بررسی پدیده تبدیل انرژی در سخنرانی‌های ماهانه گاز جی‌ئی‌سی‌اف

مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) و آژانس بین المللی انرژی‎های تجدیدپذیر (IRENA) در نشستی مشترک پدیده تبدیل انرژی را بررسی کردند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از دبیرخانه جی‌ئی‌سی‌اف، فرانسسکو لا کمرا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر در چهل‌وششمین دوره از سخنرانی‌های ماهانه گاز با عنوان «تبدیل انرژی: راه پیش رو» سخنرانی کرد. این رویداد بر شتاب انتقال مداوم انرژی متمرکز بود و بر نقش سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پیشرو به عنوان پاسخی طولانی‌مدت به بحران ناشی از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا تأکید داشت.

یوری سنتورین، دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف در سخنرانی افتتاحیه این رویداد بر سال‌ها همکاری این دو نهاد تأکید و اظهار کرد: رابطه این دو نهاد طبیعی است، رابطه‌ای که آغاز کرده‌ایم و رابطه‌ای که قصد داریم در آینده تحکیم کنیم و ادامه دهیم، جی‌ئی‌سی‌اف می‌تواند نقش مؤثری در موفقیت ابتکارعمل‌های ایرنا داشته باشد.

وی افزود: توسعه پایدار تنها واژه و «سبزشویی» نیست و واقعیت زمان ماست. تغییرات آب و هوایی که توسعه انرژی تجدیدپذیر به دنبال معکوس کردن آن است، خود را به صورت آتش‌سوزی جنگل‌ها، افزایش سطح آب دریا، الگوهای غیرمعمول آب و هوایی و در نتیجه مهاجرت‌های گسترده نشان می‌دهد. 

کمرا در سخنرانی خود به یافته‌های عمده چشم‌انداز انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی ایرنا و آخرین ارائه‌ها و تحقیق‌ها در این زمینه اشاره کرد و مسیر انتقال انرژیی را که با اهداف آب و هوایی جهانی تا سال ۲۰۵۰ همسوست و از نظر فنی و اقتصادی مقرون به صرفه است، ارائه داد.

وی تأکید کرد: ثابت شده است که افزایش رقابت‌پذیری هزینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و سیاست‌های انرژی حمایتی دولت‌ها، عامل اصلی انتقال مداوم و سازگار انرژی است.

نقش مهم و ظرفیت قابل توجه صنعت گاز طبیعی در پیشرفت سیستم‌های انرژی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد، در کنار اهداف بلندمدت توافق پاریس بخش اصلی این سخنرانی را به خود اختصاص داد. بر اساس پیش‌بینی‌های جی‌ئی‌سی‌اف، گاز طبیعی سریع‌ترین رشد سوخت‌های فسیلی در سبد انرژی جهانی را خواهد داشت و سهم خود را از ۲۳ درصد کنونی، تا سال ۲۰۵۰ به ۲۸ درصد افزایش می‌دهد. 

به همین دلیل هیدروژن در مقابل صنعت انرژی که به رشد انرژی سبز توجه دارد، از اهمیت حیاتی برخوردار است. از این رو، شاهد علاقه قابل توجه بسیاری از کشورها در تسریع پروژه‌های هیدروژنی هستیم. 

کمرا تصریح کرد: زیرساخت‌های گاز موجود در ترکیب با هیدروژن مبتنی بر انرژی تجدیدپذیر، در یک دوره انتقالی در کنار گاز طبیعی ترکیب شده با فرآیند تجمیع و ذخیره کربن (CCS) برای تولید هیدروژن آبی می‌تواند نقشی اساسی در تولید و توزیع افزایشی هیدروژن تا سال ۲۰۵۰ بازی کند.

تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر فرآیندهای تبدیل انرژی از دیگر موضوع‌های مطرح شده در این سخنرانی بود و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر بر سرمایه‌گذاری‌های لازم و به‌موقع در زمینه فناوری‌ها و زیرساخت‌های لازم برای پیشبرد انتقال انرژی با وجود موانع ناشی از شیوع کرونا تصریح کرد. 

در پایان دو طرف به بیانیه اخیر نشست وزیران انرژی گروه ۲۰ G20 که از همه ذینفعان - از جمله جی‌ئی‌سی‌اف و آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر - خواسته بود همکاری و مشارکت خود را تقویت کنند اشاره شد.

دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف و مدیر کل ایرنا توافق کردند که گفت‌وگوی مداوم در سطح سران و کارشناسان را در زمینه‌های همسو، بیشتر تقویت کنند تا فصلی نو را در زمینه رشد انتقال انرژی رقم زنند.

کد خبر 308819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =