۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹
  • کد خبر: 308048
قطارِ «گازرسانی روستایی» به کجا رسید؟

گازرسانی روستایی در حالی تداوم دارد که تعداد روستاهای گازرسانی شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و از تیرماه ۱۳۹۲ تاکنون بیش از دو برابر شده است.

به گزارش شانا، در سال ۱۳۹۲ بود که وزارت نفت مطالعه وسیع و جامعی را برای روش اقتصادی و بهینه انرژی‌رسانی به نقاط کشور انجام داد که طبق آن روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای قابلیت گازرسانی با تعیین حداکثری از هزینه به ازای هر خانوار روستایی شناسایی شدند.

در اقدام دیگر، وزارت نفت با همکاری مجلس ایده خرید صرفه‌جویی مصرف انرژی را ابتدا به تبصره ۲ قانون بودجه ۱۳۹۳ و پس از آن به ماده ۱۰ قانون رفع موانع تولید تبدیل کرد. این ایده سبب شد که سرمایه‌گذاری برای گازرسانی روستایی بدون فشار به دولت و استفاده از منابع آن و از راه‌های مختلف از جمله به‌کارگیری سرمایه‌های مردمی (انتشار اوراق) در سال‌های گذشته انجام شود.

طبق بررسی‌های انجام‌شده در کشور حدود ۴۵ هزار روستای قابل گازرسانی وجود داشته است که از این تعداد در آغاز دولت یازدهم تنها ۱۴ هزار روستا از گاز طبیعی بهره‌مند بودند. این تعداد از تیرماه ۱۳۹۲ تاکنون دو برابر شده است و هم‌اکنون بیش از ۳۲ هزار روستا و حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار زیر پوشش شبکه سراسری گاز قرار گرفته‌اند که با روستاهای گازرسانی‌شده از آغاز گازرسانی به روستاهای ایران تا ابتدای دولت یازدهم برابری می‌کند.

سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای گازرسانی روستایی در کشور از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۲۹ هزار میلیارد تومان بوده است؛ در این بازه زمانی حدود ۱۸ هزار روستای جدید از گاز بهره‌مند شدند که در این تعداد روستا به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار روستایی گازرسانی شد و به گفته معاون وزیر نفت در امور گاز، تعداد روستاهای متصل به شبکه گاز کشور به ۳۵ هزار روستا می‌رسد که به این ترتیب در مجموع دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲۱ هزار روستا به شبکه گاز کشور متصل شده و خواهند شد که تقریبا معادل گازرسانی به بیش از ۵۰ روستا در هر هفته است.

براساس این گزارش، در یک سال اخیر و از ابتدای مهر ۱۳۹۸ تا مهر ۱۳۹۹ هم حدود ۲ هزار و ۵۰۰ روستا با جمعیتی حدود ۱۴۰ هزار خانوار در کشور از گاز طبیعی بهره‌مند شدند؛ با این اقدام‌ها ضریب بهره‌مندی خانوارهای روستایی ایران از گاز طبیعی اکنون به ۸۲ درصد رسیده است.

نکته قابل توجه این است که «گازرسانی» کمک بزرگی به توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد صنایع تکمیلی در روستاها کرده است و این اقدام چه در بعد احداث خطوط اصلی انتقال گاز و به‌طور ویژه در مرحله ایجاد شبکه توزیع با پشتوانه سازندگان داخلی و با به‌کارگیری متخصصان و نیروی کار ۱۰۰ درصد ایرانی انجام می‌شود.

عمق ساخت داخل در بخش توزیع نیز ۱۰۰ درصد است و گازرسانی سبب زنجیره‌ای از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و ایجاد تقاضا برای کالاهای ایرانی در کشور شده است.

حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز نیز اعلام کرده است که روند پرشتاب گازرسانی به‌ویژه در مناطق محروم و روستایی ادامه دارد و تا پایان امسال ۲۸ استان سبز و از ضریب نفوذ ۹۵ درصدی گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند.

افتتاح و بهره‌برداری پروژه‌های گازرسانی در کشور از شهریورماه امسال رونق بیشتری گرفت و هر روز خبر تازه‌ای از گازرسانی به مناطق سخت‌گذر و روستاهای کشور به گوش می‌رسد؛ اقدامی که بیژن زنگنه، وزیر نفت از آن با عنوان پویش استان سبز یاد کرد.

در ادامه این مسیر عصر امروز (دوشنبه، ۱۴ مهرماه) بهره‌برداری و عملیات اجرایی ۳۰۱ پروژه گازرسانی در استان کرمان کلید خورد. در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی روستایی و عشایری کشور که با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و بیژن زنگنه، وزیر نفت به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گازرسانی به ۱۴۶ روستا، پنج شهر و ۱۵۰ صنعت با اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومان آغاز شد.

تربتی در این آیین اعلام کرد که در ابتدای دولت یازدهم ۴۴۹ روستای کرمان از گاز طبیعی بهره‌مند بودند که این تعداد اکنون به هزار و ۳۳۷ روستا رسیده و ۳۶۳ پروژه نیز در حال انجام است.

کد خبر 308048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =