افزایش عرضه اوپک در پی ازسرگیری تولید نفت لیبی

بررسی رویترز نشان داد که عرضه نفت اوپک با شروع دوباره تولید لیبی و با افزایش صادرات عراق افزایش یافته است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، نتایج بررسی‌ها نشان داد که تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه اکتبر برای چهارمین ماه افزایش یافته است، زیرا ازسرگیری فعالیت تأسیسات نفتی لیبی و صادرات بیشتر عراق، پایبندی کامل دیگر اعضا به توافق کاهش عرضه اوپک و متحدانش (اوپک پلاس) را خنثی می‌کند.

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، ۱۳ عضو اوپک در ماه اکتبر به‌طور میانگین ۲۴ میلیون و ۵۹۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده‌اند که ۲۱۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه سپتامبر افزایش یافته و افزایش عرضه بیشتری نسبت به ماه ژوئن که پایین‌ترین سطح تولید این سازمان در سه دهه گذشته ثبت شد، داشته است.

افزایش عرضه اوپک و تضعیف بیشتر تقاضا با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا بر قیمت نفت تأثیرگذار است که در ماه اکتبر با هشت درصد کاهش به نزدیک ۳۷ دلار برای هر بشکه رسیده است. برخی تحلیلگران معتقدند این مسئله اوپک و متحدانش را زیر فشار قرار می‌دهد تا افزایش برنامه‌ریزی‌شده عرضه در ماه ژانویه ۲۰۲۱ را به تعویق بیندازند.

لیبی یکی از اعضای اوپک است که از توافق کاهش عرضه اوپک معاف شده است.

این بررسی نشان داد که سطح پایبندی کشورهای متعهد اوپک به این توافق ۱۰۱ درصد بوده که نسبت به ماه سپتامبر تغییر چندانی نکرده است.

افزایش تولید ماه اکتبر اوپک حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از ماه ژوئن بود؛ در این ماه کمترین تولید اوپک از سال ۱۹۹۱ ثبت شد.

این بررسی نشان داد که مهم‌ترین عامل افزایش عرضه اوپک در ماه اکتبر افزایش تولید نفت لیبی بود. تولید این کشور در این ماه ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که سریع‌تر از انتظار برخی تحلیلگران و مقام‌های اوپک بود.

دومین عامل بزرگ افزایش تولید اوپک در این ماه مربوط به عراق بود که صادرات پایانه‌های جنوبی خود را افزایش داد. با وجود این، پایبندی این کشور همچنان حدود ۱۰۰ درصد و بالاتر از پایبندی این کشور در توافق‌های پیشین اوپک پلاس بوده است.

در میان اعضای اوپکی که تولید خود را کاهش می‌دهند، بیشترین کاهش مربوط به امارات متحده عربی بود که در ماه اوت بیش از سهمیه خود نفت تولید کرده بود.

منابع صنعتی اعلام کردند که این کاهش نشان می‌دهد امارات همچنان در حال جبران تولید بیش از سهمیه خود در ماه اوت است. 

کد خبر 308994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =