قدردانی رئیس‌جمهوری از توسعه‌دهندگان پارس جنوبی

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در واکنش به گزارش وزیر نفت درباره «توسعه میدان گازی مشترک پارس جنوبی و قرار گرفتن ایران در رتبه سوم تولید گاز جهان» نوشت:‌ «از همه مدیران، مهندسان و کارگران که چنین افتخاری را برای ایران عزیز خلق کرده‌اند، تقدیر و تشکر شود».

به گزارش شانا، در گزارش بیژن زنگنه، وزیر نفت به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری آمده است:

«به استحضار می‌رساند میدان مشترک پارس جنوبی با بیش از ۱۴ تریلیون مترمکعب ذخیره درجا، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است که توسعه آن به همراه زنجیره پتروشیمی‌های پایین‌دست آن در طرف ایرانی از سال ۱۳۷۶ آغاز شده و در بیش از دو دهه گذشته با حدود ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، تمدنی عظیم را در منطقه عمومی پارس رقم زده است.

با توسعه این میدان نه‌تنها مجموع تولید گاز کشور به رکورد تاریخی ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده، بلکه کشور با پیشی گرفتن از کشور قطر در رتبه سوم تولید گاز جهان قرار گرفته و پوشش گازرسانی کشور به بیش از ۹۴ درصد کل جمعیت رسیده است، همچنین به اتکای حجم عظیم آنها و مایعات گازی تولیدی از میدان پارس جنوبی تاکنون ۱۹ مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید بیش از ۳۴ میلیون تن محصولات پتروشیمی در منطقه عمومی پارس به بهره‌برداری رسیده و ۱۵ طرح پتروشیمی دیگر نیز در دست اجرا است.

آنچه در پارس جنوبی انجام شده، نه‌تنها در سطح ایران، بلکه حتی در سطح منطقه و جهان بی‌سابقه بوده است و بدون تردید افتخار ابرپروژه پارس جنوبی، توسعه صنعت گاز و به همین ترتیب جهش‌های صنعت پتروشیمی به‌طور انحصاری متعلق به جمهوری اسلامی است.

کتاب «توسعه و تولید از میدان گازی پارس جنوبی» که یک نسخه از آن به پیوست جهت استحضار حضرتعالی ایفاد می‌شود، کارنامه اقدام‌های انجام شده برای توسعه میدان پارس جنوبی از سال ۱۳۹۲ تاکنون است که سبب شده ظرفیت تولید از این میدان با ۴۲۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش نسبت به سال ۱۳۹۲ به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز هم‌اکنون برسد.

بهره‌برداری مؤثر از این گنج پرارزش و ایجاد زنجیره ارزش در پایین‌دست آن حاصل مجاهدت‌های خاموش صدها هزار مدیر، مهندس و کارگر در سازمان‌های مختلف کارفرمایی، پیمانکاران بخش‌های مختلف و کارخانه‌هاست که بدون منت در حال توسعه و آبادانی کشور هستند و نقش بسزایی را در ارتقای تاب‌آوری اقتصاد کشور به‌ویژه در شرایط تحریم ایفا کرده‌اند».

این پیام از سوی محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری برای وزیر نفت ارسال شده است.

کد خبر 308848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =