اولویت کمیته نظارتی اوپک پلاس بهبود پایبندی به توافق کاهش عرضه است

اولویت کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک پلاس پایبندی همه اعضای شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری برای کاهش عرضه نفت به‌منظور برقراری ثبات در بازارهای جهانی است.

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه اوپک، بیست‌وسومین نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به JMMC روز دوشنبه (۲۸ مهرماه) به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و همکاری الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد.

این کمیته درگذشت شیخ صباح آل احمد الجابر الصباح، امیر فقید کویت در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰ (هشتم مهرماه) را به دولت و مردم کویت صمیمانه تسلیت گفت. اعضا همچنین آن مرحوم را به‌ دلیل رهبری عالی و دیپلماسی زیرکانه در سطح ملی و جهانی بسیار تحسین کردند و به‌عنوان یکی از مدافعان وفادار اوپک ستودند. الصباح در میان کسانی که او را می‌شناختند به عنوان فردی با وقار، سخاوتمند و مهربان شناخته می‌شد.

این کمیته گزارش ماهانه تهیه‌شده توسط کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک (JTC) و تحولات بازار جهانی نفت از زمان آخرین نشست خود در ۱۷ سپتامبر سال  ۲۰۲۰ (۲۷ شهریورماه ۹۹) و چشم‌اندازهای بازار را برای سال ۲۰۲۱ بررسی کرد.

کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک بر نقش مثبت توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در حمایت از ثبات و بهبود بازار جهانی نفت تأکید کرد.  

در همین حال، بر تصمیم تاریخی همه کشورهای شرکت کننده در دهمین نشست فوق‌العاده وزارتی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در ۱۲ آوریل سال ۲۰۲۰ برای کاهش تولید نفت خام و تصمیم‌های اتخاذ شده در نشست اخیر ۱۷۹ اوپک و یازدهمین نشست وزیران کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در ششم ژوئن ۲۰۲۰ (۱۷ خردادماه) تأکید شد.

اعضای این کمیته بر تعهد همه کشورهای شرکت‌کننده برای دستیابی به پایبندی کامل و جبران تخلف‌ها در برنامه‌های جبرانی ارائه‌شده به این کمیته برای مدت تمدیدشده تا ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ تأکید کردند. به این ترتیب، از همه کشورهای شرکت‌کننده خواسته شد تلاش خود را برای جبران تخلفشان افزایش دهند تا به هدف تعادل بازار برسند و از تأخیر در این فرآیند جلوگیری شود.

این کمیته داده‌های تولید نفت خام مربوط به ماه سپتامبر ۲۰۲۰ را بررسی و از عملکرد مثبت کشورهای عضو و غیر عضو اوپک شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری و پایبندی ۱۰۲ درصدی آنها استقبال کرد.

این سطح از پایبندی (بدون در نظر گرفتن کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی در ژوئن ۲۰۲۰) بالاترین مقدار از ماه مه ۲۰۲۰ به شمار می‌آید. افزون بر این، کشورهایی که در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ تخلف‌های پیشین و تولید بیش از سهمیه خود را جبران کردند، روزانه ۲۴۹ هزار بشکه از تولید کاستند.

این کمیته از آن دسته از اعضای شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری که در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ داوطلبانه کاهش تولید خود را - حتی برای جبران تخطی خود -  تشدید کردند، قدردانی کرد. 

کمیته نظارتی اوپک پلاس بار دیگر درخواست خود را از کشورهایی که هنوز به پایبندی کامل نرسیده‌اند، برای اجرای سریع تعهدهای خود - از جمله برنامه جبرانی - تکرار کرد.

این کمیته نیز تأکید کرد که عملکرد ضعیف برخی اعضا نه‌تنها در برابر سایر کشورهای پایبند ناعادلانه است، بلکه برای برقراری تعادل دوباره بازار نفت نیز مضر است.

کمیته نظارتی اوپک پلاس شاهد کند شدن بهبود اقتصادی به‌دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در اقتصادهای بزرگ، به‌ویژه در قاره آمریکا، آسیا و اروپاست.

این کمیته بر شکنندگی بازار و تردید قابل توجه موجود به‌ویژه درباره تقاضای نفت تأکید کرد و از همه کشورهای شرکت‌کننده خواست هوشیار باشند.

کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از کمیته مشترک فنی و دبیرخانه این سازمان به دلیل همکاری‌هایشان تشکر کرد.

نشست‌های آینده کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک و کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک به ترتیب در تاریخ‌های ۱۶ و ۱۷ نوامبر (۲۶ و ۲۷ آبان‌ماه) برگزار می‌شود.

کد خبر 308612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =