پیشرفت فاز نخست طرح انتقال نفت گوره به جاسک از ۷۶ درصد گذشت

پیشرفت فاز نخست طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک به ۷۶.۵ درصد رسیده و این طرح ملی با وجود مصائب تحریم و همچنین شیوع ویروس کرونا در کشور، با بسیج حداکثری امکانات و نیروها مطابق برنامه در حال پیشروی است.

علی جعفرزاده، قائم‌مقام طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک در شرکت متن در گفت‌وگو با شانا درباره آخرین وضع پیشرفت این طرح توضیح داد: هم‌اکنون پیشرفت فاز نخست طرح به ۷۶.۵ درصد رسیده است و تمام امکانات و نیروها بسیج شده‌اند تا فاز نخست این طرح راهبردی تا پایان سال به بهره‌برداری برسد و انتقال بیش از ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام از گوره به جاسک امکان‌پذیر شود.

وی احداث خط لوله، تلمبه‌خانه‌های ۲ و ۴، ۲ ایستگاه توپکرانی و برق‌رسانی را از جمله اهداف فاز نخست طرح ملی گوره-جاسک عنوان کرد و گفت: تا پایان سال، ۲ میلیون بشکه از ظرفیت مخازن جاسک نیز به مدار خواهد آمد.

قائم‌مقام طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک با بیان اینکه هم‌اکنون پیشرفت بخش احداث خط لوله طرح به بیش از ۶۲ درصد رسیده است، ادامه داد: تاکنون نزدیک به ۷۰۰ کیلومتر خط لوله به سایت تحویل و بیش از ۳۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است که بر اساس برنامه پیش‌رو، تمام گستره خط لوله که حدود هزار کیلومتر است تا پایان امسال تست، نصب و عملیاتی خواهد شد.

جعفرزاده با اشاره به استفاده حداکثری از کالاها و تجهیزات ساخت داخل در این طرح ملی، به ورق ترش، لوله‌ها، شیرآلات ۴۲ اینچی، شیرهای دستی و کنترلی، سیستم کنترل و... به‌عنوان مصادیق اصلی ساخت داخل در طرح اشاره و عنوان کرد: حدود ۹۵ درصد کالاهای طرح از محل تولیدات داخل تأمین شده و به واسطه اجرای این طرح برای حدود ۸ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۱۵ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی صورت گرفته است.

جعفرزاده با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مسیر اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، گفت: واقعیت این است که کرونا شرایط کار را بسیار سخت‌تر کرده و با وجود این، دست‌اندرکاران طرح بدون هیچ تعطیلی و بی‌وقفه برای به ثمر رساندن این طرح در تلاش هستند.

طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود. از اهم پروژه‌های این طرح ملی، می‌توان به تأمین و احداث یک‌هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با نفت ترش، احداث پنج تلمبه‌خانه و سه ایستگاه بین‌راهی خط لوله و برق‌رسانی به آنها، احداث ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تأسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تأسیسات جانبی آن در سواحل مکران اشاره کرد.

کد خبر 308782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =