کاهش ۸۰ درصدی فوت و مسمومیت ناشی از گازگرفتگی با نصب صحیح دودکش‌ها

رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌یی) شرکت ملی گاز ایران از کاهش ۸۰ درصدی فوت و مسمومیت ناشی از استنشاق منواکسید کربن با نصب صحیح دودکش‌ها خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، غلامرضا بهمن‌نیا در این باره گفت: مهم‌ترین دغدغه‌ ما، نگرانی از حوادث و اتفاق‌های ناشی از استفاده نادرست از وسایل گازسوز است که بر همین اساس، هر سال توصیه‌هایی را در آستانه ورود به فصل سرما برای هم‌وطنان داریم که این توصیه‌ها در واقع پیام شرکت ملی گاز ایران برای پیشگیری از حوادث ناگوار در این زمینه است.

وی ادامه داد: سال ۹۸ بیش از ۲ هزار حادثه در مجموع مشترکان خود داشتیم که متأسفانه از این تعداد، ۳۶۴ مورد منجر به فوت شد که مهم‌ترین عامل مرگ و میر در این آمار، فوت بیش از ۲۱۱ نفر از هموطنان‌ به دلیل گازگرفتگی با گاز مونواکسید کربن بود که آن هم به‌دلیل احتراق ناقص در وسایل گازسوز اتفاق افتاد.

رئیس اچ‌اس‌یی شرکت ملی گاز تصریح کرد: این آمارها نشان‌ می‌دهدهمه جامعه آماری ایران، دست در دست هم باید در قالب مسئولیت اجتماعی خود را بیش از پیش در استفاده مناسب از دستگاه‌های گازسوز در منازل، آگاه کنند و سطح اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و آموزش لازم در این زمینه را افزایش دهیم.

بهمن‌نیا با بیان اینکه طبق آمارها و تحلیل‌های ارائه‌شده متوجه شدیم بیش از ۸۰ درصد از دلایل این حوادث و فوت مربوط به استفاده نامناسب از دودکش‌هاست، اظهار کرد: به‌راحتی می‌توان جلو بیش از ۸۰ درصد این حوادث را که گاه به فوت منجر می‌شود فقط با توجه ویژه به دودکش‌ها در مجموعه تجهیزات گازسوز منازل گرفت.

وی تأکید کرد: دقت در نصب اصولی دودکش‌ها بیش از ۲۲ درصد، مسدود نبودن مجاری دودکش‌ها بیش از ۱۲ درصد و استفاده نکردن از دودکش‌های غیراستاندارد می‌تواند بیش از ۱۰ درصد از حوادث این‌چنینی را کاهش دهد.

رئیس اچ‌اس‌یی شرکت ملی گاز همچنین گفت: البته عوامل دیگری هم در این موضوع دخیل هستند، اینکه در بسیاری از مکان‌ها یا به هیچ‌وجه از دودکش استفاده نمی‌شود یا دودکش‌های مدل H کاربردی ندارند، یا از بخاری داخل فضاهای محدود استفاده می‌شود که به نظر می‌رسد این موارد از جمله اقدام‌ها و فعالیت‌هایی است که مردم می‌توانند آگاهانه جلو آنها را بگیرند.

بهمن‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود، ایجاد فرهنگ خوب ایمنی در منازل را راهکاری مؤثر برای جلوگیری از این نوع حوادث دانست و افزود: به‌عنوان رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌یی) شرکت ملی گاز ایران، پیام این شرکت در قالب یک مسئولیت اجتماعی و نه یک وظیفه سازمانی را یادآور می‌شوم که یک بازدید ساده یا یک توجه ویژه به وضع دودکش‌ها می‌تواند بیش از ۸۰ درصد احتمال خطرپذیری فوت یا حادثه ناشی از گازگرفتگی را در منازل کاهش دهد.

وی یادآور شد: برخی دیگر از عوامل مؤثر در زمینه کاهش این حوادث، توجه به دستگاه‌های تهویه در منازل، استفاده از وسایل مناسب برای گرمایش و دقت در نحوه سوخت و احتراق مجموعه وسایل گازسوز داخل خانه است تا به این ترتیب، بتوان از انتشار گاز مونواکسید کربن که به مرگی خاموش منجر می‌شود، تا حد امکان جلوگیری کرد.

کد خبر 308883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =