صنعت پالایش، ایران را در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی روسپید کرد

بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و ارتقای کیفی واحدهای پالایشگاهی در تولید بنزین استاندارد، پیوستن ایران به جمع کشورهای صادرکننده بنزین را به همراه داشت و صنعت پالایش، توانست کشور را در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم‌های خارجی روسپید کند.

به گزارش شانا، با مختومه‌ شدن پرونده واردات بنزین از مهرماه سال ۹۷ برگی تازه پیش روی صنعت پالایش کشور باز شد تا واحدهای پالایشی افزون بر تأمین نیاز داخلی بتوانند پاسخگوی درخواست‌های صادراتی بنزین از کشورهای خارجی نیز باشند.

پیش از این با وجود ۹ پالایشگاه نفتی در کشور، برای جبران کسری بنزین مصرفی به اذعان مسئولان وقت در سال ۸۵ به‌طور میانگین روزانه حدود ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بنزین وارد می‌شده است، با ادامه این روند میلیون‌ها دلار ارزی که می‌توانست در طرح‌های دیگر هزینه و سرمایه‌گذاری شود، صرف واردات بنزین می‌شد، اما امروز با توسعه صنعت پالایش کشور و تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی به رقم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است و دیگر خبری از کنار گذاشتن هزینه برای واردات بنزین به کشور نیست.

با توجه به مصرف افسارگسیخته بنزین در سال‌های گذشته بیم آن می‌رفت که میزان تولیدات پالایشگاه‌ها کفاف نیازهای داخلی را ندهد و در نتیجه به افزایش واردات بنزین منجر شود. این اتفاق ناگوار می‌توانست در شرایط تحریم صنعت نفت را که به‌شدت در تنگنا قرار داده است، دچار بحران عمیق‌تری کند. اگر نگاهی به وضع کشور ونزوئلا انداخته شود، می‌توان وخامت اوضاع را در این باره بهتر و عمیق‌تر درک کرد. فلج شدن پالایشگاه‌های کشور ونزوئلا و در نتیجه کمبود سوخت بحران سختی را پیش روی این کشور قرار داده است، اما ایران با برگ برنده خود یعنی ستاره خلیج فارس توانست از عهده این مسئولیت خطیر به‌خوبی برآید و حتی با ارسال محموله‌های بنزین به ونزوئلا قدرت و اقتدار ایران را مقابل دیگر کشورها گوشزد کند.

امروز کشور با گذار از مرحله‌ای که واردکننده بنزین بود، به یکی از فعال‌ترین کشورهای منطقه در حوزه صادرات بنزین بدل شده است و برای نخستین بار این کالا در میان کالاهای غیرنفتی توانسته است بر سکوی نخست صادرات بایستد. به این ترتیب برای تقویت صادرات غیرنفتی و دوری از خام‌فروشی، خط صادراتی این سوخت راهبردی فعال شد و با هدف‌گذاری در رونق صادرات فرآورده‌های نفتی و ظرفیت تولید روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین برای نخستین بار صادرات محموله‌های بنزین از دیگر فرآورده‌ها پیشی گرفت.

آمارهای صادراتی کشور از این حکایت دارند که در ۶ ماه نخست امسال با وجود تحریم‌ها، ۳۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار کالا به کشورهای خارجی صادر شده است.

با توجه به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلاری صادرات کالاهای غیرنفتی در نیمه نخست امسال باید گفت بنزین در صدر این کالاهای صادراتی توانسته است در ارزآوری کشور نقش قابل توجهی ایفا کند. باید تأکید کرد با توجه به اقدام‌های انجام‌شده تا امروز، صنعت پالایش توانست کشور را مقابل فشارهای خارجی روسپید کند و با همین رویه صادرات فرآورده‌های نفتی به‌خصوص بنزین را رونق خاصی ببخشد تا افزون بر ممانعت از هدررفت نقدینگی به‌منظور واردات بنزین، با صادرات آن به درآمدزایی کشور نیز کمک کند و به اعتبار بین‌المللی کشور بیفزاید.

کد خبر 308003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =