اظهارنظر مدیران حوزه انرژی جهان درباره چالش‌های بازار نفت

۱۲ نفر از مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی مانند آرامکو، توتال، شل، شورون و آکسیدنتال به همراه وزیران انرژی امارات و هند و همچنین دبیرکل اوپک در مجمع «انرژی اینتلیجنس» درباره چالش‌های موجود بازار گفت‌وگو کردند.

به گزارش شانا، هفته گذشته مدیران نفتی و تصمیم‌سازان حوزه انرژی در کنفرانسی سه‌روزه درباره راه‌حل چالش‌های موجود گفت‌وگو کردند. مجمع انرژی اینتلیجنس از ۴۰ سال پیش به‌طور سالانه در لندن برگزار می‌شد، اما امسال این نشست به‌صورت آنلاین انجام شد که شرکت در آن را برای علاقه‌مندان در کشور آسان‌تر کرد.

نشست سال ۲۰۲۰ میلادی به بررسی آثار همه‌گیری کرونا بر صنعت انرژی و جست‌وجوی پیوسته راه‌حلی برای تعدیل گسترده دوباره انرژی: عواقب آب و هوایی و کرونا پرداخت. آنچه می‌خوانید گفته‌های ۱۲ نفر از مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی مانند آرامکو، توتال، شل، شورون و آکسیدنتال به همراه وزیران انرژی امارات و هند و دبیرکل اوپک در این نشست است.

مدیرعامل آرامکو: بازیابی تقاضای نفت در ۲۰۲۲

امین ناصر، مدیرعامل شرکت سعودی آرامکو عربستان که جایزه بهترین مدیر نفتی سال ۲۰۲۰ را از همتایانش دریافت کرد، در این مجمع گفت: انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت با محدود شدن عرضه در سال ۲۰۲۲ به سطوح پیش از کرونا برسد؛ اتفاقی که می‌تواند سبب کمبود عرضه شود.

وی همچنین بر این باور است که چین بار دیگر در مرکز توجه قرار خواهد گرفت و بیشترین سهم را در بهبود نفت خواهد داشت. در کنار چین، کشورهای در حال توسعه شرق آسیا و دیگر نقاط جهان نیز به این بهبود کمک خواهند کرد.

مدیرعامل آرامکو معتقد است کاهش هزینه سبب ایجاد کمبودی بلندمدت شود.

مدیر اکسیدنتال پترولیوم: بهبود نفت اواخر سال آینده اتفاق می‌افتد

برخلاف ناصر، ویکی هولاب مدیرعامل شرکت آمریکایی اکسیدنتال پترولیوم در این نشست گفت: موازنه عرضه و تقاضا اواخر سال ۲۰۲۱ رخ خواهد داد.

وی معتقد است تولید نفت آمریکا سال آینده اندکی بهبود می‌یابد، اما هیچ وقت به سطح ۱۳ میلیون بشکه که اواخر ۲۰۱۹ رخ داد، نخواهد رسید.

مدیرعامل اکسیدنتال پترولیوم تأکید کرد: بازگرداندن ۲ میلیون بشکه‌ای که ما به‌تازگی از دست دادیم و افزایش تولید ورای آن بسیار دشوار است

هولاب اظهار کرد: حجم تقاضا هم‌اکنون به ۹۴ میلیون بشکه در روز رسیده است و مدتی طول می‌کشد تا به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز برسد.

از نظر هولاب اوج و افول تقاضا در پی اوج و افول عرضه رخ می‌دهد.

سهیل المزروعی؛ تأکید بر گام بعدی توافق اوپک پلاس

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در مجمع انرژی اینتلیجنس گفت: اوپک پلاس قصد دارد از ابتدای سال ۲۰۲۱ کاهش تولید را تسهیل کند که طبق توافق این ائتلاف در آوریل امسال است.

وی افزود: در اوپک پلاس برنامه‌ای تنظیم کردیم و آن برنامه با تقریباً ۱۰ میلیون یا ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه کاهش تولید روزانه آغاز شد. این حجم اکنون کاهش یافته و بار دیگر آخر امسال و در حالی که وارد سال نو میلادی می‌شویم نیز تسهیل می‌شود.

وزیر انرژی امارات ادامه داد: بر مبنای این توافق، کاهش تولید هم‌زمان با رشد اقتصاد جهانی و تقاضای نفت تسهیل خواهد شد. قرار است از ژانویه از حجم کاهش تولید ۲ میلیون بشکه در روز کاسته شود.

المزروعی گفت: بر این باورم که حجم با توجه به مقدار افزایش تقاضا محاسبه شده است.

دبیرکل اوپک: قیمت نفت سقوط نمی‌کند

محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پاسخ به پرسشی درباره احتمال افزایش تولید اوپک پلاس از ژانویه سال آینده میلادی گفت: ائتلاف اوپک پلاس اواخر نوامبر وقتی درباره سیاست خود تصمیم می‌گیرد، اطمینان حاصل خواهد کرد قیمت‌ها دوباره سقوط نخواهند کرد.

وی افزود: تقاضا آن‌طور که انتظار می‌رفت رشد نکرده است، می‌خواهم به شما اطمینان دهم که اوپک و شرکای غیراوپکی به آنچه می‌دانند بهترین (راهکار) است، ادامه خواهند داد تا اطمینان یابند مانند آنچه پیش از این دیدیم بازار به‌طور بی‌سابقه‌ای سقوط نکند.

دبیرکل اوپک تأکید کرد: باید واقع‌گرا باشیم و بدانیم که احیای تقاضا به رقمی که اوایل امسال پیش‌بینی شده بود، نخواهد رسید و تقاضا همچنان ضعیف به نظر می‌رسد.

وزیر نفت و گاز هند: به برنامه توسعه صنعت انرژی ادامه می‌دهیم

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند که سومین مصرف‌کننده بزرگ انرژی دنیاست بر این باور است که کشورش تنها نقطه باقی مانده برای سرمایه‌گذاری عظیم انرژی است. وی معتقد است که با وجود فشار همه‌گیری کرونا، هیچ برنامه‌ای برای تغییر در راهبرد افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارد.

پرادهان افزود: هند تنها بازار پویا برای سرمایه‌گذاری است. تقاضا اندکی کاهش یافته، اما اطمینان داریم که از طرح‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی منحرف نخواهیم شد.

وزیر نفت هند افزود: هند به سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد دلاری برای گذار به اقتصاد گاز محور متعهد است. برای این کار، هند در حال توسعه پایانه‌های وارداتی، خطوط لوله و شبکه‌های توزیع است و دولت به امضای قراردادهای جدید برای دریافت گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) ادامه خواهد داد.

مدیرعامل ادنوک: ظرفیت تولید را به ۵ میلیون بشکه در روز می‌رسانیم

ادنوک، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت امارات قصد دارد تولید روزانه نفت خود را تا سال ۲۰۳۰ به ۵ میلیون بشکه در روز برساند.

سلطان الجابر، مدیرعامل ادنوک گفت: با وجود تأثیری که شیوع کرونا بر تقاضا گذاشته و روند گذار انرژی، بر هدف تولید خود تا پایان دهه پایبند و بر این باور است که دنیا هم‌زمان با رشد اقتصاد در دهه‌های پیش رو به عرضه قابل توجهی از نفت و گاز نیازمند خواهد بود.

وی افزود: هم‌زمان، در کوتاه‌مدت امارات و به‌ویژه ادنوک از نزدیک بر آثار محدودیت‌های جدید کرونا و انعکاس احتمالی آن در قدرت یا سرعت بازیابی اقتصادی نظارت خواهد کرد. این شرکت در زمان شیوع کرونا ظرفیت تولیدش را به ۴ میلیون بشکه در روز رساند.

وزیر انرژی استان آلبرتای کانادا: ۱۶ درصد تولید نفت آلبرتا خارج غیرعملیاتی می‌ماند

سونیا سَوِج، وزیر انرژی استان غربی آلبرتای کانادا در نشست مجمع انرژی اینتلیجنس گفت: حدود ۱۶ درصد از تولید نفت خام این منطقه متوقف باقی می‌ماند. این رقم با ۲۲ درصد معادل ۸۸ هزار بشکه در روز ابتدای شیوع کرونا قابل قیاس است.

وی ادامه داد: تولید به آهستگی بازمی‌گردد، بازیابی کامل تولید شن‌های نفتی نیازمند قیمت‌های بالاتر و همچنین بازگشت تقاضای آمریکاست، زیرا این کشور خریدار ۹۷ درصد نفت صادراتی کاناداست.

مدیر پارسلی انرژی: تولید آمریکا به ۱۳ میلیون بشکه در روز باز نمی‌گردد

مت گلگر، مدیرعامل پارسلی انرژی در این نشست گفت: تولید آمریکا به رکورد ۱۳ میلیون بشکه روزانه که در ماه نوامبر پارسال ثبت شد بازنمی‌گردد و در بهترین حالت در ۵ تا ۱۰ سال آینده به‌طور پیوسته در سطح ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز می‌ماند.

به گفته وی، بازگشت محتاطانه تقاضا پس از کرونا در کنار کاهش شدید استخراج از چاه‌های شیل سبب می‌شود بازگشت به ۱۳ میلیون بشکه تولید روزانه امکان‌پذیر نباشد.

مدیرعامل پارسلی انرژی تأکید کرد ممکن است تولید آمریکا به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسد، اما مداومت نخواهد داشت. تولید این کشور هفته گذشته ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود.

مدیرعامل توتال: انتظار دارم کاهش انتشار کربن تعدیل شود

پاتریک پویانه، مدیرعامل توتال فرانسه در این مجمع گفت: انتظارها از فرآیند تجمیع و ذخیره کربن (CCS) به‌عنوان راهی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ممکن است نیازمند تعدیل باشد.

به گفته وی، پروژه‌هایی بیشترین شانس موفقیت را با این روش دارند که به تأسیسات ذخیره‌سازی دریایی نزدیک باشند، به‌طوری که هم‌اکنون به یارانه سنگین دولتی محتاج‌اند.

به گفته این مدیر نفتی، فرآیند تجمیع و ذخیره کربن در همه برنامه‌های کنونی برای محدود کردن تغییرات آب و هوایی نقش دارد و توتال می‌خواهد یک پروژه جدید در پایانه آنتورپ یا در پالایشگاه زیلند هلند که به همراه لوک اویل روسیه مالکیت آن را دارد، آغاز کند.

تأکید شورن بر موانع  CCS

مایک ویرث، مدیرعامل شرکت نفتی شورون آمریکا نیز مانند پویانه گفت: شورون در حال استفاده از فرآیند تجمیع و ذخیره کربن است.

به گفته وی، شورون در حال اجرای پروژه‌ای در میدان گازی گرگون استرالیاست که نسبت به دیگر پروژه‌های تجمیع کربن مزایایی دارد.

مدیرعامل شرکت نفتی شورون آمریکا تأکید کرد با وجود انتظار پیشرفت فناورانه در این باره، به کار بیشتر بر سر چارچوب‌های قانونی و خط‌مشی برای ذخیره‌سازی بلندمدت کربن نیاز دارد.

شل و خدمت به مشتریان

بن ون بوردن، مدیر اجرایی شل در مجمع انرژی اینتلیجنس گفت: شرکت‌های انرژی باید به دنبال فرصت‌هایی برای ارائه خدمات به مشتریان فراتر از پمپ بنزین‌ها باشند.

وی افزود: در بعضی از موارد ما حتی به پیشنهادهای دیگری مانند پهنای باند نیز مراجعه کرده‌ایم، من پیشنهاد نمی‌کنم که این مسئله تجارت اصلی ما باشد، اما نشان می‌دهد شما می‌توانید به روش‌های مختلفی از سیستم مشتری خود استفاده کنید و حالا فکر کنید که این امر در نسل بعدی شارژ خارج از خانه، شارژ در مقصد، شارژ در حال حرکت و شاید هیدروژن و... یا دیگر خدماتی که می‌توانید در انتقال انرژی به آنها فکر کنید، پیش رود.

احتمال خروج پتروناس از تأسیسات نفتی عراقی

تنگکو محمد توفیق تنگکو عزیز، مدیرعامل شرکت ملی نفت مالزی (پتروناس) گفت: با سقوط قیمت نفت در سال جاری میلادی، این شرکت مالزیایی دولتی به فکر بررسی خروج از میدان نفتی قراف در جنوب عراق افتاده است.

وی اظهار کرد: با سناریوی نفت ۴۰ دلاری نیازمند مرور اهداف پتروناس در میدان نفتی قراف هستیم و با مسئولان دولتی عراقی درباره اقتصادی بودن تولید در این میدان مشورت می‌کنیم. پتروناس قراف سهم ۴۵ درصدی دارد.


منبع: روزنامه دنیای‌ اقتصاد

کد خبر 308601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =