراری محتمل، استقرار یافته و ارزیابی مداوم می‌شود. همچنین این هفته وزیر نفت پای حکم، علی‌محمد بساق‌زاده را به‌عنوان عضو اصلی هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی امضا کرد.

تقاضای ضعیف برای نفت: مارکو دانند، مدیرعامل شرکت سوئیسی تجارت کالای مرکوریا این هفته با اعلام اینکه بازارهای جهانی نفت قادر به جذب افزایش تولید برنامه‌ریزی‌شده اعضای اوپک پلاس نخواهند بود، زیرا تقاضا همچنان ضعیف‌تر از حد انتظار است، یادآوری کرد: ذخیره‌سازی نفت خام در ماه سپتامبر در حال افزایش بوده است و اگر اوپک برنامه خود را برای تسهیل کاهش تولید در اوایل سال آینده دنبال کند، انباشت نفت در ماه باقی‌مانده به اندازه کافی کاهش نخواهد یافت تا بازار به تعادل برسد. همسو با این موضوع الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در کنفرانس آنلاین وزارتخانه‌های انرژی کشورهای G20 عنوان کرد که بازیگران جهانی حوزه انرژی باید به‌طور مشترک بحران تقاضا را حل کنند. وی این را هم گفت که  تقاضای جهانی نفت به دلیل بحران کنونی در سال جاری تا ۱۰ درصد کاهش یافته است. حالا که بحث روسیه مطرح است این را هم باید به نقل از رویترز گفت که این کشور همچنان رتبه نخست عرضه نفت به چین را حفظ کرد. قیمت نفت اما این هفته به دلیل تشدید ویروس کرونا و نگرانی درباره تقاضای سوخت به زیر ۴۰ دلار رفت.

دیگر اخبار: وزارت نفت در جمع برگزیدگان جشنواره شهید رجایی، بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ نیمه نخست سال آینده، افزایش مقدار ذخیره‌سازی گاز ایران  و ثبت رکورد انتقال ۱۲۸ میلیارد لیتر مواد نفتی در سال ۹۸ سایر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید در جریان چگونگی پیوند نفت و دانشگاه در بخش بالادست قرار بگیرید پیشنهاد می‌شود این دو مطلب «هزینه‌کرد قراردادهای پژوهشی ازدیاد برداشت، چندروزه جبران می‌شود» و «بررسی سناریوهای افزایش تولید نفت گچساران در دانشگاه صنعت نفت» را بخوانید.

کد خبر 307923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =