ضعف تقاضای نفت اقتصاد عربستان را با مشکل روبه‌رو کرد

ضعف تقاضای نفت در سه‌ ماه دوم سال جاری میلادی اقتصاد عربستان سعودی را به‌شدت تضعیف کرد.

به گزارش خبرگزاری پلتس از لندن، اداره کل آمار عربستان سعودی روز چهارشنبه (نهم مهرماه) اعلام کرد که اقتصاد این کشور در سه ماه دوم سال هفت درصد ضعیف شده است، زیرا بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان به‌دلیل ضعف تقاضای ناشی از بیماری همه‌گیر ویروس کرونا، به‌شدت آسیب دید. 

افت تاریخی قیمت نفت بیانگر ضرورت تلاش‌های عربستان سعودی برای بالا بردن و تثبیت قیمت‌های نفت خام از طریق ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) بود، زیرا تقاضای جهانی نفت در پی همه‌گیری ویروس کرونا به‌شدت تضعیف شده بود.

این مسئله همچنین مشکلات ریاض در تنوع بخشی به اقتصاد خود و فاصله‌گرفتن از تک بعدی بودن برجسته می‌کند. بیش از دوسوم درآمد عربستان به صنعت نفت این کشور وابسته است.

مقام‌های سعودی اعلام کردند که افت سه‌ ماه دوم بیشتر از ضعف بخش غیرنفتی (۸.۲ درصد) و بخش نفت (۵.۳ درصد) ناشی شده است. 

داده‌های این اداره نشان می‌دهد که فعالیت‌های پالایشی عربستان سعودی در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه پارسال، ۱۴ درصد کاهش یافته است.

وزارت دارایی عربستان سعودی پیش از این گزارش داده بود که درآمد نفت این کشور در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ نسبت به پارسال ۳۵ درصد کاهش یافته، این در حالی است که درآمد غیرنفتی ریاض ۳۷ درصد کاهش یافته بود.

اداره آمار عربستان اعلام کرد که این کشور در سه‌ماه دوم امسال با کسری حساب جاری معادل ۶۴ میلیون و ۴۰۰ میلیارد ریال (۱۸ میلیارد دلار) یا ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی روبه‌رو شده، این در حالی است که این کشور یک سال پیش دارای مازاد ۴۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالی یا ۵.۸ درصد تولید ناخالص داخلی بود.

کد خبر 308030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =